חברת החשמל: הדיווחים במצרים על פשרה בנוגע לחוב - שגויים

חברת החשמל הוציאה הבוקר לבורסה את התייחסותה לדיווחים בתקשורת המצרית על הסכם פשרה לכאורה שגובש בנושא החוב של חברות הגז המצריות לחברה בהיקף של מיליארד דולר • חברת החשמל מכחישה את הידיעות וטוענת כי היא עדיין "פועלת לגביית סכומים להם היא זכאית לפי פסק הבוררות"

מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך / צלם: רוני שיצר
מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך / צלם: רוני שיצר

חברת החשמל הוציאה הבוקר (א') לבורסה את התייחסותה לדיווחים בתקשורת המצרית על הסכם פשרה לכאורה שגובש בנושא החוב של חברות הגז המצריות לחברה בהיקף של מיליארד דולר. חברת החשמל מכחישה את הידיעות וטוענת כי היא עדיין "פועלת לגביית סכומים להם היא זכאית לפי פסק הבוררות, וזאת באמצעות בחינת מגוון חלופות אפשריות, אשר חלקן מקודמות למועד זה ועשויות לכלול, בין היתר, שימוש באמצעי גבייה שונים וחלופות הסכמיות".

עוד נכתב בדיווח הבורסאי כי "למועד הדיווח אין כל ודאות ביחס למועד, היקף, סיכויי ואופן גביית החוב, והחברה תמשיך ותפעל בנושאים אלה בהתאם להחלטות האורגנים המוסמכים שלה ומשיקולים עסקיים בלבד".

לפי הדיווחים שפורסמו בשבוע האחרון במצרים, הסכום שנפסק לטובת חברת החשמל בבוררות הבינלאומית בשווייץ עוד ב-2015 יוקטן משמעותית וייפרש לתשלומים החל ממימוש עסקת יצוא הגז עם דולפינוס ב-2019. הדיווחים הסתמכו על "מקורות ממשלתיים" של מצרים ודיברו על כך שהחוב יוחזר מהרווח שייווצר מהעסקה עם דולפינוס.

החל משנת 2009 חברת החשמל רכשה גז טבעי ממצרים. הגז המצרי סופק בצורה לא סדירה, והזרמתו לישראל הופסקה לחלוטין בעקבות שורת פיצוצים במתקני ההזרמה בסיני בשנים 2011-2012. כתוצאה מכך, חברת החשמל נאלצה לרכוש סולר ומזוט יקרים פי כמה, דבר שגרם לנזק שהוערך ב-15 מיליארד שקל.