טירוף הבלאק פריידי: ממזג האוויר החורפי ועד המבצעים - כמה קנו הישראלים?

אחרי רבעון מאתגר, עד כמה נהנו הקניונים מהנהירה של הצרכנים ב"יום שישי השחור"? בדיזנגוף סנטר ביקרו ביום שישי האחרון למעלה מ-50 אלף מבקרים, וכ-30 אלף איש פקדו את קניון גינדי TLV

בניגוד למסורת ארוכת-השנים בארה"ב, אובססיית הקניות של הישראלים לבלאק פריידיי היא תופעה שהולכת ומתעצמת רק בשנים האחרונות. חגיגות "יום שישי השחור" בישראל הופכות משנה לשנה לאירוע יותר ויותר דומיננטי עבור הרשתות והקניונים, וגם עבור הצרכנים הישראלים, כשיש הטוענים כי ימי הקניות של נובמבר הפכו לחג דומיננטי למסחר הקמעונאי אפילו יותר מהחגים המסורתיים.

בארה"ב רשתות האופנה והקניונים מקפידים לגייס כמויות נוספות של עובדים לתקופה הזו של השנה, וגם מאריכים את שעות הפתיחה של החנויות. כך למשל, רשת טרגט האמריקאית החליטה השנה לפתוח את שערי החנויות כבר בשעה חמש לפנות בוקר.

אלא שבישראל יום שישי הוא יום מסחר קצר בשל כניסת השבת, כך שגם כשהפדיונות גבוהים בצורה ממוצעת מעל שישי סטנדרטי, הם עדיין לא ממשים את מלוא הפוטנציאל. בין היתר מהסיבה הזו, לא מעט רשתות החלו את המבצעים המסיביים כבר מספר ימים קודם לכן, כדי ליהנות מהגדלת כמויות המבקרים והפדיונות גם בימי מכירה ארוכים יותר. לכל אלה הצטרף מזג-האוויר החורפי שהרשתות חיכו לו, שתרם גם הוא לחגיגת הקניות.

אחרי רבעון מאתגר שבו נרשמו ירידה של 1.6% במכירות אופנה בחנויות זהות (על-פי נתוני RIS) וירידה של מעל 3% במכירות הקניונים, שהתמתנה בין היתר בזכות יום השבתון במסגרת הבחירות לרשויות המקומיות - עד כמה נהנו הקניונים מהנהירה של הצרכנים ביום שישי השחור?

קבוצת קניוני עזריאלי, שמחזיקה בכ-20 קניונים בישראל, מדווחת על עלייה של כ-30% בכמות המבקרים מתחילת השבוע של יום שישי השחור, כשביום שישי עצמו נרשם גידול של כ-30% בתנועת המבקרים, עם בסך-הכול למעלה ממיליון מבקרים.

בקניון התל-אביבי הוותיק דיזנגוף סנטר ביקרו ביום שישי האחרון למעלה מ-50 אלף מבקרים, זאת לעומת 30 אלף מבקרים ביום רגיל ו-62 אלף מבקרים שנרשמו ביום הבחירות לרשויות המקומיות. לפי דיווח של הנהלת הקניון, נרשם גידול של 400% במספר הרוכשים בחנויות האלקטרוניקה.

לעומתו, בקניון גינדי TLV, שנפתח לפני כשנה וחצי, ביום שישי השחור פקדו את המתחם כ-30 אלף מבקרים, זאת לעומת שישי ממוצע שבו פוקדים את הקניון כ-15 אלף מבקרים או יום רגיל עם 20 אלף מבקרים ולעומת כ-41 אלף מבקרים ביום הבחירות.

היקף המכירות בקניון הסתכם בכ-5 מיליון שקל ביום שישי השחור, כך עולה מנתונים שמסרה חברה הניהול של הקניון. עוד נמסר כי סל הקנייה הממוצע בקניון באותו יום עמד על כ-400 שקל, כשרוב ההוצאה הייתה על הלבשה (באופן לא מפתיע בקניון שכמעט כולו אופנה).

גם קניון הזהב בראשון-לציון נהנה מחגיגות יום שישי השחור עם כ-36 אלף מבקרים, וזאת לעומת כ-25 אלף ביום שישי שיגרתי. שערי הקניון נפתחו שעה מוקדם יותר, והוכפלה כמות אנשי האבטחה והניקיון במקום. היקפי המכירות למ"ר מוערכים ב-2,200 שקל למ"ר, לעומת 1,880 שקל למ"ר בשנה שעברה.

במרכז הבילויים החדש "מול החוף וילג' חדרה", שפתח את שעריו בקיץ האחרון, מדווחים על כ-15 אלף מבקרים, עם גידול בהיקפי המכירות של פי 2.5 לעומת יום שישי רגיל. גם בחברת ניהול הקניונים פרו-מול מציינים גידול מרשים של כ-200% לעומת ימי שישי רגילים.

גם אצל קמעונאית האונליין עדיקה (שמפעילה גם מספר חנויות פיזיות) מדווחים על עומס רב, שהחל כבר ביום שלישי בלילה, עם למעלה מחצי מיליון כניסות במהלך סוף השבוע. בעדיקה החל תהליך ההערכות לחג הקניות לפני כ-4 חודשים, עם הגדלת המרכז הלוגיסטי ממנו היא מוציאה את המשלוחים, כדי להגדיל את שטח האריזה והתפעול, כשמשרדיה הועברו לרחוב סמוך. בנוסף, בחברה גויסו כ-65 עובדים זמניים בכדי לעמוד בזמני האספקה.