עוד קורבן של שוק הקריפטו: חברת כריית ביטקוין אמריקאית מכריזה על פשיטת רגל

(עדכון) הבקשה שהגישה Giga Watt לבית המשפט בוושינגטון השבוע, חשפה כי החברה חייבת ל-20 הנושים הגדולים שלה קרוב ל-7 מיליון דולר • אלה ימים קשים לתעשיית הכרייה של הביטקוין, שמחירו צנח הבוקר קרוב ל-4,200 דולר - שערו הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2017

כריית ביטקוין/   צילום: Shutterstock
כריית ביטקוין/ צילום: Shutterstock

נפילת שוק הקריפטו בשבוע האחרון מתחילה לגבות קורבנות: חברת Giga Watt האמריקאית, הפועלת בתחום של כריית מטבעות דיגיטליים, הכריזה השבוע על פשיטת רגל ונותרה עם חובות של מיליוני דולרים, על פי דיווחים בכמה אתרי חדשות אמריקאים.

החברה הגישה ביום שני השבוע בקשה לפשיטת רגל (Chapter 11) בבית משפט מחוזי במדינת וושינגטון. הבקשה שהוגשה לבית המשפט חשפה כי ג'יגה וואט חייבת ל-20 הנושים הגדולים הלא-מובטחים שלה קרוב ל-7 מיליון דולר.

הקריסה של חברת ג'יגה וואט מגיעה בימים קשים לתעשייה של כריית הביטקוין. שער הביטקוין (BTC ) רושם היום (ו') שפל של 14 חודשים. בשעה 15:00 נע מחירו סביב 4,300 דולר, אחרי ירידה של כ-4% ביממה האחרונה. בשעות הבוקר נסחר הביטקוין קרוב לשער של 4,200 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2017.

מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-75 מיליארד דולר, אחרי נפילה של כ-23% בשבוע האחרון. בשיאו הגיע הביטקוין לשווי שוק של 327 מיליארד דולר, שנרשם ב-17 בדצמבר 2017. ב-11 החודשים האחרונים איבד הביטקוין יותר מ-250 מיליארד דולר משווי השוק, עם צניחה של 77% משיאו, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

בבקשה שהוגשה השבוע לבית המשפט, העריכה ג'יגה וואט את נכסיה בשווי של פחות מ-50 אלף דולר, בעוד ההתחייבויות הכוללות שלה נעות בטווח של 10-50 מיליון דולר. ואולם, היום (ו') תיקנה החברה את הערכת השווי בבקשה לטווח דומה להיקף התחייבויותיה. בפרוטוקול של אסיפה מיוחדת של בעלי המניות של ג'יגה וואט, שהתקיימה ב-18 בנובמבר, צוין כי "התאגיד הוא חדל פירעון ואינו מסוגל לשלם את חובותיו במועד פירעונן". האסיפה כונסה לבקשת אנדריי קוזני, חבר דירקטוריון החברה, המחזיק ביותר מ-10% ממניותיה.

Giga Watt, שנוסדה על ידי דייב קרלסון, ניסתה לפתוח את תעשיית כריית הביטקוין לכורים בסדר גודל קטן יותר, באמצעות יצירת כרייה מותאמת אישית בחוות הכרייה שהקימה במרכז וושינגטון. במסגרת תוכנית המאפשרת למשקיעים לרכוש נתח בשירותיה, החברה ביצעה הנפקה ראשונית של מטבעות דיגיטליים (ICO) במאי 2017, ובה גייסה כ-22 מיליון דולר במטבעות דיגיטליים. ואולם, בינואר 2018 הוגשה נגד החברה תביעה בגין ביצוע לכאורה של הנפקת ניירות ערך לא רשומים. התובעים ביקשו להחזיר את השקעותיהם, בטענה שהחברה לא עמדה במועדי הבנייה של מתקן הכרייה, ולאחר מכן לכאורה לא כיבדה הבטחות להחזר ההשקעה.

שוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה כ-2,070 סוגי מטבעות דיגיטליים, מסתכם כיום בכ-139 מיליארד דולר, כשהביטקוין תופס כ-54% מכלל השוק. בשיאו הגיע שווי השוק הכללי לכ-831 מיליארד דולר ב-7 בינואר השנה, ומאז צנח ב-83%.