בזכות "מצבו הנפשי המיוחד": 10 שנות מאסר בפועל נגזרו על "ההאקר מאשקלון"

השופט המחוזי צבי גורפינקל מצא לנכון להקל בעונשו של הנאשם, שאיים על מוסדות יהודיים בעולם, עקב היותו אוטיסט • השופט גורפינקל: "מצבו הנפשי המיוחד של הנאשם, מחייב הקלה מהותית בעונש"

פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לאחר שהורשע בסוף חודש יוני השנה ע"י שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א צבי גורפינקל בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו בזמן שהיה בגיר, גזר עליו היום השופט 10 שנות מאסר בפועל וכן שנת מאסר על תנאי על מעשיו.

בדיון שהתקיים היום חזר השופט גורפינקל על חלק ממעשיו הרבים בהם הורשע הנאשם, ובכך שהנאשם שם לו כמטרה לאיים ולהפחיד גופים שונים ומוסדות יהודיים בכך שמעשי טרור ורצח עתידים להתרחש בהם (ראו מטה).

השופט גורפינקל הביע שאט נפש מפעולות אלה שהופנו כלפי למעלה מ-2,000 מטרות שונות ברחבי העולם הכוללים, נמלי תעופה, חברות תעופה, בתי ספר, מוסדות יהודיים, תחנות משטרה ומספר אישיים, בהם ארנסטו לופז סנאטור של מדינת דלאוור שבארה"ב.

ביהמ"ש ציין, כי "אין צורך להרבות במילים על חומרתם הקיצונית של המעשים שביצע הנאשם...תוך הפקת רווח כספי ניכר ששווים היום 4 מיליון שקל. הנאשם פנה אלפי פעמים לגורמים שונים בעולם, פעולותיו של הנאשם בוצעו ברחבי הגלובוס, ונעשו ב-13 מדינות שונות ברחבי העולם (ישראל, ארה"ב, אנגליה, אוסטרליה, ניו זילנד, שוודיה, קנדה ועוד).

ביהמ"ש הוסיף שהנאשם מסתיר עד היום "את הארנק שמכיל את המטבע הווירטואלי ואינו מוכן לגלות את סיסמאותיו". בגזר הדין ציין השופט גורפינקל כי שירות המבחן סקר את גורמי הסיכון של הנאשם, ומהם עלתה "רמת תחכום גבוהה ומבלי שהביע צער על המעשים או אמפתיה לנפגעים".

ביהמ"ש ציין כי העובדה שההאקר ניסה לברוח ממעצר סתמה את הגולל על חלופת מעצר. השופט גורפינקל הודיע כי הוא מרשיע את הנאשם "בכל העבירות שהוא ביצע גם בהיותו קטין, בנוסף על העבירות שביצע בהיותו בגיר וגם עליהם הורשע".

בכל הנוגע למצבו הנפשי של הנאשם, ציין השופט גורפינקל כי "הנאשם אמנם אוטיסט אבל בעל מנת משכל גבוהה מאוד. אלמלא הליקוי הרפואי הייתי גוזר עליו עונש של 17 שנות מסר בפועל", כתב השופט גורפינקל, והוסיף כי מצבו הרפואי הוא נימוק להקלה בעונש.

במהלך הדיון התפרץ אביו של ההאקר כלפי ביהמ"ש, תוך שהיא מטיח בביהמ"ש כי בנו "הוא אוטיסט", אולם השופט גורפינקל ספק ענה בגזר הדין לאב: "מעשיו החמורים של הנאשם אינם מאפשרים ללכת בדרך של שיקום אלא בדרך של ענישה".

הכרעת דין מוחצת

בהכרעת הדין מחודש יוני האחרון, דחה בית המשפט את טענת בא-כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל, כי הסיבה שמרשו לא שיתף פעולה איתו היא עקב היותו של הצעיר אוטיסט. וסיבה זו לדעתו יש בה להשליך על כשירותו של הנאשם לעמוד לדין.

בהקשר זה ציין בית המשפט כי הוא מעדיף את חוות-הדעת של שלושת חברי הפנל הפסיכיאטרי ושל ד"ר עוזי שי וד"ר מילה גלוזמן רזניק על פני שתי חוות-דעת שהוגשו מטעם ההגנה.

לאור חוות-הדעת של התביעה, קבע השופט כי הצעיר "הבין את מעשיו, ידע שהם אסורים, הבחין בין מותר לאסור ובין טוב לרע, ועל כן הוא אחראי למעשים שביצע". בנוסף קבע בית המשפט כי הצעיר מבין היטב את ההליכים המשפטיים ומסוגל לעקוב אחריהם, ועל כן הוא כשיר לעמוד לדין.

בהתאם לקביעות, ומאחר שאין מחלוקת כי המעשים שיוחסו להאקר אכן בוצעו על-ידו (ראו תיבה), הרשיע בית המשפט את הנאשם בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום שנעברו על-ידו כשהיה בגיר מהיום שמלאו לו 18, דהיינו מחודש אוגוסט 2016.

נזכיר, כי באשר לעבירות שביצע הנאשם בהיותו קטין, המתין ביהמ"ש לקבלת תסקיר קצין מבחן. עם זאת, בית המשפט קבע כי הנאשם ביצע גם את העבירות המיוחסות לו בתקופה שהיה קטין.

חרף העובדה שההליך עצמו התנהל בדלתיים סגורות עקב היותו של הנאשם קטין בעת ביצוע חלק מהעבירות, הורה בית המשפט על פרסום הכרעת הדין, וזאת נוכח האינטרס הציבורי בחשיפתו וכעת, אף גזר הדין התקיים בדלתיים פתוחות.

אלפי עבירות של סחיטה באיומים

לפי הכרעת הדין, האיומים שהשמיע ההאקר משנת 2015 ועד מעצרו במארס 2017 ועל חלקם הורשע כאמור, הטרידו קשות מאבטחים ושוטרים ברחבי ארצות-הברית ובמקומות אחרים.

בהכרעת הדין מיוחסות להאקר אלפי עבירות של סחיטה באיומים, פרסום ידיעות כוזבות הגורמות פחד ובהלה, עבירות מחשב והלבנת הון שביצע במשך כשנתיים, ובאישומים נוספים מיוחסות לו עבירות של נשיאת נשק, תקיפת שוטר, תיווך לסחר בסמים, מתן אמצעים לביצוע פשע, פרסום והחזקת חומרי תועבה פדופיליים ועוד.

בהכרעת הדין נכתב כי הצעיר ביצע שורה של פעולות איום והפחדה (המכונות לעתים Swatting), בכך שנהג להתקשר ולפנות בכתב, באמצעים ממוחשבים מתוחכמים, לגורמים שונים ברחבי העולם - כאמור, בין היתר, לחברות תעופה, שדות תעופה, בתי ספר, גני ילדים, קניונים, תחנות משטרה, סנאטור אמריקאי, בכיר לשעבר במשרד ההגנה האמריקאי, שגרירות ישראל בארה"ב, מוסדות ציבוריים שונים ועוד - ולאיים עליהם כי מעשי טרור ורצח עתידים להתבצע במקום הומה אדם, וכי המעשים יבוצעו בדרך של פיצוץ מטען חבלה שהוטמן מבעוד מועד, ירי ובדרכים נוספות ויפגעו בקורבנות רבים.

לנאשם מיוחס כי ביצע את המעשים תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתוחכמים לצורך הסוואה. הנאשם "גלש" במרשתת על "גבם" של אנשים אחרים בסביבת מגוריו, שאליהם התחבר באמצעות אנטנה ייעודית רבת-עוצמה שרכש. בנוסף, הוא השתלט באמצעים מקוונים על מחשבים זרים ופעל מתוכם לביצוע העבירות, כך שהעקבות לפעולתו יובילו אל המחשב הנשלט ולא אליו.

עו"ד יוני חדד, מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, מסר בתום הדיון: "ביהמ"ש קיבל את עמדת הפרקליטות, הרשיע את הנאשם בכל העבירות, וגזר עליו 10 שנות מאסר בפועל. ביהמ"ש הכיר בנזק ובבהלה הרבה שגרם הנאשם במעשיו לאנשים רבים ברחבי העולם. הנאשם ביצע את המעשים בתחכום רב, תוך שימוש בזהויות פיקטיביות ומתוך כוונה להטיל אימה על הציבור".

בא כוחו של ההאקר, עו"ד יורם שפטל מסר לאחר הקראת גזר הדין: "המרחם על האכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים. מערכת משפט שמכריזה על עצמה כמרחמת וכפועלת בחמלה והומניות כלפי מרצחי החיזבאללה, באופן לא מפתיע מתאכזרת לאוטיסט ב-100% וגוזרת עליו עונש שהוא גבוה ב-50% מהעונש שהתביעה ביקשה".

אמו של ההאקר מסרה לאחר גזר הדין: "זה גזר דין אכזרי. יש עוד מקרים בעולם של אוטיסטים שלא הלכו לכלא, אלא לשיקום. אני מתביישת שהמדינה פועלת ככה".