נציבות שירות המדינה דורשת מקרן וקסנר הסברים על תשלומים חריגים לאהוד ברק

קרן וקסנר, המפעילה יחד עם נציבות שירות המדינה תוכנית להוצאות בכירים בשירות הציבורי ללימודים יוקרתיים בארה"ב, שילמה לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק 2.3 מיליון דולר עבור מה שהוגדר בדוחותיה כמחקר • אלא שהמחקר לא פורסם מעולם והקרן וברק מסרבים לספק פרטים על מהותו

אהוד ברק/ צילום: איל יצהר
אהוד ברק/ צילום: איל יצהר

נציבות שירות המדינה ביקשה מקרן וקסנר הסברים על התשלומים החריגים שהעניקה הקרן לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק, כך נודע ל"גלובס". במסגרת הבירור שעורכת הנציבות בנושא, התקיימה לאחרונה פגישה שבה נכחו נציגי הקרן - יו"ר הוועדה המייעצת של הקרן בישראל האלוף במילואים עידו נחושתן ומנכ"ל הקרן בישראל רענן אביטל - ובכירי נציבות שירות המדינה ובראשם  פרופ' דניאל הרשקוביץ.

ל"גלובס" נודע עוד שההסברים שנתנו בכירי קרן וקסנר בישראל לא הניחו את דעתם של בכירי נציבות שירות המדינה ולא הוסיפו הרבה מעבר לדברים שפורסמו עד כה בתקשורת. הן הקרן והן ברק דבקים בגרסתם שמדובר בתשלומים הקשורים למחקר, כפי שנכתב בדוחות הקרן, וכי ברק היה אז איש פרטי ששילם מסים כחוק. מעבר לכך, גם ברק וגם הקרן מסרבים למסור פרטים על מהות המחקר שערכה הקרן.

נציבות שירות המדינה דרשה את ההסברים כיוון שקרן וקסנר עובדת יחד עם הנציבות בהוצאות בכירים בשירות הציבורי ללימודים יוקרתיים בארה"ב. הנציבות הוציאה לדרך במהלך יולי השנה את המחזור ה-31 של תוכנית העמיתים של הקרן לקראת שנת הלימודים הנפתחת ביולי 2019. הנציבות מפיצה בין המשרדים הממשלתיים, יחידות הסמך, בתי החולים הממשלתיים ועוד קריאה לאתר את המועמדים המתאימים ולהפנותם לתוכנית הלימודים של קרן וקסנר.

התוכנית בוחרת מדי שנה שנה עד 10 עובדי ציבור ישראלים בולטים באמצע הקריירה שלהם ללימודים לתואר מוסמך בתוכנית הלימודים לעובדי ציבור של בית הספר לממשל על שם קנדי באוניברסיטת הרווארד היוקרתית. מטרת המלגות היא לצייד את הדור הבא של ההנהגה הציבורית בישראל בהכשרה מתקדמת בהנהגה ובניהול ציבורי. עד היום, 260 עובדי ציבור בישראל השתתפו בתוכנית, ובהם מפקדים בכירים בצה"ל. במהלך הלימודים ממשיכה כמובן המדינה לשלם את שכר הלומדים.

ברק קיבל מהקרן בשנים 2004-2006 סך הכל סכום של 2.3 מיליון דולר בשלוש פעימות: מיליון דולר, 800 אלף דולר ו-505 אלף דולר. בשלושת המקרים צוין כי מדובר במחקר שביצע ברק עבור הקרן.

תשלומי השכר של ברק חריגים הן יחסית לגודלה של הקרן שפועלת מכוח תרומות של משפחת וקסנר - שנעו אז סביב 10 מיליון דולר בשנה ואף פחות - והן ביחס לשכר של בכירי הקרן. למעשה, בשלוש השנים להן מתייחסת הנציבות בבדיקתה הוא הפך למקבל השכר הגבוה ביותר של הקרן, בהפרשים משמעותיים משאר מקבלי השכר.

יתירה מזו, מדובר בקרן פילנתרופית שעיסוקה בסך הכל בהענקת מלגות, ולא ברור מדוע נולד הצורך בשירותי המחקר של אהוד ברק ועוד בסכומי ענק. לפי דוחות הקרן הפעילות הישראלית היא בסך הכל די מצומצמת בהיקפה - כ-1.5 מיליון דולר, קרוב ל-6 מיליון שקל - מה שמחדד עוד יותר את התהיות סביב התשלומים לברק. התשלום הגבוה ביותר לברק, בסך של מיליון דולר, היווה באותה שנה למעלה מ-50% מהיקף פעילותה של הקרן בישראל.

עידו נחושתן, מי שעומד בראש הוועדה המייעצת של הקרן, כיהן כמפקד חיל האוויר. הוא מונה לתפקיד על ידי אהוד ברק שכיהן כשר הביטחון ב-2008. בזמנו פורסם כי בדיוני הקבינט בעת תקיפת הכור הגרעיני בסוריה, ברק נזף בנחושתן שכיהן אז כראש אגף התכנון ואמר לו "שתוק, אני מייצג את עמדת מערכת הביטחון".

רענן אביטל, מנכ"ל הקרן בישראל, הוא חבר בתנועת מפקדים למען ביטחון ישראל, תנועה של בכירים לשעבר במערכת הביטחון שהוקמה ב-2014 ומכנה את עצמה כתנועה א-מפלגתית, למרות שיצאה בפועל לא פעם נגד מדיניות הממשלה וקוראת להסכם עם הפלסטינים שמתבסס על עקרון שתי מדינות לשתי עמים שיושתת על גבולות 1967, "עם הסדרים והתאמות המתבקשים מהצרכים הביטחוניים והדמוגרפיים של מדינת ישראל. רק כך תימנע היווצרותה של מדינה דו-לאומית", נכתב באתר של התנועה. על חברי התנועה, קרוב ל-300 איש, נמנים בין היתר עמי אילון, לשעבר ראש השב"כ ויוצא מפלגת העבודה; עוזי ארד, לשעבר יועץ ראש הממשלה לביטחון לאומי - יחסיו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הידרדרו מאוד מאז; עמרם מצנע ואפרים סנה - שניהם יוצאי מפלגת העבודה; ושבתי שביט, לשעבר ראש המוסד.

ממשרדו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק נמסר כי "ברק דוחה מכל וכל את המשתמע ממכתב ההכפשה של עורך הדין דבורין. הטענות הנרמזות בכתבה הן שקריות וחסרות בסיס כלשהו. מצער לראות שמר ציפורי ועיתון "גלובס" משמשים במה לפעלולי פייק ניוז שמנוהלים מבלפור באמצעות מלחכי פינכה על מנת להסיח את הדעת מקביעת משטרת ישראל כי יש להעמיד לדין בשלוש פרשיות של שוחד, מרמה והפרת אמונים את מר נתניהו.

"להלן תגובה עניינית לטענות: בחודשים האחרונים מנהלים 'יחצנים מטעם' של נתניהו, החשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, מסע הכפשה מגושם כנגד מובילי ביקורת ובהם נשיא המדינה, שר לשעבר, עיתונאים בולטים וגם ברק. ברק שירת את המדינה קרוב לחמישים שנה. כאזרח פרטי פועל ברק בתחומי: ייעוץ, מחקר, יזמות עסקית והרצאות. אין זה סוד שיש ביקוש רב ליכולותיו ותשלומים גבוהים בגינן. הדרישה הציבורית הרלוונטית היחידה הינה, שבניגוד להתנהגותו העבריינית כנראה של ראש הממשלה, כל פעילות כזאת תהיה חוקית ותדווח לרשויות המס ולכל רשות אחרת כנדרש.

"כל פעולות ברק כאזרח פרטי מדווחות כחוק והוא משלם בגינן, בנפש חפצה, מיליוני שקלים כל שנה לרשויות המס. מעבר לזה - זכות היסוד של כל אזרח, לעסוק במה שהוא טוב בו, שמורה גם לברק. זה כל הסיפור. לא היינו עוסקים בזה אלמלא החרדה של נתניהו וסביבתו מכתב האישום הקרב והולך ומ'בית הקלפים' המתמוטט מסביבם.

"חלק מהטענות המופרכות הנזכרות במכתבו של עורך דין דבורין (הרצוף בעיוותים ואי דיוקים מהותיים) נחקרו כבר לפני שנים על ידי המשטרה בהנחיית היועץ המשפטי ונמצא כי אין להם שום בסיס".