סחיטה באמצעות הכפשת הגט

הגבר דרש מגרושתו 800 אלף שקל - אחרת יפיץ שמועה כי הגט אינו כשר

 תהליך הגירושין/צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תהליך הגירושין/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מה יותר גרוע מבעל שמנסה לסחוט כספים מאשתו באמצעות סירוב לתת לה גט? בעל שמנסה לסחוט כספים מאשתו גם לאחר שכבר נתן את הגט, באמצעות מנגנון הכפשה הנקרא "הוצאת לעז על הגט".

בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון דן בעניינם של בני זוג חרדים, אשר היו נשואים עשר שנים, עד שהאישה הגישה תביעת גירושין מבעלה. הבעל הורשע בדין פלילי, ונדון לשלוש שנות מאסר בגין עבירות מין שביצע באחותה הקטינה של האישה, אך מתברר שתחושות אשמה קשות לא הכריעו אותו. בטרם הונחו האזיקים על ידיו, ועל אף שהוצא נגדו צו עיכוב יציאה מהארץ, הצליח הבעל לברוח לחו"ל באמצעות התחזות לאחיו ושימוש בדרכונו, וממקום מחבואו בניכר, שלח רשימת דרישות כספיות כתנאי למתן הגט.

כעבור זמן מה הבעל נתפס והוסגר ארצה בגין ההליך הפלילי שהתנהל נגדו, והוא אף נתן את הגט לאישה מבלי לקבל את הכספים שדרש, אך את ניסיונות הסחיטה הוא לא הפסיק עם מתן הגט, אלא החליפם בניסיונות סחיטה אחרים באמצעות איום ב"הוצאת לעז על הגט". הוצאת לעז על הגט היא הפצת שמועות זדוניות כנגד גט על פיהן הגט אינו כשר משום שניתן שלא כדין, למשל משום שהבעל לא הסכים לתיתו מרצון חופשי. חכמי ההלכה ראו בהוצאת לעז על הגט עבירה חמורה ביותר, וגזרו בגינה עונשים קיצוניים שכללו חרם ונידוי. בבית הדין הרבני של ימינו מאיימים הדיינים בעונשי מאסר על מי שמוציא לעז על גט שסודר באמצעותם.

אישה גרושה עם שני ילדים קטנים, אשר אביהם מרצה עונש מאסר בגין עבירות מין בתוך המשפחה, יכולה להיתקל בקשיים משמעותיים בניסיון להינשא מחדש, אך שפר עליה מזלה של האישה במקרה זה, והיא מצאה חתן ראוי אשר ביקש להינשא לה. משהדבר נודע לבעל לשעבר במקום מאסרו, הוא שלח אל החתן המיועד את קרוב משפחתו, הרב ב', ובפיו דרישות סחיטה שלא מביישות את המאפיה.

החתן המיועד השמיע לבית המשפט הקלטות של פניותיו של הרב אליו, במסגרתם הציע הרב שהאישה תרכוש לבעל לשעבר דירה, או לחילופין תשלם לו 800 אלף שקל, וכן תוותר על קבלת מזונות עבור ילדיהם וכיוצ"ב. אם לא תענה האישה לדרישות, איים הרב כי תיחשף ברבים "מודעה" (שבועה בנוכחות עדים שלא לתת גט) שנתן לכאורה הבעל בעודו בכלא בארצות הברית, ואשר יש בה לפגוע בכשרות הגט. בשלב הבא איים הרב "לפוצץ" את החתונה, על ידי ארגון הפגנה ליד אולם השמחות בדבר חוסר כשרות הגט, ובני הזוג המבוהלים נאלצו לשנות את מקום החתונה יום לפני האירוע.

המשמעות של הטלת ספק בכשרות הגט היא איומה עבור כל זוג יהודי, לא רק מבחינה נפשית אלא גם מבחינה מעשית, שכן החשש שמא הגט לא כשר עלול לסמן את הילדים שיוולדו להם כממזרים או ספק ממזרים, ולהקשות עליהם להינשא בעתיד. ההשלכות עבור זוג מהמגזר החרדי כמובן קשות עוד יותר.

בסופו של יום בני הזוג התגלו כאמיצים, ונישאו למרות האיומים הקשים מבלי להיכנע לסחטנות, והאישה אף הגישה תביעה בגין עוגמת הנפש שנגרמה לה. בית המשפט קיבל את טענתה של האישה שאיומים בדבר "הוצאת לעז על הגט" מהווים לשון הרע, מאחר שנחשפו בפני גורמים רבים לרבות החתן המיועד, שכנותיה של האישה, הרב ב' ואף הקהל שהוזמן להפגנה שתוכננה. לכן לא זאת בלבד שהבעל לשעבר לא קיבל את 800 אלף השקלים שניסה לסחוט, אלא שהוא חויב לשלם לאישה פיצויים שהצטברו לסך כולל של למעלה מ-200 אלף שקל. 

■ עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", בעלת אתר www.divorceinfo.co.il