עדיין אוחזים בהגה: מי הגיעו (ומי לא) לדבר על עולם התחבורה?

וגם: באיזו "נקודת זמן מלהיבה" נמצא הרכב האוטונומי?

לוי יצחק קארין יצחק ואורלי יוסף / צילום:  ים לביא
לוי יצחק קארין יצחק ואורלי יוסף / צילום: ים לביא

באולם Avenue שבקריית שדה התעופה נפגשו הבוקר נציגי ונציגות עולם התחבורה, כאשר במקום נערכה "ועידת פסגת הרכב 2018".

בבאים: איתמר בן מאיר, מנכ"ל נתיבי איילון; ערן יעקב, מנהל רשות המסים; עו"ד יניב יעקב, סמנכ"ל עמותת אור ירוק; צביקה דן, משנה למנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים; השמאי לוי יצחק ובתו קארין יצחק; אבי צור, מנכ"ל קל אוטו; גיל לייזר, מנכ"ל Car2GO; אורלי יוסף, מנכ"לית איווקס, המשווקת מערכות למניעת תאונות דרכים; ניר גרוסמן, מנהל חטיבת ציי רכב ביונאי ישראל; גלית עיני-וולף, מנהלת אסטרטגיה ופיתוח עסקי ב-UMI; עו"ד גדי אוזן שותף בשיבולת ושות' ואחרים.

לא הגיע: שר התחבורה ישראל כ"ץ שאמור היה לפתוח את היום, אולם ביטל את בואו בשל נחיצותו בכנסת.

בין שלל הדברים שנאמרו באולם ובמסדרונות ציין לוי יצחק בתייחסו לרכב האוטונומי כי הוא ממליץ לשמור את רשיונות הנהיגה לשנים הקרובות, וטען כי יחפו 20-30 שנה עד שהמכוניות האוטונומיות ייכנסו לשימוש.

איני הנהג: באיזו "נקודת זמן מלהיבה" נמצא הרכב האוטונומי?

בניגוד למה שנטען בוועידת הרכב עתיד אחר של הרכב האוטונומי, או בשמו "מהפכת האוטו-טק", היה הנושא שעמד במרכזו של כנס אחר. את כנס זה הובילו אתמול עו"ד דנה יגור, שותפה במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'; יובל רצבי, מנהלת חברת הייעוץ מחשבה חופשית ישראל; רובי חן וקובי שימנה מיונדאי Cradle, היחידה הטכנולוגית של חברת הרכב. אל מתחם Wework  תל אביב, הגיעו המשתתפים בהם: ד"ר דורית דור VP בצ'ק פוינט; ישראל דואניס, מייסד ומנכ"ל הסטארט-אפ Fleetonomy; רוקסן חורש, שותפה מנהלת ביוניון טק ונצ'רס (ובתו של ג'ורג' חורש, בעלי קבוצת יוניון); נייט ג'רט מקרן מניב מוביליטי; מתן נפתלי, מנכ"ל מארדין; קובי מרנקו, מייסד ומנכ"ל ארבה רובוטיקס; דוד אוברמן, סמנכ"ל מכירות Innoviz; עמית קארפ, שותף בקרן Bessemer; טל כהן, שותף בקרן Next Gear מבית מרכז החדשנות DRIVE; וחגי זיס מנכ"ל Autotalks".

רצבי אמרה בכנס כי "האוטו-טק נמצא כיום בנקודת מפגש מלהיבה בין תעשיית ההייטק לבין הממשלה, דבר שבסופו של דבר יעניק ערך ליזמים, אבל גם לתושבים ולעיריות".

יגור הזכירה כי "על פי הדוח של מרכז המחקר של הכנסת בנושא עומס בכבישים, בין השנים 2004- 2017 עלה מספר כלי הרכב בכבישי ישראל ב-65.5%, בעוד ששטח הכבישים החדשים עלה רק ב- 28.5%". לדבריה הדבר מחזק את הצורך בתחבורה האוטונומית, שאמורה להפחית עומס בכבישים, להפחית זיהום אוויר, לחסוך בזמן ולהגביר את פריון העבודה".

דורית דור, דנה יגור, יובל רצבי ורוקסן חורש / צילום: שחר לבני
 דורית דור, דנה יגור, יובל רצבי ורוקסן חורש / צילום: שחר לבני

מחובר למציאות: מי דיברו על שירותיים קוליים ועל קורקינטים חשמליים?

עולם ה-IOT (האינטרנט של הדברים), התחבורה החדשה והעולם המחובר בכלל, עמדו במרכזו של מפגש שנערך השבוע בוועידת "גו מובייל".

במפגש לקחו חלק גלי טאוב-שריג, סמנכ"לית שיווק Gett; דנה פולק-אולשר, מנהלת שיווק ואסטרטגיה ב-Yellow-פז; מיטל שירן הראל, סמנכ"לית שיווק בבנק לאומי, ועדיאלה גונן מומחית חווית משתמש בכירה בקבוצת אמן.

עוד הגיעו - אמיר וייס, מנכ"ל UM Digital; גל מורג העובדת במטה גוגל בדאבלין, שדיברה על המודל העסקי והרווחיות של אפליקציות שירותים קוליים ויניב ריבלין, מנכ"ל Bird ישראל, שהציג את שינוי התחבורה (ופחות את הסכנות) שמביא עמו הקורקינט השיתופי.

ריבלין טען כי בשנת 2025 מעל מיליון רכבים ייכנסו לתל אביב, וכבר היום מעל 400 אלף כלי רכבים חדשים מצטרפים בכל שנה לכבישים, ולכן עולה הצורך ביצירת פתרון מהיר ויעיל לצפיפות שבתוך הערים. כאן נוסיף כי עליו להיות יעיל אך גם לא מסוכן להולכי הרגל שצועדים על המדרכות.

 עדיאלה גונן, אמיר וייס, גלי טאוב  שריג דנה פולק אולשר ומיטל שירן הראל / צילום: דרור סיתהכל
  עדיאלה גונן, אמיר וייס, גלי טאוב שריג דנה פולק אולשר ומיטל שירן הראל / צילום: דרור סיתהכל

מתרומה לתרומה: איזה ניסיון משפחתי הוביל לתרומה כספית?

פנינית ופיני כהן, יו"ר קרן נוי ויו"ר עמותת ידידי מרכז רפואי רבין, הגיעו אתמול למרכז הרפואי, שם נחנכה מחלקת השתלות חדשה על שמם, לאחר שהם הרימו תרומה כספית למקום.  

פנינית סיפרה בטקס על הסיבה שהובילה אותם לעשות כן, וסיפרה כיצד "בשנת 1985, כשפיני ואני היינו נשואים טריים יחסית, קרוב משפחה שלנו סבל ממחלת שחמת הכבד שהצריכה השתלה דחופה. בימים ההם, כל נושא ההשתלות היה רק בחיתוליו, בוודאי בישראל. אחד המומחים היחידים בארץ שעסק בנושא בעת ההיא המליץ על השתלת כבד בארה"ב. ההטסה והניתוח היו דבר מאוד לא פשוט ויקר, ואנחנו נתבקשנו להוביל את איסוף הכספים. פעלנו במספר דרכים, כולל מכירה פומבית של יצירות ואוספים שונים שערכנו בביתנו. בסופו של דבר גויס הסכום הנדרש, המנותח הוטס לארצות הברית ועבר את ההשתלה שם. הניתוח עבר בהצלחה מרשימה. הוא העניק לקרוב משפחתנו עשרים וחמש שנות חיים, בריאות ופוריות", סיפרה כהן.

עוד נכחו: ד"ר ערן הלפרן, מנהל בילינסון והשרון; פרופ' איתן מור, מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון; וד"ר אביתר נשר, סגן מנהל המחלקה.

ערן הלפרן, איתן מור, פנינית ופיני כהן ואביתר נשר / צילום: צילום: שיר חסין
 ערן הלפרן, איתן מור, פנינית ופיני כהן ואביתר נשר / צילום: צילום: שיר חסין