מניית מיקרונט צנחה ב-60% על רקע דוחות גרועים: "עשויה לעמוד בפני קשיים תזרימיים"

חברת הטכנולוגיה הקטנה מאזור, הנמצאת בשליטת היו"ר דוד לוקץ, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות מחשוב ניידות לניהול ציי רכב, ועיקר מכירותיה מיועדות לשוק האמריקאי • הכנסותיה ברבעון השלישי נחתכו לכ-8 מיליון שקל, הרווח הגולמי נמחק וההפסד זינק ל-11 מיליון שקל • הדוחות הגרועים מעלים חששות בנוגע להמשך פעילותה של החברה

מניה יורדת / צילום: רויטרס
מניה יורדת / צילום: רויטרס

מניית מיקרונט  צללה אתמול בלא פחות מ-60% בערכה, והגיעה לרמת שפל בה לא שהתה מאז שנת 2009. הנפילה במניה של חברת הטכנולוגיה הקטנה השלימה ירידה של כ-80% מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-10 מיליון שקל בלבד.

מיקרונט, הנמצאת בשליטת היו"ר דוד לוקץ, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק פתרונות טכנולוגיים ומערכות מחשוב ניידות לניהול ציי רכב, ועיקר מכירותיה מיועדות לשוק האמריקאי. בנוסף אליו היא פועלת באירופה ובחלקים נוספים בעולם. מטה ומפעל החברה ממוקמים באזור והיא מעסיקה קרוב ל-80 עובדים, רובם בעלי השכלה אקדמית. 

הסיבה לתגובה החריפה במניה אתמול הייתה פרסום תוצאות מפתיעות לרעה לרבעון השלישי של 2018. ההכנסות נחתכו בכמעט 60% לכ-8 מיליון שקל, הרווח הגולמי נמחק וההפסד הרבעוני זינק ל-11 מיליון שקל. בנוסף, מעלים הדוחות הגרועים חששות בנוגע להמשך פעילותה של החברה.

דודי מרקוס /צילום: אתר החברה
 דודי מרקוס /צילום: אתר החברה

"ירידה משמעותית ולא צפויה במכירות"

רואי החשבון של מיקרונט מפנים את תשומת לב המשקיעים להפסדי החברה, המצטברים ליותר מ-12 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה, בהמשך להפסד דומה בסיכומה של שנת 2017 ומציינים כי אלה ואחרים "עשויים להעמיד את החברה בקשיים תזרימיים". מיקרונט מצידה, "צופה שהיא תידרש למקורות מימון נוספים במהלך שנת הפעילות הקרובה בשל עלייה בצרכי התזרים מחד וניצול מרבית מקורות המימון הקיימים מאידך".

את הסיבה לעלייה בצרכי המזומנים של החברה מייחסת החברה ל"ירידה משמעותית לא צפויה במכירות ברבעון השלישי וכן תחזית מכירות נמוכה יותר משהייתה בשנים קודמות". את הצפי העגום לעתיד  מייחסת מיקרונט לכמה גורמים, ובהם ירידה בקצב המכירות ללקוחות קצה, עיכוב בהשקת דור המוצרים החדש וירידה בביקושים הקשורה להמתנה ליישום שינויים רגולטוריים (חוק ה-ELD בארה"ב) - שיחד "צפויים לייצר לחברה גירעון תזרימי".

במיקרונט מציינים כי מתחילת שנת 2018 "חוותה החברה ירידה משמעותית בקצב קבלת הזמנות חדשות מלקוחות ובהיקפן הכספי, וזאת על רקע שיא בהיקף ההזמנות שרשמה החברה בסוף שנת 2017 ואשר תרמו להכנסות הגבוהות במחצית הראשונה של 2018". בין הסיבות לירידה בהיקף הכספי של ההזמנות מונה מיקרונט "עיכוב בהשקת המוצרים מדור רביעי, רמות מלאי גבוהות אצל לקוחות החברה, אובדן לקוחות ותחרות גוברת בשוק למוצרי החברה".

עוד מוסיפים במיקרונט כי כדי להתמודד עם השחיקה בפעילות, בחברה מיישמים "מהלך של התייעלות רוחבית ובפרט בתחום פעילות הייצור, הגדלת מקורות האשראי מבנקים וכן מהלך של מימוש נכס מקרקעין שבבעלותה. כמו כן, החברה בוחנת אפשרויות נוספות לגיוס הון בשוק הציבורי והפרטי".

לאור מצבה, מיקרונט קיבלה התחייבות מבעל השליטה לוקץ ומחברה אמריקאית שבה הוא מחזיק (MICT), לתמיכה כספים של עד 1.5 מיליון שקל ומכתב הסכמה ממנו בתפקידו כיו"ר ומהדירקטור שלמה שלו לדחיית תשלומי דמי ניהול.