מדבר בתנועה: הסתיו הוא עונה נפלאה במצפה רמון וסביבתה

במצפה רמון הפך מה שהיה אזור תעשייה כושל למתחם שוקק של האנגרים לאמנים, ובחוץ משתרע המדבר במלוא הדרו

הסתיו הוא עונה נפלאה במצפה רמון וסביבתה. הימים נעימים להפליא, כתום השקיעות מסחרר ביופיו והלילות עדיין לא ממש קרים. אם לא די בכך - מסלולי טיולים למכביר פזורים סביב, בדרגות קושי שונות: הן בעבדת, העיר הנבטית הסמוכה, הן באזור בורות לוץ והר רמון, והן במכתש רמון עצמו. הצעות למסלולי טיולים בהתאמה אישית באזור אפשר לקבל במרכז המידע של רשות שמורות הטבע, הממוקם על שפת המצוק במבנה שמשקיף על הנוף הפתוח (טל' 08-658-8691).

מי שמבקש להתרשם מחיי הטבע באזור, יכול לבקר ב"חי רמון" הסמוך, שבו ניתן להכיר מקרוב שלל בעלי חיים מדבריים: יונקים, זוחלים ועוד, וללמוד על אורח חייהם והתאמתם המתוחכמת לתנאי השטח הקשים.

מי שמחפש לעצמו שלווה מדברית, יכול לתפוס פינה שקטה (וגם ראש טוב) ביקב ננה (www.nanawine.com), שכרמיו היפים עוטים כעת גוני שלכת. בין הכרמים, המשתרעים על פני ערוציו העיליים של נחל צין, יש סככה ציורית שצופה על הנוף. כשקריר, אפשר להתכנס במרכז המבקרים הסמוך.

 יקב ננה / צילום: יותם יעקובסון
  יקב ננה / צילום: יותם יעקובסון

מבחוץ, רובע דרכי הבשמים במצפה רמון נראה אפור למדי, אבל בתוך ההאנגרים המיושנים שלו מתחבאים הרבה יופי, מקוריות ועניין. מה שהיה אזור תעשייה כושל הפך זה מכבר למתחם תיירותי שוקק חיים ופעילות. כל שצריך לעשות הוא לסטות מכביש מס' 40, לחנות ולתת לרגליים להוביל.

ניתן לסייר ברובע דרכי הבשמים באופן עצמאי, ואפשר גם לסייר בו בלוויית בן המקום שיכול לספר לא מעט על החיים במצפה רמון. מורה הדרך נועם שליו עורך סיורים קבוצתיים ברובע מדי יום שישי ב-12:00. בכל מועד אחר יש לתאם איתו (טל' 052-8367732).

עם צמיחתה של מצפה רמון, מתחזקת גם התנועה העסקית במרחב. לפני שנים אחדות הוקם באחד מההאנגרים ברובע מתחם McCann Valley העוסק בשיווק, פרסום ותחזוק מדיה, הבולט בעיצובו המודרני והמוקפד. הקמת המשרדים כאן שנויה במחלוקת. מצד אחד, מדובר כמובן בפיתוח של מצפה רמון. את מגמת הפיתוח הזו מבקשת המועצה לקדם. מצד שני, יש רבים השואלים מדוע הוקמו המשרדים דווקא כאן, בלב רובע שאמור לשמש כמתחם תיירות לאמנים ויוצרים. לא כולם בעיירה המתפתחת סבורים שפיתוח צריך לבוא על חשבון מי שחי בה ונטע בה את פעילותו.

לא רחוק ממשרדי מקאן וואלי שוכן "מדבר 19", המעניק שירותי מזכירות מרחוק ושירות לקוחות. את המיזם הגתה חנה ראב"ד ששמעה כי 19 מבנות המקום שסיימו קורס הנהלת חשבונות נותרו מחוסרות עבודה. אומנם אף אחת מהבנות לא הצטרפה למיזם, אך השם מנציח את הכוונה הראשונית שבהקמתו. מדבר 19 הקצו חלק משטחם כחלל תצוגה עבור אמן הרדימייד משה גורדון, שעד אז אחסן את יצירותיו בבית. גורדון מוכר בעיקר בזכות עבודות הנייר שלו שבהן מככבים כרטיסי חיש גד גרוסים, שקיקי תה משומשים, קרעי מגזינים ופיסות קרטון צבעוניות שמעטרות את הקירות (www.mogoartstudio.wixsite.com).

עבודת נייר של האמן משה גורדון/ צילום: יותם יעקובסון
 עבודת נייר של האמן משה גורדון/ צילום: יותם יעקובסון

בקרבת מקום נמצא הסטודיו של ארי שימרון, שהתיישב במצפה רמון לאחר מסע משפחתי בן שבע שנים בקליפורניה ובבואנוס איירס. אשתו עודדה אותו לעסוק במה שהוא הכי אוהב - ייצור רהיטים ממוחזרים מעץ. תחת ידיו הופכים ארגזי תחמושת צה"ליים ומשטחי מלגזות לפריטי ריהוט מקוריים ונאים (www.arishomron.com).

ההאנגר של אנט גדוש בעבודותיה הצבעוניות: רקמה, ציורים, תכשיטים, אוריגמי, פריטי לבוש, עבודות בחול ואבנים. אנט מעבירה בהאנגר פעילויות וסדנאות למבוגרים ולילדים (טל' 052-6809094).

בחלקו האחורי של רובע האמנים נחבא אתנוסנטר (www.he.ethnocenter.co.il), מייסודה של אלונה רחמילוב, שעלתה לישראל מדגסטאן שבצפון הקווקז. דרך ארוכה עשתה אלונה בטרם החליטה לשוב ולעסוק במלאכות יד שבהן עסקה, כמו כולן בצפון הקווקז, בילדותה ובנעוריה - אריגה, סריגה, קשירת שטיחים וסומק. את כל המלאכות האלו היא מחיה במרכז מורשת קטן (שברור שעוד יגדל) שבו היא מעניקה הסברים ועורכת סדנאות (כולל צביעת צמר וחוטים בצבעים טבעיים שהיא מפיקה).

אבל לא רק את המלאכות מחיה אלונה. בחמימות יוצאת דופן ובהומור משובח היא מתארת את הווי החיים הקווקזי שזורם בדמה ואת זיכרונותיה מבית אמא, מכפרים הרריים ומחורפים מושלגים - תקופה לא רחוקה (ורחוקה עד מאוד) שבה לעבודת יד היה ערך, שבה דאגו למחזר כמה שיותר ולצרוך כמה שפחות, ושבה לסמלים מסורתיים הייתה משמעות. באתנוסנטר המשמעות ממש קמה לתחייה.

"חקוק באבן" הוא הסטודיו והחנות של עליזה (טל' 054-4951716) האהובים בעיקר על תיירים יהודים מחו"ל, שכן מוצרי היודאיקה שלה משלבים חומרים טבעיים מהמדבר. עליזה גרה במקום ומכאן התעתוע המקסים - לא ברור אם נכנסים לחנות או לבית.

הסטודיו של עליזה/ צילום: יותם יעקובסון
 הסטודיו של עליזה/ צילום: יותם יעקובסון

בקצה הרובע נמצא מפעל הקוסמטיקה הטבעית ומוצרי הטיפוח פארן. זהו עסק משפחתי, שהחל בייצור סבונים טבעיים, גדל וכיום מעסיק עובדים. מעניין לציין שעם פיתוח השטחים החקלאיים במצפה רמון לשם ייצור מוצריו, המפעל משתמש יותר ויותר בשמן זית מתוצרת מקומית. לצד הביקור בחנות ניתן לערוך במפעל סיורים מודרכים (www.faran-cosmetic.com).

אחד המקומות המומלצים ביותר לאכול בו במצפה רמון הוא אינסנס Innsense. זהו ביסטרו שזכה לתשבחות רבות, שבחלקו האחורי יש גם ארבע סוויטות בוטיק זוגיות (טל' 08-6539595). בסמוך נמצא מלון המטיילים Ibex (טל' 052-436-7878).

מקום לזלול בו מאפים משובחים או להצטייד בו ליציאה למדבר הוא בית המאפה "לשה - אפייה במדבר" (www.lashabakery.com) שהוקם על-ידי הדס מאיר. בגיל 40 עזבה מאיר את העיר הגדולה עם בתה והחליטה להקים חיים חדשים. את מה שצרות מאז ידיה היא מוכרת באהבה. מול בית המאפה נמצאת חנות הווינטג' של אסתר (טל' 052-3946501) שבה בגדים, כלי בית, ספרים ושלל מוצרים נוספים, צבעוניים ומיוחדים. יש גם כמה פריטים חדשים, בעיקר מהודו. בין לבין נמצא הפלנטריום של "בטבע".

וגם פאב נפלא ושוקק חיים תמצאו כאן - "הברך", ששמו הוענק לו מכיוון שהוא "יושב" על עיקול בדרך (טל' 052-697-5971). "הברך" פתוח במהלך היום ועד השעות הקטנות של הלילה. זהו מקום מפלט תמידי לתושבי העיירה, לתרמילאים מחו"ל ולמטיילים מישראל.

בר "הברך" / צילום: יותם יעקובסון
 בר "הברך" / צילום: יותם יעקובסון

אחד ממקומות הלינה המפתיעים באזור הוא "הדסער" (www.hadasaar.co.il) - לופט מעוצב מחומרים טבעיים וממוחזרים שנראה כמו מערכת קסמים, שבה חללי לינה פרטיים עם מקלחות ושירותים פרטיים ואזורים משותפים שבהם פינות ישיבה, מטבח מאובזר, בר, גינה, טאבון ועוד. זהו מקום אידיאלי לארבע משפחות שמגיעות לטייל יחד (25-12 איש).