המגעים למכירת לומניס ל-cvc קרובים לסיום: צפויה להימכר בקרוב למיליארד דולר

חברת האחזקות xio קרובה למכור את חברת האסתטיקה הרפואית והמכשור הרופאי לקרן CVC הבריטית • הכנסות לומניס עומדת על כ-400 מיליון דולר בשנה

חברת לומניס / צילום: יונתן בלום
חברת לומניס / צילום: יונתן בלום

חברת האחזקות XIO אשר רכשה את חברת האסתטיקה הרפואית והמכשור הרפואי לומניס ב-520 מיליון דולר לפני כשלוש שנים, קרובה למכור אותה לקרן CVC בסכום של קרוב למיליארד דולר. ייתכן ובנוסף ל-CVC, יצטרף גורם סיני נוסף לרכישה.

לומניס היא חברה ישראלית ותיקה, המפתחת ומשווקת מכשירים לטיפול רפואי המבוסס על אנרגיית אור. לחברה שלוש חטיבות פעילות: תחום הטיפולים האסתטיים (מוצריה הראשונים בתחום היו בתחום הסרת השיער בלייזר), ניתוחי עיניים וניתוחים נוספים באמצעות לייזר. החברה מנוהלת על ידי ציפי עוזר ערמון.

בראיון ל"ליידי גלובס" אחרי המכירה ל-XIO, אמרה עוזר-ערמון כי כאשר גוף כמו XIO משקיע בחברה ישראלית, "הם רוצים לכל הפחות להכפיל את ההשקעה שלהם", כך שנראה שהעסקה הייתה ברף התחתון של התחזית של החברה מעצמה, אם כי תחזית זו הייתה שאפתנית מלכתחילה.

לומניס רושמת הכנסות של כ-400 מיליון דולר. מוצריה משווקים בכל העולם ובין היתר רשמה הצלחה בשוק הסיני. מאז רכישתה על ידי XIO ממשיכה החברה לפעול מישראל ונראה כי תמשיך כך גם לאחר הרכישה. לומניס מעסיקה מאוד עובדים ביקנעם.

במהלך חייה עברה לומניס גלגולים רבים. היא התחילה את דרכה מטכנולוגיה של שימוש בלייזר ככלי ניתוחי, ובשנות ה-90 היתר הייתה מחלוצות טכנולוגיית הלייזר לתחום האסתטיקה הרפואית. אז נקראה החברה ESC.

ב-1996 היא הייתה אחת מחברות המכשור הרפואי הישראליות הראשונות להנפיק בנאסד"ק, שם עברה משבר שכלל השתלטות עויינת וסילוק של היזם והמנכ"ל, ד"ר שמעון אקהויז. הלה בתגובה הקים את סינרון, שבהמשך התחרתה בלומניס ישירות. יוצאי לומניס נוספים הקימו את אלמה לייזרס, אשר הפכה גם היא לשחקנית משמעותית בשוק, ולמעשה לומניס היא המקור של תעשיית האסתטיקה הרפואית הישראלית, שבמשך שנים הובילה את הקטרגוריה וכיום ממשיכה לייצר סטארט אפים חדשים בקצב מהיר. אלמה וסינרון ממשיכות גם הן לפעול מישראל, אף שהבעלות עליהן היא זרה.

בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים. הכנסותיה היו יציבות אך הרווחיות נפגעה. שווי החברה ירד וב-2006 החברה נרכשה מן הבורסה על ידי האחים עופר וקרן ויולה ב-120 מיליון דולר. רווחיותה באותו הזמן עמדה על 2 מיליון דולר לשנה בלבד, והיה לה חוב שאותו לקחו הקרנות הרוכשות על עצמן.

אחרי שיפור בפעילות החברה, תחילה בניהולו של דב עופר, ואחר כך בניהולה של ערמון כמנכ"ל והראל בית און כיו"ר, הונפקה החברה שוב ב-470 מיליון דולר, ונסחרה בבורסה שנה אחת עד שנרכשה על ידי XIO.

על פי הדו"ח השנתי האחרון שפרסמה לומניס, עבור שנת 2014, עמדו אז הכנסותיה על 289 מיליון דולר והרווח לפני הפחתות (EBITDA) עמד על 32.4 מיליון דולר. על פי התחזיות ל-2015, צפתה אז החברה כי ההכנסות יעלו ל-305-310 מיליון דולר.

בעת פרסום כוונות המכירה לראשונה באתר "בלומברג" נחשף כי לומניס צפויה לרשום ב-2017 הכנסות של 380 מיליון דולר, כלומר צמיחה של 22% בין 2016 ל-2017. עוד נאמר אז כי גם רווח ה=EBITDA השתפר משמעותית, ויעמוד על 57 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ל-70 מיליון דולר ב-2018. כיום כאמור עומדות ההכנסות על קצב של כ400 מיליון דולר בשנה.

הצמיחה המשופרת הזו המשיכה בהנהלתה של ערמון, כלומר XIO נהנתה מן המגמה שאותה בנו האחים עופר וויולה ועל בסיסה הונפקה החברה מחדש. עם זאת, צוות הסמנכ"לים הוחלף ברובו. עוזר-ארמון הסבירה בראיון ל"ליידי גלובס" כי "ברגע שאת מחליפה כל-כך הרבה אנשים את מאבדת הרבה מאוד ידע", אבל, "כולם היו בטוחים שהכול מצוין, הכול לא היה מצוין. הבנתי שאין דרך לנצח עם הצוות הזה. ידעתי שאני אגיע לשומקום. כשכל אחד הסביר לי שהכול אצלו מצוין והבעיה אצל האחר, הבנתי שאלה לא האנשים שייקחו אותי קדימה". במקום זאת היא קידמה שורה של מנהלים שהיו בשכבת ניהול הביניים שמתחת לסמנכ"לים, לצד גיוס מנהלים חדשים.

מהלך ההבראה של החברה. התהליך כלל חיתוך חד בהוצאות החברה, בידול של מוצריה ועיצוב של קו המוצרים מחדש, ספין אוף של חטיבות הווטרינריה ורפואת השיניים ומיקוד בשלוש החטיבות: עיניים, ניתוחים ורפואה אסתטית. "קודם החברה הייתה ממוקדת בטכנולוגיה, ולא במה שהלקוח רוצה. היום 8-7% מושקעים במו"פ ו-30% בשיווק ומכירות", סיפרה.

"הגעתי ללומניס במאי 2012 ומצאתי חברה עם מורל נמוך וביצועים מאוד לא מחמיאים. בניתוח מהיר שערכתי הגעתי למסקנה שמקור הבעיה בשלושה גורמים: אי יעילות תפעולית, מחסור במוצרים חדשים וחוב גדול לבנקים. מכירות החברה היו בסטגנציה עם ירידה קלה, רווחיות גולמית נמוכה, רווח נקי נמוך, ומנגנון שמייצר מעט מזומנים. די מהר התחוור לי שלא ניתן יהיה להתמודד בשיטת 'זבנג וגמרנו', ושנצטרך לשפר את התפעול והמצב הפיננסי תוך יצירת צמיחה מיידית.

"לא הייתה אמונה בחברה שאפשר להרוויח יותר מבלי להגדיל את המכירות. שמנו את הדגש על הורדת עלויות המוצר, בכל שלב ושלב, לרבות תכנון מחדש של חלקים משמעותיים. השיפור ברווחיות שחרר משאבים כספיים שאותם השקענו בשיווק ובפיתוח של מוצרים חדשים.

"מצאתי את אנשי המכירות שלנו רגועים מדי, לא מספיק אגרסיביים מול המתחרים. התחלתי בהנחלת שיטות שמקובלות בקמעונאות. הגדלנו את ההשקעה בפיתוח, ושילשנו את קצב הוצאת המוצרים - ממוצר אחד בשנה לשלושה בשנה. היום חמישית ממכירות המוצרים שלנו הן של מוצרים שהשקנו בשנתיים האחרונות. זה המנוע המרכזי לצמיחה.

"הראל בית-און - לימד אותי הצבת יעדים גבוהים. אני תמיד דורשת מעצמי כמה שיותר, ועדיין הראל תמיד עזר לי להתבונן ולחשוב: האם אפשר לעשות עוד יותר? העוד קצת יותר הזה, זה מה שלוקח אותך קדימה".

לומניס ביצעה מספר רכישות, ביניהן של חברת פולוג'ן הישראלית וכן של שתי חברות מכשור רפואי נוספות, לא ישראליות. לאחרונה התראיין ל"גלובס" סמנכ"ל החדשנות של החברה, אמיר ליכטר, וסיפר כי לומניס מעוניינת להתרחב לתחומים חדשים, וביניהם עיבוד תמונה, רובוטיקה, ניהול מידע וביג דאטה. "אנחנו מעוניינים לחבר בין התחומים הללו לבין היכולות שלנו", אמר.

בראיון הביעה עוזר-ערמון צער על כך שמוצריה של לומניס אינם נמכרים היטב דווקא בישראל, משום שלא בתי חולים ולא רופאים אסטתיים מצליחים לגייס את התקציב להשקעה הראשונית במכשיר החדש. "ברה"ב רופאי האסתטיקה משקיעים כמה מיליוני דולרים בציוד מתקדם. בארץ רוב הטיפולים האסתטיים זה הזרקות למילוי. הרופא מזריק חומצה היאלורונית, וזה דורש ממנו אפס השקעות ."

הרוכשת

קרן CVC המועמדת לרכוש את פעילות החברה היום היא קרן פרייבט אקווטי אירופאית המנהלת כ-69 מיליארד דולר. ב-2016 גייסה החברה מיליארד דולר לקרן השקעות בחברות טכנולוגיה צומחות וכ-19 מיליארד דולר לקרן לרכישת חברות פעילות. בימים אלה היא פועלת לגייס 1.5 מיליארד דולר לקרן טכנולוגיה שניה. כמו כן היא מגייסת כעת קרן ייעודית רביעית להשקעות באסיה.

הקרן פעילה מאוד בשנים האחרונות בחיפוש השקעות בישראל, אם כי רק אחת מן העסקאות אשר תכננה לבצע בארץ יצאה בסופו של דבר לפועל. היא רכשה חלק מפעילותב ריאות האישה של טבע, תמורת 703 מיליון דולר. כמו כן ביקשה הקרן לרכוש את השליטה בכלל ביטוח ובהפניקס וכן בכתר פלסטיק - אך מגעים אלה לא הבשילו לכדי עסקאות .

לאור סיווגה של CVC כקרן פריווט אקוויטי, ייתכן שלא תהיה זו הפעם האחרונה שבה נראה את לומניס נמכרה. ייתכן שבעתיד תוטמע בתוך גורם אסטרטגי.

המוכרת, קרן XIO מנוהלת מלונדון, יש לה משרדים בהונג-קונג ובסין. החברה הוקמה ב 2014 ולומניס הייתה אחת ההשקעות הראשונות שלה. ב-2017 היא ביקשה לרכוש בישראל גם פעילות בתחום הפיננסי, את בית ההשקעות מיטב ד"ש, אולם העסקה לא יצאה לפועל. בפורטפוליו של XIO ישנן היום רק שלוש חברות, כולל לומניס, חברה אמריקאית מתחום התוכנה למידע שיווקי וחברה גרמנית מהתחום החקלאי. בקרוב יהיו שתיים, כאשר לומניס הישראלית תספק לה את האקזיט הראשון שלה.