לב לבייב מבקש התחייבות מצד המדינה כי לא ייעצר

גורם המכיר את החקירה מסר ל"גלובס" כי לבייב מבקש התחייבות המדינה כי לא ייעצר בתמורה לכך שיגיע לישראל • לבייב, העומד בראש מצעד החשודים במסגרת החקירה המתנהלת בענף היהלומים, מתגורר בלונדון ולא זה כמה חודשים לארץ

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

האם לב לבייב עתיד להגיע לישראל בקרוב לצורך חקירתו בפרשת היהלום השחור? כך מקווים בימים אלה גורמי החקירה המנהלים מול לבייב משא ומתן על מנת להגיע להסדר כלשהו שיאפשר לו להגיע לישראל לצורך החקירה - ובכך לחסוך למדינה את ההליך המורכב והממושך של בקשות לקיום "חיקור דין" של לבייב במוסקבה, בה הוא שוהה בימים אלה. ואולם, הדרישות שמציב לבייב אינן מקובלות כרגע על גורמי החקירה.

גורם המכיר את החקירה מסר ל"גלובס", כי לבייב מבקש התחייבות מצד המדינה כי לא ייעצר, בתמורה לכך שיגיע לישראל. במשטרה עדיין לא הסכימו לתנאי המרכזי הזה, אך המגעים בין הצדדים עדיין מתקיימים.

לבייב נזכיר עומד בראש מצעד החשודים במסגרת החקירה המתנהלת בענף היהלומים בחשד לקיומה של רשת להברחת יהלומים מרוסיה לישראל, ואשר במרכזה לכאורה עומדת חברת LLD שבבעלות לבייב ובני משפחה אחרים שלו.

לב לבייב התגורר עד לאחרונה בלונדון, אך העתיק את מקום מגוריו לרוסיה - מדינה שיחסי ההסגרה של ישראל עמה פחות נוחים משמעותית מאלה המתקיימים עם בריטניה. ברשויות החקירה העריכו כי המעבר נועד לסכל את חקירתו, או לכל הפחות להקשות, ואולם לבייב הכחיש כי ידע על החקירה. כך או כך לבייב לא הגיע מזה מספר חודשים לארץ ולא עשה כל סימנים כי בכוונתו להגיע לישראל על מנת לספק תשובות לחוקרים. בעקבות זאת החלו במחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לקדם מהלכים לשיתוף פעולה בין ישראל לרוסיה לצורך חקירתו של לב לבייב ברוסיה, אבל לכל הגורמים הרלבנטיים ברור כי הדרך לשם אינה פשוט, והיא עוברת גם דרך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שלבייב נחשב לאחד ממקורביו.

מחול השדים המתחולל סביב לב לבייב נפתח עם מעצרם של קרובי משפחתו, בהם בנו, וכן עובדים בחברת LLD שבבעלותו. המעצרים בוצעו במסגרת הפרשה שזכתה לכינוי "יהלום שחור", שהחשדות בה סובבים סביב קיומה לכאורה של רשת להברחת יהלומים מרוסיה לישראל במסגרת פעילותה של חברת LLD שבבעלות לב לבייב, ותוך ביצוע עבירות כלכליות בהיקף של כ-300 מיליון שקל. החשודים בפרשה - ובהם גם בנו של לב לבייב, זבולון, וקרוב משפחה נוסף שלו - נעצרו בכמה גלי מעצרים, אך כולם שוחררו בינתיים כול המגבלות שהוטלו עליהם פגו, למעט צווי איסור היציאה מהארץ. חלק מהחשודים, עובדים של חברת LLD, נחקרו באזהרה אך לא נעצרו, ובהם אותה עובדת שמצאה את מותה היום. החל משעות הערב מהדהדת הידיעה על מותה ברקע שאר הפרטים המתבררים על החקירה.

ואיך כל זה קשור ללב לבייב שיושב בניכר? על פי החשדות, כאמור לבייב עמד בראש הפירמידה הפלילית. עם פריצתה של החקירה לשלב הגלוי אמר גורם בחקירה ל"גלובס", כי לבייב היה נעצר יחד עם החשודים האחרים אם היה בארץ. החשדות של החוקרים הם כי השחיתות בחברה מגיעה עד לראש, אך לבייב יכול לטעון מנגד - וכך הוא אכן טוען בינתיים באמצעות שליחים שונים - כי הוא לא מכיר את הפרשה, את החשדות ומעולם לא היה מעורב בכל מעשה פלילי.

גורמי החקירה כבר קיבלו והוציאו לפועל בישראל צווים לתפיסת רכושו של לב לבייב, בהם צווי תפיסה ברישום לווילה שבבעלותו בסביון. עוד נחשף, כי המדינה מתכוונת לפעול לצורך "חיקור דין" של לבייב בחו"ל, ואולי בהמשך לפעול להסגרתו לישראל, במידה והחשדות יתבססו עוד. ואולם, יתכן שהדרך של לבייב אל חדרי החקירה תתקצר, אם לבייב יסכים להגיע לישראל ולהיחקר כאן. מה תסכים המדינה להבטיח לו בתמורה? לא ברור עדיין.