רצח העיתונאי: טראמפ צפוי להיפגש עם הנסיך הסעודי ב-G20

רק בשבוע שעבר ה-CIA הסיק כי הריגתו של חאשוקג'י בוצעה על פי הוראות הנסיך, כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" • כעת טראמפ מסביר כי ארה"ב מתכוונת להישאר כ"שותף איתן" עם הסעודים • מחיר הנפט צלל 6.6% מתחת ל-54 דולרים בצל החשש כי קיצוץ התפוקה מצד אופ"ק לא יכסה על עודף ההיצע העולמי

הנשיא טראמפ והנסיך בן סלמן/  צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ והנסיך בן סלמן/ צילום: רויטרס Kevin Lamarque

"מעולם לא נדע את העובדות בנוגע למותו של ג'מאל חאשוקג'י", כך אמר היום (ג') נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. לדבריו, יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן, לא היה יכול לדעת על הריגתו של העיתונאי חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. נזכיר כי בשבוע שעבר סוכנות הביון המרכזית (CIA) הגיעה למסקנה כי הריגתו של חאשוקג'י בוצעה על פי הוראות הנסיך, כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל". בתוך כך, טראמפ אמר כי בכוונתו להיפגש עם הנסיך הסעודי בפסגת המנהיגים G20 בעוד כשבוע וחצי.

דבריו של טראמפ מגיעים שבועיים לפני שקרטל הנפט אופ"ק יתכנס על מנת לקבוע את מדיניות הפקת הנפט העולמית, וזאת בהמשך להסכם על קיצוץ תפוקה מדצמבר שעבר שנולד בלחץ המפיקות לתמוך במחירו. מפיקות הנפט עשויות להמשיך ולקצץ את התפוקה בעקבות הנסיגה במחירי הנפט, אך עיקר החששות בשוק הן כי גם מהלך המדובר לא יעזור כנגד היצע הנפט האדיר. החשש בא לידי ביטוי במיוחד לאחר הורדת תחזית הביקוש העולמית לפני כשבועיים.

מחיר הנפט שנפל מוקדם יותר בכ-5% העמיק את הירידות עמוק לטריטוריה דובית ונסגר בנפילה של 6.6% למחיר של 53.43 דולרים.

"סוכנויות המודיעין שלנו ממשיכות להעריך את כל המידע, אבל באם יורש הכתר הכיר את האירוע הטראגי הזה - אולי הוא הכיר ואולי הוא לא", אמר טראמפ בהצהרה. באותה נשימה, טראמפ ציין את מעמדה של סעודיה כמפיקת נפט גדולה ולקוחה של מוצרי הגנה מחברות כמו בואינג. עיקר ההצהרה מיוחסת ליחסים של ארה"ב מול סעודיה בצל הפרשה, ולדבריו ארה"ב מתכוונת להישאר כ"שותף איתן" עם הסעודים.

הבוקר סעודיה הודתה שוב כי העיתונאי ג'מאל חשוקג'י נהרג בתוך הקונסוליה שלה באיסטנבול, זאת לאחר שבועות של אי-וודאות לגבי גורלו של העיתונאי שנחשב למבקר חריף של השלטון במדינה. נציג מטעם סעודיה מסר בהודעה כי חשוקג'י מת לאחר "ריב" בתוך הקונסוליה. לפי ההודעה, 18 אזרחים נעצרו והם מחכים לתוצאות הסופיות של החקירה. "חילופי דברים בין חשוקג'י והאנשים שהוא פגש בזמן שהיה בתוך הקונסוליה באיסטנבול הביאו לוויכוח ולעימות פיזי, שהובילו למותו", נכתב בהודעה של סעודיה. הודעה נוספת, ממשרד החוץ הסעודי, טענה כי הפושעים ניסו לטייח את מה שקרה.

חשקוג'י, שהתגורר בארה"ב, נראה בפעם האחרונה נכנס לקונסוליה הסעודית ב-2 באוקטובר. ארוסתו, שליוותה אותו לכניסה לקונסוליה, הייתה הראשונה שדיווחה על היעלמותו, אך רק 4 שעות מהמקרה. העלמות העיתונאי הביאה לאחד המשברים הדיפלומטים הקשים ביותר שידעה המלוכה הסעודית בהמשך לביקורת על יורש העצר הצעיר בין סלמן.