ריב סמכויות על אישור השקעות זרות אסטרטגיות בישראל

מנכ"ל האוצר דורש מהמל"ל להעביר לסמכות משרדו אישור השקעות זרות עם השפעה על הביטחון הלאומי

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד דורש מהמועצה לביטחון לאומי להעביר לאוצר את הטיפול באישור השקעות זרות אסטרטגיות שיש להן השלכות על הביטחון הלאומי. באב"ד ערך דיון בנושא במשרד האוצר בתחילת החודש וניסה לחסום מהלך מקביל שמקדמת המועצה לביטחון לאומי.

במכתב ששלח לראש המל"ל מאיר בן-שבת כתב באב"ד כי "נושא ההשקעות הזרות הוא נושא אסטרטגי בעל השלכות כלכליות כבדות. עמדת משרד האוצר הנה שככל שתקודם הצעת החלטה בנידון היא תטופל על ידי משרד האוצר וזאת תוך מתן ביטוי לכלל השיקולים לרבות שיקולים כלכליים, ביטחוניים בינלאומיים ותקציביים". באב"ד הוסיף במכתבו כי הוא מתנגד לדיון שנקבע במל"ל בנושא וציין כי הוא עצמו יערוך דיון באותו נושא באוצר, והזמין את נציגי המל"ל להשתתף בו.

בתקופה האחרונה גברו הקולות הקוראים לממשלה לגבש מדיניות לגבי השקעות זרות בתחומים אסטרטגיים, כמו תחבורה, אנרגיה ופיננסים. יו"ר המועצה לביטחון לאומי פרופ' אבי שמחון התייחס לכך לאחרונה בישיבת ועדת החוץ והביטחון של הכנסת בחודש יולי ואמר, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מקדם הקמת גוף לבחינת השקעות זרות.

ועדה שהוקמה במל"ל אמורה לקבוע עבור המדינה אמות מידה שעל פיהן הגופים הרגולטוריים יחליטו האם לאשר השתלטות על חברות ישראליות שלהן פעילות שנחשבת אסטרטגית ובעל השפעה מהותית על המשק הישראלי.

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה בין השאר על רקע הניסיון של קבוצת ינגו הסינית לרכוש את השליטה בחברת הביטוח הפניקס. עסקה זו לא יצאה בסופו של דבר לפועל. "אמות המידה שיקבעו במסגרת הוועדה הזאת אמורות להוות 'פילטר' שיסנן כל מיני חברות זרות שינסו להשתלט בעתיד על פעילויות בעלות רגישות במשק הישראלי, כמו חברת החשמל או על כל חברה בעלת חשיבות אסטרטגית אחרת", אמר ל"גלובס" גורם שמקורב לפעילות הוועדה.

לדברי הגורם "מנכ"ל משרד האוצר באב"ד רוצה שההחלטות בנושא יתקבלו במשרדו וזאת לעומת המל"ל שמתעקש שהנושא יהיה בתחומו". במהלך החודשים האחרונים כבר התקיימו מספר דיונים בנושא, בהשתתפות נציגים ממשרד האוצר, המל"ל, משרד הביטחון ומשרד הכלכלה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "נושא ההשקעות בישראל הוא מלכתחילה נושא אוצרי. מעבר לכך צר לנו שתוכנם של דיונים מסווגים המתקיימים במל"ל מודלפים בחוסר אחריות ועלולים להוות נזק למדינה. משרד האוצר לא ייקח חלק בכך".

בראיון למוסף G בסוף השבוע הזהיר יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית לשעבר שאול חורב כי מסירת הזיכיון להפעלת הנמל העתידי במפרץ חיפה לידי חברת SIPG, המפעילה את נמל שנחאי, עלול לפגוע בשיתוף הפעולה של ישראל עם צי השישי של ארה"ב. חורב העומד כיום בראש מרכז חיפה למחקרי מדיניות ואסטרטגיה ימית באוניברסיטת חיפה, הוסיף כי "חסר בישראל מנגנון, שקיים בארצות הברית, שבוחן השקעות זרות - סיניות או אחרות - ומדי פעם אומר, פה מדובר בנכס אסטרטגי, ומבחינת ביטחון המדינה, אני לא מוכן שהוא יימסר לידיים האלה. אני, כמומחה לתחום הימי, יכול לומר שלא טוב שהסינים יפעילו נמל בישראל. מישהו אחר צריך יהיה לומר שהרכבת הקלה עוברת מתחת לקריה שבה הסודות הביטחוניים של ישראל. יש בישראל הרבה גופים שעוסקים בראייה הביטחונית הצרה, אבל אלה אינם עוסקים במכרזים אזרחיים כגון הקמת נמל או רכבת, וחסר בישראל גוף שיבחן ראייה ביטחונית רחבה יותר - סקיוריטי ולא רק דיפנס - בהיבט הלאומי". 

ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "סוגיית מדיניות הממשלה בתחום ההשקעות הזרות במשק הישראלי נדונה במל"ל בשיתוף עם משרד האוצר, כמו גם עם כל משרדי הממשלה והגופים הרלוונטיים ותובא בקרוב לאישור הדרג המדיני בתיאום בין הגופים.