הוכרזו הבנקים הזוכים בהפעלת קרן הלוואות להתייעלות אנרגטית בערבות המדינה

הבנקים מרכנתיל דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי נבחרו להעמיד הלוואות לפרויקטי התייעלות אנרגטית בערבות המדינה, כך הודיע היום (ג') משרד האוצר • במסגרת פעילות הקרן פעילותה יועמדו הלוואות בערבות מדינה לעסקים להתייעלות אנרגטית בהיקף של כ-3.5 מיליארד שקל

יובל שטייניץ/ צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ/ צילום: תמר מצפי

הבנקים מרכנתיל דיסקונט, הפועלים, מזרחי טפחות והבינלאומי נבחרו להעמיד הלוואות לפרויקטי התייעלות אנרגטית בערבות המדינה, כך הודיע היום (ג') משרד האוצר. מדובר בקרן ראשונה מסוגה בישראל, במסגרת פעילותה יועמדו הלוואות בערבות מדינה לעסקים לצורך ביצוע פרויקטים להתייעלות אנרגטית בהיקף כולל של כ- 3.5 מיליארד שקל.

במסגרת המכרז, הבנקים התחרו ביניהם לגבי מרווח שיעור הריבית המקסימלי ביחס לריבית הפריים בהלוואות שהוצעו. ככל שהריבית שהציע הבנק הייתה נמוכה יותר, כך הצעתו של הבנק דורגה גבוה יותר ביחס ליתר הבנקים המציעים, והוא זכה בנתח גדול יותר של ערבות המדינה.

התייעלות אנרגטית מקטינה את תלות המשק בדלקים, שמחירם לרוב לא יציב, ומקטינה את צורך המשק שהשקעה בתשתיות חשמל חדשות ומצמצת את פליטת גזי החממה.

מעבר ליתרונות הסביבתיים שלה, להתייעלות אנרגטית יש גם יתרונות כלכליים מובהקים: היא מצמצמת את העלויות השוטפות למשק ולצרכן או במילים אחרות מוזילה את חשבון החשמל. במבנים ציבוריים בהם צריכת החשמל גבוהה במיוחד, כמו למשל, בתי חולים, החלפת מערכת קירור (צ'ילר) עשויה להביא לחסכון של מאות אלפי שקלים בשנה ולמקסם את הוצאות הקשורות בתחזוקת המבנה.

הבקשות להלוואות מצד צרכני החשמל ייבחנו על-ידי ועדה בין-משרדית המורכבת משלושת המשרדים, שתבחן את ההיתכנות המקצועית של הבקשות עוד בטרם יועברו לבחינת הבנק, אשר יידרש לבצע את חיתום האשראי טרם ההחלטה על העמדת ההלוואה, בהתאם לתנאי הקרן.

בין סוגי הפרויקטים אשר יוכלו לקבל הלוואות במסגרת הקרן ניתן למנות שדרוג מערכות מיזוג וחימום במפעלים, שדרוג אמצעי תאורה לאמצעים חסכוניים, התקנת מערכות ניטור ואופטימיזציה של שימוש בחשמל, ועוד.

המהלך אמור לסייע בהשגת היעד הלאומי להתייעלות אנרגטית וצמצום צריכת החשמל ב-17% עד לשנת 2030 במסגרת יישום החלטת הממשלה מספר 1403. מהלך זה הוא שלב נוסף במסגרת מגוון הפעולות לקידום ההתייעלות האנרגטית בישראל, והוא יופעל במקביל לתכניות סיוע ממשלתיות נוספות, המציעות מענקים להתייעלות אנרגטית לגופים שונים.

בכך, תצטרף ישראל למדינות מתקדמות אחרות, אשר תומכות בהתייעלות אנרגטית במגוון כלי סיוע, בין היתר, באמצעות עידוד אשראי בנקאי (Credit Enhancement) על ידי העמדת ערבויות מהמדינה לטובת מימון פרויקטי התייעלות אנרגטית.

בשלב הראשון יעמידו הבנקים הלוואות בסכום כולל של כ- 1.43 מיליארד שקל, וזאת כנגד ערבות מדינה בסכום של 200 מיליון שקל. בשלב השני, יוכלו הבנקים לקבל ערבות מדינה נוספת בסכום נוסף של 300 מיליון שקל, כך שסך ההלוואות שיועמדו במסגרת פעילותה של הקרן יסתכם לסך של כ- 3.5 מיליארד שקל.

במסגרת הקרן יעמידו הבנקים הזוכים הלוואות מגובות בערבות מדינה בשיעור של 75% מסכום ההלוואה, ולתקופה ארוכה של עד 7 שנים. מנגנון הערבות כולל הטבה נוספת עבור פרויקטים שעיקרם הטמעת טכנולוגיות ישראליות חדשניות, כך ששיעור ערבות המדינה להלוואה לפרויקטים אלה יגדל ל-85%.

לדברי החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בד בבד לצד פיתוח התשתיות בישראל, אשר שמנו לנו כיעד מרכזי, קיימת חשיבות עליונה בייעול השימוש בתשתיות הקיימות, תוך חיסכון במשאבים. מטרת הקרן היא לסייע בהשגת מטרה זו, על ידי כך שתייצר לעסקים תמריץ לביצוע התייעלות אנרגטית. ההלוואות יותאמו לצרכי המימון של הפרויקט ויאפשרו לעסקים לחסוך כספים שינותבו להשקעות המשך ולהתרחבות פעילותם העסקית".

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד האנרגיה אמר : "המשרד מקדם מזה שנים רבות את תחום ההתייעלות האנרגטית באמצעים שונים: מענקים, הסברה, הכשרה, רגולציה ועוד. כעת, לראשונה במדינת ישראל בתחום זה, נוסף מנגנון הערבויות אשר יוכל לאפשר קידום משמעותי נוסף. ערבויות המדינה להלוואות, יקלו על צרכני אנרגיה ליטול הלוואות בריבית נמוכה לצורך מימון פרויקטים להתייעלות אנרגטית ויסייעו להם לחסוך בצריכת האנרגיה שלהם ובהוצאותיהם על תחום האנרגיה".