אילת | בלעדי

אמנון ברזילי בדרך לאילת: במגעים לרכישת קניון מלכת שבא תמורת 170 מיליון שקל

קניון "עופר מלכת שבא", המשתרע על 3,300 מ"ר בלב טיילת החוף הצפוני של אילת, הוא נכס קטן יחסית של ענקית הקניונים מליסרון • מליסרון בתגובה: "החברה בוחנת כל פנייה לגופה" • ברזילי (ברזני) מכר ב-2010 את חלקו בחברת מטיס קפיטל לידי שותפו דאז, מוני הראל, תמורת פחות ממיליון דולר, על רקע חוב כבד לבנק מזרחי טפחות, שמימן לשניים את ההשקעה בחברה

איש העסקים אמנון ברזילי מנהל מגעים לרכישת קניון "עופר מלכת שבא" מידי חברת מליסרון תמורת כ-170 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס".

ברזילי, שככל הידוע עשה את עיקר הונו בעסקי נדל"ן ומלונאות בהולנד ובמדינות נוספות מעבר לים, "כיכב" במדורי שוק ההון בעשור הקודם, לאחר שרכש מחצית מהשליטה בחברת ההשקעות גמול, ולאחר מכן בחברת מטיס קפיטל, שהחזיקה ביפנאוטו, זכיינית סובארו בישראל - שתי השקעות שמהן יצא בהפסדים, חובות לבנקים והרשעה פלילית.

אמנון ברזילי / צלם: דור מלכה
 אמנון ברזילי / צלם: דור מלכה

קניון עופר מלכת שבא משתרע על שטח של 3,300 מ"ר בלב טיילת החוף הצפוני של אילת, והוא מכיל חנויות הלבשה, הנעלה, תכשיטים, מתנות ועוד. מדובר בנכס קטן יחסית של ענקית הקניונים מליסרון , הנמצאת בשליטת ליאורה עופר ומנוהלת בידי אבי לוי. שווי השוק של מליסרון עומד על כ-7.2 מיליארד שקל. ממליסרון נמסר ל"גלובס" בתגובה, ש"החברה בוחנת כל פנייה לגופה".

מהסיבוב הקודם שלו בעסקים עם חברות ציבוריות בישראל יצא ברזילי (ברזני) בשן ועין. לאחר כמה שנים שהתאפיינו בהשקעות לא מוצלחות ובסכסוכים עם שותפיו, מכר ברזילי בשנת 2010 את חלקו בחברת מטיס קפיטל לידי שותפו דאז, מוני הראל, תמורת פחות ממיליון דולר, על רקע חוב כבד לבנק מזרחי טפחות, שמימן לשניים את ההשקעה בחברה לאחר ההיפרדות בין ברזילי ושותפו בחברת ההשקעות גמול, אייל יונה.

חודשים ספורים לאחר השלמת העסקה המשותפת, נתגלע סכסוך בין ברזילי לשותפו החדש, שגלש לחילופי האשמות כבדים בתקשורת ולתביעות הדדיות. על רקע הידרדרות במצבה העסקי של מטיס נאלצו השניים למכור את נכסיה, ובראשם מחצית ממניות יפנאוטו, לידי השותף גד זאבי (בהמשך קרסה מטיס תחת שליטתו של הראל).

בשנת 2013 הרשיע ביהמ"ש המחוזי בתל אביב את ברזילי, וגזר עליו שישה חודשי עבודות שירות וקנס בסך 1.8 מיליון שקל, לאחר שהודה והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הכללת פרט מטעה בתשקיף ופרט מטעה בדוח בכוונה להטעות משקיע.

בכתב האישום נטען כי בסוף שנת 2005 פנו אל ברזילי, מתוקף היותו אחד מבעלי יפנאוטו, בעלי חברת טריידמוביל, העוסקת בשירותי טרייד-אין, כדי לברר עמו אפשרות לשיתוף פעולה בין חברתם לבין יפנאוטו. לדברי הפרקליטות, ברזילי התנה את שיתוף הפעולה בין החברות בכך שטריידמוביל תשלם לו מחצית מן הרווחים שיופקו על-ידיה מן הפעילות המשותפת, כתמורה לתיווכו. עוד נטען, כי לאחר שבעלי טריידמוביל נעתרו לבקשת ברזילי, הוא פעל כדי להביא להתקשרות בין יפנאוטו לטריידמוביל, תוך שהוא מסתיר את עניינו האישי בעסקה הן ממנכ"ל יפנאוטו והן מדירקטוריון החברה.