הבצל מתייקר ומחירו הסיטוני טיפס ל-7 שקלים לק"ג; משרד החקלאות: "החקלאים גובים מחיר מופרז"

משרד החקלאות הכריז כי הוא פותח את האפשרות לייבוא בצל באופן בלתי מוגבל, וזאת "על מנת לאלץ את הסוחרים להוציא את הסחורה מהמחסנים במחיר סביר ולהביא למחיר סביר לצרכן"

בצל. המחירים עולים / צילום: shutterstock
בצל. המחירים עולים / צילום: shutterstock

משרד החקלאות מפרסם היום הודעה חריגה נגד חקלאים מגדלי בצל, ומאשים אותם במכירה של כמויות קטנות כדי לקבל מחיר מופרז. בהודעה שמפרסם היום המשרד נטען כי "בימים האחרונים מחירי הבצל עולים בצורה קיצונית ולא בצדק", וכי "ישנן כמויות בצל מספיקות במחסנים של סוחרי הבצל, ביניהם גם חקלאים גדולים המגדלים בצל", אלא שהאחרונים, כך טוען המשרד, "'משחררים' את כמויות הבצל בצורה מדודה וקטנה על מנת לקבל מחירים מופרזים עבור הבצל".

במה מדובר? המחיר הסיטוני "הרגיל" בעונה זו לבצל בישראל עומד על 3-2.5 שקלים לק"ג, כשמנתוני משרד החקלאות עולה כי בימים האחרונים המחיר מטפס בצורה חריגה מיום ליום, וזאת בשל כמות היבול קטנה בעקבות וירוס בשם "הלבנת הקש", ופגעי מזג האוויר.

כך, בשבוע שעבר עמד המחיר הסיטוני על 4.7 שקלים, בתחילת השבוע עלה ל-5.2 שקלים לק"ג, אתמול האמיר פעם נוספת ל- 5.6 שקלים, ואילו היום (ג') כבר הגיע ל- 7 שקלים לק"ג. לטענת משרד החקלאות "אין זה מצדיק את המצב הנוכחי של שליטה בהזרמת הבצל מהמחסנים לשוק ופגיעה בצרכנים".

להערכת המשרד, לקראת תחילת חודש ינואר, כאשר יבול מקומי מהערבה ומבקעת הירדן יתחיל להיכנס לשווקים בישראל, המחסור יתמתן והמחירים צפויים לרדת והציבור לא יהיה תלוי בשליטת הסוחרים וחקלאים גדולים על המחיר.

בעקבות כך, הכריז משרד החקלאות כי הוא פותח את האפשרות לייבוא בצל מהעולם באופן בלתי מוגבל, וזאת "על מנת לאלץ את הסוחרים להוציא את הסחורה מהמחסנים במחיר סביר ולהביא למחיר סביר לצרכן". אלא שלפי המשרד, נראה שגם היבוא לא יפתור את הבעיה, שכן בתקופה זו קיים באירופה מחסור בבצל בשל בצורת.

כך למשל, הולנד, ספקית בצל משמעותית, המייצאת למדינות רבות, ביניהן גם לישראל, אך יבואנים שניסו בימים האחרונים לייבא לישראל בצל מהולנד, נתקלו במחסור חמור גם שם - כך לפי משרד החקלאות. המחסור בהולנד כה חמור עד כי גם היא עצמה נאלצת לייבא בצל מבחוץ לצורך צריכה מקומית. המחסור בהולנד מוסבר בבצורת קשה והיעדר גשמים שהיו במדינה, והביאו ליבול נמוך.