המשטרה: תשתית ראייתית נגד אריה דרעי בגין מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס והלבנת הון

החקירה נפתחה לאחר שבשנת 2015 נחשף ב"גלובס" כי דרעי מכר לאחיו זכויות ל-5 דירות חדשות שנאמדות ב-15 מ' ש' • דרעי נחשד בעבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות מס, והלבנת הון והוחלט שלא להעמידו לדין בגין שוחד  • לשכת דרעי: "מאמינים כי יוסרו גם שאר החשדות ויתברר כי השר לא עבר על החוק"

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

אחרי שהמליצה לפרקליטות להעמיד לדין פלילי את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואת שר הרווחה, חיים כץ, ממליצה היום (ג') המשטרה להעמיד לדין פלילי חבר ממשלה שלישי - את שר הפנים והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, יו"ר ש"ס, אריה מכלוף-דרעי, בגין עבירות על טוהר המידות שביצע דרעי לפי החשד לפני ואחרי שמונה שוב לשר. דרעי, כזכור, כבר ריצה בעבר עונש מאסר בגין הרשעה בשוחד.

בתום חקירה מורכבת וארוכה מדי שנמשכה שלוש שנים, הודיעו הבוקר המשטרה ורשות המסים כי הן סיימה את חקירת דרעי ואחיו, עו"ד שלמה דרעי, וכי בתום החקירה נמצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של אריה דרעי בגין ביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים באשר להתנהלותו בעניינו של איש העסקים, אילן שרעבי, בעת שדרעי כיהן כשר. כמו כמו כן ממליצות הרשויות לפרקליטות להעמיד את דרעי לדין בגין ביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב (שבועת שקר) למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו.

ההמלצה להעמיד לדין את אריה דרעי בגין מירמה והפרת אמונים נוגעת להעברות כספיות בסכומים של מאות אלפי שקלים, שהועברו לשר דרעי מאנשי עסקים שונים ובמרכזם 200 אלף שקל שהעביר לו שרעבי כהלוואה (שלא הוחזרה), במהות התשלומים, טיבם ואופן הדיווח עליהם.

עניינן של עבירות המס והלבנת ההון בעסקאות למכירת מגרשים בין בני משפחת דרעי לבין עצמם בהר שמואל ובגבעת שאול שלפי החשד נעשו תוך ביצוע עבירות מס והלבנת הון. פרשה שנחשפה ב"גלובס" על ידי כתבת הנדל"ן, שלומית צור. כמו כן עסקה החקירה ברכישת מגרש של דרעי בישוב ספסופה; בהצהרות הון כוזבות לכאורה של השר ליו"ר הכנסת ולמבקר המדינה; ובדיווחים חסרים בהצהרות הון לרשויות המס ועוד.

דרעי "רענן את זכרונו" של מעורב בפרשה

ההמלצה להעמיד לדין את דרעי בגין שיבוש מהלכי משפט נוגעת לפנייתו של דרעי אל מקורב אליו שעמד להיחקר. לפי הודעת המשטרה, חרף העובדה שהשר דרעי נדרש מפורשות שלא לשוחח עם אחד המעורבים על הסוגיות שנחקרו והוזהר מפני שיבוש ראיות, הוא פנה אליו מיד בסמוך לסיום חקירתו ושוחח עמו על תוכן הדברים, ועל עדותו הצפויה במשטרה ורענן את זכרונו. המדובר לפי המידע שבידינו במשה ארבל, המקורב לשר דרעי.

כן התבססה תשתית ראייתית נגד עו"ד שלמה דרעי המשמש כיום בתפקיד סגן יו"ר קק"ל, לביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים, וכן התבסס חשד לביצוע עבירות הלבנת הון ועבירות מס נגד חשודים נוספים.

המשטרה ורשות המסים מציינות כי החקירה בנוגע לחשדות נוספים שנחקרו ועוסקות בכספים שהועברו לעמותות שבראשן עומדת יפה דרעי, אשתו של השר דרעי, טרם הסתיימה. אך מדובר בפרשה נפרדת שבה לא התבססה בחומר שנאסף תשתית ראייתית נגד השר דרעי ועל כן הוחלט שלא לעכב העברת התיק בו נחקרו החשדות נגדו לפרקליטות. המשמעות היא שהחשד שדרעי קיבל במירמה כספים לכיסו באמצעות תרומות שניתנו לעמותות של אשתו, ירד ולפחות מהחשד הזה יצא דרעי בשלום.

ראשיתו של התיק בחקירה סמויה, שהחלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון במהלך שנת 2015, שהעלתה חשד לכאורה להתנהלות חריגה בחשבונות בנק הקשורים באריה דרעי ובני משפחתו, והצביעה על העברות סכומי כסף משמעותיים מאנשי עסקים למשפחת דרעי, חלקם קודם לחזרתו לפעילות פוליטית וחלקם לאחר שובו לכנסת.

באפריל 2016 החלה חקירה גלויה בפרשה במהלכה בוצעו פעולות חקירה מגוונות, ונחקרו עשרות מעורבים, ובמאי 2017 החל שלב נוסף בחקירה במסגרתו נחקר באזהרה השר אריה דרעי.

עסקאות הנדל"ן שנעשו בין משפחת דרעי לבין עצמם

השר דרעי שכשזכור הורשע בעבר בשוחד וריצה את עונשו, נחקר 10 פעמים ביחידת להב 433 של המשטרה ואילו יפה דרעי נחקרה כ-5 פעמים. דרעי, שבנוסף על משרד הפנים עומד גם בראש תיק פיתוח הגליל, הנגב והפריפריה.

החשד הראשון שנחקר ושבגינו, כאמור, יש המלצה להעמידו לדין נוגע לעסקאות נדל"ן שחשפה הכתבת שלומית צור ב"גלובס", ושנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם.

המשטרה חקרה את נסיבות המכירה של זכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול בירושלים מהזוג אריה ויפה דרעי לאחיו של השר, עו"ד שלמה דרעי. ערב כניסתו לתפקיד שר בממשלה, בתחילת 2015, הגיש דרעי הצהרת הון למבקר המדינה, שלפיה יש לו דירה אחת שבה הוא מתגורר ברחוב הקבלן בשכונת הר נוף בירושלים. באוקטובר 2015 חשף "גלובס" כי שנתיים לפני כן מכר השר דרעי לאחיו, עו"ד שלמה דרעי, זכויות בנייה להקמת 5 דירות בשכונת גבעת שאול בירושלים תמורת 4.2 מיליון שקל. נכון למועד הכתבה היו הדירות - שכבר הוקמו, ושוויין מוערך ב-15 מיליון שקל - רשומות עדיין על-שם אריה ויפה דרעי.

בתגובה לחשיפה בכתבה, טען עו"ד שלמה דרעי כי רכש את הזכויות מאחיו אריה ביולי 2013, וכי הן מיועדות לילדיו. לדברי האח שלמה, הסיבה לאי-רישום הדירות על-שם ילדיו היא טכנית, והוא הצהיר כי הדירות עתידות לעבור על-שמם של ילדיו בעתיד. המשטרה מנגד הגיעה למסקנה שהמכירה של הזכויות ל-5 דירות בבניין בגבעת שאול, בחשד כי הדבר נעשה כדי לחסוך תשלום מס בניגוד לחוק.

בנוסף, דרעי חשוד כי הווילה שלו ביישוב ספסופה נבנתה בכסף שלא דווח כיאות לרשויות המס. הבית רחב-הידיים בגליל המוערך בשווי של כ-4 מיליון שקל. לפי החשד, חוזה מכירת הקרקע לא נחתם על שם הבעלים האמיתיים, אלא נרשם על שם בתו של דרעי וחתנו, וחלק מהכסף - כחצי מיליון שקל במזומן - אף לא דווח לרשויות המס. לגרסת דרעי, כשהבית נרכש הייתה מחשבה שבתו אכן תתגורר בו. בפועל, זה לא קרה והבית משמש את המשפחה כולה בעיקר לנופש.

בפרשת ההלוואה מאילן שרעבי, שנחשפה לראשונה ע"י גידי וייץ ב"הארץ", חשוד דרעי כי בתקופה שבה היה בפסק זמן מהחיים הפוליטיים, העביר לו שרעבי מאות אלפי שקלים. חלק מהכסף ניתן לטענת דרעי כשכר על שירותי ייעוץ שהוא נתן לשרעבי, וחלק אחר הגדירו השניים כהלוואה. ב-2011 נעשו שתי העברות כספים משרעבי לדרעי, כל אחת של 200 אלף שקל. הלוואה אחת, לכאורה, החזיר עוד באותה שנה ואת השנייה החל דרעי לפרוע רק מאוחר יותר. מאוחר יותר, בהיותו שר הפנים, עסק לפי החשד דרעי בדרעי טען ששכח שלווה את הכסף משרעבי, ונזכר בכך רק בעקבות חקירת המשטרה נגדו. לפי החשד, זמן קצר אחרי שנכנס לתפקידו כשר הפנים ב2016 נפגש דרעי עם שרעבי שביקש ממנו להתערב בעימות משפטי בין עיריית רמת השרון לכפר הירוק, שם ישבה חברה בבעלות שרעבי. לפי החשד, למרות ניגוד העניינים החריף שבו היה דרעי, הוא התערב לטובת שרעבי. בכך, לפי החשד, כאמור, עבר דרעי עבירה של מירמה והפרת אמונים.

חשד מרכזי נוסף שנחקר נגד דרעי ואשתו נוגע לפעילות של שתי עמותות, שבהן הייתה מעורבת יפה דרעי, "יהודה יעלה" ו"מפעלות שמחה". לפי החשד, כספים מהעמותות הללו הועברו לזוג דרעי ולקרובי משפחתם, בני משפחת זילבר; ובנוסף הועברו כספים ממשרד הנגב והגליל, בעת שהשר דרעי נמצא במצב של ניגוד עניינים, לאור היותו השר הממונה, ובעת שבני משפחה של דרעי עובדים בעמותות תמורת שכר.

באחד המקרים שחוקרת המשטרה אישר המשרד לפיתוח הנגב והגליל, שעליו ממונה דרעי, העברה של כחצי מיליון שקל לעמותה שבניהול יפה דרעי. בסופו של דבר ההעברה לא יצאה לפועל, בעקבות התערבות של גורמים משפטיים שמנעו אותה.

השר דרעי מיוצג על-ידי עו"ד ירון ליפשס ממשרד רם כספי. יפה דרעי מיוצגת על-ידי עורכי הדין טל שפירא ואריאל כפרי. הסנגורים לא רצו להגיב לדברים. התיק מנוהל בליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).

"מאמינים שיתברר כי דרעי לא עבר על החוק"

מלשכתו של שר הפנים אריה דרעי נמסר בתגובה: "אנו מברכים על סיום חקירת המשטרה שנמשכה כמעט 3 שנים. קיבלנו בסיפוק את גניזת החשדות החמורים של קבלת שוחד, גניבה מעמותות ועוד, שהביאו בזמנו לפתיחת החקירה. אנו מאמינים כי כאשר הפרקליטות תדרש לעניין, יוסרו גם שאר החשדות ויתברר כי השר אריה דרעי לא עבר על החוק".

עו"ד ירון קוסטליץ, פרקליטו של עו"ד שלמה דרעי, מסר כי הוא משוכנע שהפרקליטות תגיע למסקנה שעו"ד דרעי לא עבר עבירה כלשהי, וכי אין מקום להגיש נגדו כתב אישום.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם, למעט הודו, בה שר שהורשע בעבירה פלילית חזר לכסא המיניסטר. באווירה כזו של לית דין ולית דיין, מתפתחת תרבות של שחיתות ונורמות פסולות וכשהמלצות המשטרה מתייחסות לא רק לעבירות שביצע דרעי לכאורה, אלא גם לניסיונות חמורים ביותר לשיבוש מהלכי חקירה, לכאורה, על ידו. "דווקא בעת הזו, כשברקע נשמעים דיבורים הולכים ומתגברים על מערכת בחירות קרבה, אנו קוראים לפרקליט המדינה שלא לגרור את הטיפול בתיק החקירה החשוב הזה, ולמצות את הבדיקות הרלוונטיות במהירות המרבית האפשרית".

בא כוחו של אילן שרעבי, עו"ד דב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, ברך על ההחלטה שלא כוללת המלצה נגד שרעבי, ומסר "אני מקווה שבזאת העניין בא לסיומו".

*** חזקת החפות: שר הפנים, אריה דרעי, הוא בגדר חשוד בלבד במעשים המיוחסים לו, וכל עוד לא הועמד לדין ולא הורשע בדין, הוא בחזקת חף מפשע.