אחרי רבעון שלילי באלקטרה צריכה: המנכ"ל החדש מוביל "ניקוי אורוות" בחברה

חברת מוצרי החשמל מסכמת רבעון שלילי במיוחד עם שחיקה ניכרת בפעילויות השונות, שהובילה לירידה של 18% בהכנסות ל-691 מיליון שקל ולצלילה של קרוב ל-70% ברווח הנקי, שהסתכם ב-13 מיליון שקל • מניית אלקטרה צריכה איבדה מתחילת השנה כ-40% מערכה, ומשקפת לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל

חברת אלקטרה צריכה  (אמ"צ) סיכמה הבוקר רבעון שלילי במיוחד, עם שחיקה ניכרת בהכנסות וברווח של פעילויותיה השונות, שהובילה לירידה של 18% בסך הכנסותיה, לרמה של 691 מיליון שקל, ולצלילה של קרוב ל-70% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-13 מיליון שקל. 

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 המגמה דומה, אחרי שאת הרבעון השני סיכמה אמ"צ בהפסד. דוחותיה הכספיים הנוכחיים של אמ"צ מזכירים נשכחות, היות שהחברה מדווחת כי בשל הירידה בהיקפי המכירות שלה היא התחילה "ביישום תוכנית התייעלות והפחתת עלויות בכדי להתאים את המשאבים להיקף המכירות".

עוד ציינה החברה בנושא כי "הפעולות שנוקטת החברה כוללות בין היתר שינויים במבנה הארגוני, הפחתת משרות ניהוליות, שיפור תהליכים וכיוצא בזאת" - במה שנראה כ"ניקוי אורוות" המתבצע פחות מארבע שנים לאחר תוכנית התייעלות נרחבת קודמת שעליה החליטה החברה בסוף 2014, לאחר שינוי בעמדת המנכ"ל.

תוכנית ההתייעלות הנוכחית מתרחשת לאחר מינויו של צביקה שווימר למנכ"ל החברה בתחילת אוקטובר, במקום זאב קלימי, שהודיע על התפטרותו מהתפקיד בקיץ האחרון, פחות מארבע שנים לאחר שמונה למנכ"ל. גם כניסתו של קלימי לתפקיד המנכ"ל, בספטמבר 2014, אז במקום יקי ודמני, לוותה בתוכנית התייעלות נרחבת, שעלתה לאמ"צ עשרות מיליוני שקלים, והגיעה אחרי תקופה עסקית לא פשוטה והפסדית. 

מניית אמ"צ, הסובלת כבר מחולשה מתמשכת, איבדה מתחילת השנה כ-40% מערכה, ומשקפת לחברה שווי של כ-800 מיליון שקל.

פילוח הרווח התפעולי של אמ"צ למגזרים
 פילוח הרווח התפעולי של אמ"צ למגזרים

שינויים בענף המזגנים בישראל

פעילותה המרכזית של אמ"צ היא יבוא, ייצור ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (לרבות אלקטרה ואלקו, פיליפס, ווירלפול ועוד), והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל מחסני חשמל ושקם אלקטריק (קמעונות חשמל), ובסיכום רבעוני שתי פעילויות אלה בלטו לשלילה, לפי החברה בעיקר בשל חולשה בפעילות המזגנים. במגזר מוצרי הצריכה החשמליים מציגה אמ"צ צניחה של 31% בהכנסות הרבעוניות ל-318 מיליון שקל, לצד צלילה של יותר מ-80% ברווחי המגזר שהסתכמו ב-6.5 מיליון שקל.

שחיקת ההכנסות במגזר קמעונות החשמל הייתה מתונה יותר, והסתכמה ב-7%, ל-306 מיליון שקל, אולם שורת הרווח התפעולי של פעילות זו צנחה ב-30% ועמדה על פחות מ-12 מיליון שקל.

כאמור, באמ"צ מייחסים את עיקר הפגיעה בפעילות מוצרי הצריכה החשמליים לשינויים שנרשמו בענף המיזוג בישראל, שלפי החברה נפגע בצורה רוחבית, וכן מציינים שינוי בתמהיל המכירות עם המשך התחזקות נתח שוק של מזגנים עיליים קטנים, לצד ירידה בפעילות המזגנים של החברה בחו"ל. הפגיעה במכירות המזגנים באו לידי ביטוי גם בירידה המוזכרת בהכנסות מגזר קמעונות החשמל, שבו סך המכירות הרבעוניות בחנויות זהות ירדו ב-11% לצד ירידה של כ-7% במכירות למ"ר בחנויות זהות.

בסך הכול בין ינואר לספטמבר הכנסות אמ"צ קטנו ב-7% לכ-2 מיליארד שקל, והרווח הנקי נמחק כמעט לגמרי והסתכם בפחות מ-3 מיליון שקל, אחרי רווח נקי מרשים של 176 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017, ורווח נקי של 162 מיליון שקל ב-2017 כולה. הרווח מפעילויות נמשכות של אמ"צ צנח בכ-65%-70% ועמד על כ-16 מיליון שקל ו-35 מיליון שקל ברבעון ומתחילת השנה, בהתאמה.

פגיעה קשה מהסכסוך עם וואווי

החברה, הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, פועלת מאז 2017 גם בתחום התקשורת, לאחר שרכשה את חברת הסלולר גולן טלקום ואת פעילות יבוא המכשירים הסלולריים של המותג הסיני וואווי (Huawei) - שם התעורר סכסוך חריף בין אמ"צ לבין יצרנית המכשירים הסינית בשנה האחרונה.

הסכסוך בין אמ"צ לבין וואווי פגע קשות בתוצאותיה של אמ"צ - הפרשה של 43 מיליון שקל ב-2017 ועוד 31 מיליון שקל בינואר-ספטמבר השנה (מתוכם 2.5 מיליון שקל ברבעון השלישי). בדוחותיה מעדכנת אמ"צ כי היא ממשיכה בפעילות ההפצה והשיווק של מוצרי סלולר שאינם מוצרי וואווי.

אמ"צ השלימה בתחילת 2017 עסקה לרכישת 70% מחברת אלפא טלקום, יבואנית ומפיצת מוצרי וואווי, שבמסגרתה העמידה לחברה הנרכשת מימון של 31 מיליון שקל. בסיכום 2017 הציגה אמ"צ הפסד מגזרי של כ-44 מיליון שקל, בגין הפחתת נכסים בלתי מוחשיים המיוחסים לפעילות ההפצה של וואווי.

פעילות התקשורת של אמ"צ הציגה מגמה שלילית גם ברבעון השלישי, עם ירידה של 6% בהכנסות ל-129 מיליון שקל וצמצום של 15% ברווח התפעולי ל-25 מיליון שקל, אולם בעניין פעילות גולן טלקום מציינים באמ"צ, כי בנטרול הכנסות חד-פעמיות אשתקד, הרווח המגזרי הרבעוני עלה בכ-4%, מ-20 ל-21 מיליון שקל.

עוד עולה מנתוני החברה, כי מספר המנויים של גולן טלקום עלה בהשוואה רבעונית בכ-4,000, ל-905 אלף מנויים, לצד ירידה של 6% בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU), ל-48 שקל, לעומת 51 שקל ברבעון המקביל.