ליברמן תוקף: בנט ושקד נדבקו לכיסא, אין קשר לאחריות וביטחון


שר הביטחון המתפטר האשים את שרי הבית היהודי ונתניהו בכך שהם פועלים משיקולים פוליטיים בלבד, וציין כי יתמוך בהצבעות הקואליציה רק אם יזכה לתמיכה מצדה ליוזמות החקיקה של מפלגתו. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד : "קרקס פוליטי". גבאי: "אין כלום מאחורי הדיבורים על הביטחון"

אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / רפי קוץ
אביגדור ליברמן במסיבת העיתונאים / רפי קוץ

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות הודעתם של שרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד מהבוקר (שני), לפיה לא יתפטרו מתפקידיהם, זאת לאחר שראש הממשלה לא נעתר לדרישתם להעביר לידי בנט את תיק הביטחון. יו"ר ישראל ביתנו, שר הביטחון המתפטר אביגדור ליברמן, קרא לרצף האירועים "הפקרות ביטחונית" ותקף את השותפות הקואליציוניות.

"הקשבתי היום לשרים בנט ושקד וגם כאן אין קשר לאחריות לביטחון", אמר ליברמן בפתח ישיבת סיעתו. "זו תופעה ידועה מזמן בה נדברים לכיסא בכל מחיר. אין ספק ששניהם נכנעו ללחצים ולא היו מסוגלים להיפרד מהכסא. למי שרוצה לדעת את האמת של מה שהיה מאחורי הקלעים בבית היהודי, אני מציע להקשיב לח"כ סמוטריץ' שאמר בריאיון לערוץ 7 שאין הצדקה לממשלה הנוכחית. מדובר בהישרדות פוליטית נטו; ניסיון להסתתר מאחורי מסך עשן ביטחוני; זו ממשלת ימין בדיבורים, אך אנחנו רוצים ממשלת ימין במעשים".

עם זאת, באשר להמשך דרכו בכנסת בקדנציה הנוכחית, ליברמן הצהיר כי יתמוך בהצעת החוק לנאמנות בתרבות רק אם הקואליציה תתמוך בהצעות החוק של סיעתו - כמו עונש מוות למחבלים.

דברי ביקורת ברוח דומה נאמרו על ידי ראשי מפלגות האופוזיציה. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כינה את רצף ההתרחשויות בקואליציה כ"קרקס מביש" וטען כי נתניהו והבית היהודי מונעים משיקולים פוליטיים בלבד.

"אלה פוליטיקאים שכל מה שמעניין אותם זה הכיסאות שלהם ומה הם יכולים להוציא ממצוקת תושבי הדרום", אמר לפיד בפתח ישיבת סיעתו. "ראינו את נתניהו נושא את שם הביטחון לשווא. שלושה שרי קבינט - ליברמן, בנט ושקד אמרו לנו בפה מלא שאין שום איום ביטחוני שמצדיק את האמירות שלו. הם מודים שהממשלה גילתה רפיסות ונכנעה לטרור... דור שלם מסתכל על הממשלה שלו ומגיע למסקנה שהכל ציני והכל מושחת".

איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
 איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי טען כי חילופי הדברים בין ראש הממשלה לבית היהודי הם תוצר של ספין שיצר נתניהו. "למדנו שאין כלום מאחורי הדיבורים על ביטחון", אמר. חברי הקבינט אומרים בעצמם שהממשלה נכשלה בהרתעה ובביטחון. מילא היו עושים משהו אחר: פותרים בעיות כלכליות, חברתיות, בריאות, משהו. גם שם נאדה. שום דבר. הכל כלכלת בחירות כאילו יש שם מחשבון קסיו ולא שרים וממשלה".

לדברים הצטרפה יו"ר האופוזיציה ציפי לבני שטענה כי "השימוש פוליטי בביטחון הוא כרטיס אדום שחייב להוריד את המשתמש הציני מהמגרש הפוליטי. המממשלה הזאת קורסת, חבריה לא מאמינים אחד בשני ולנו אין אמון באף אחד מהם. לא עוד מי יצטרף לממשלת נתניהו הבאה, אלא שלא תהיה ממשלת נתניהו הבאה".

יו"ר מרצ תמר זנדברג האשימה את ליברמן, בנט ונתניהו בכך שהתבטאויותיהם מובילים להסלמת המצב הביטחוני. "כולם הוכיחו בימים האחרונים שהם מלאים בהמון בדיבורים ואפס מעשים", אמרה. "מי שניגנו על תופי המלחמה והפנימו בחדרי חדרים את המדיניות של מרצ, ממשיכים להלהיט את הרוחות ולשקר לציבור. הבעיה היא לא הפסקת האש של השבוע שעבר, הבעיה היא ההתלהמות הפומפוזית החלולה והריקה שמנפחת את בלון המלחמה".

"להוציא את צה"ל מוויכוחים פוליטיים"

מנגד, בליכוד בירכו במהלך היום על ההחלטה. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר כי "האולטימטום שהציבו בפני ראש הממשלה היה פסול וטוב שהוסר". כץ הוסיף כי "כהונתו של ראש הממשלה נתניהו כשר הביטחון מאפשרת כעת להוביל את המערכה הביטחונית בצורה מושכלת ועיקבית ובהרמוניה גדולה בין הדרג המדיני לביטחוני, בניגוד למה שהיה בזמן כהונת ליברמן כשר ביטחון".

בצה"ל מתחו ביקורת על דבריו של בנט, לאחר שטען כי חיילים "מפחדים מהפצ"ר יותר מסינוואר". בפתח ישיבת פורום המטה הכללי אמר הרמטכ"ל גדי איזנקוט כי הוא גאה בלוחמי צה"ל הפועלים בנחישות ובמחויבות. "הפרקליטות הצבאית היא חלק מעוצמתו של צה"ל ומסייעת לו כתף אל כתף עם המפקדים והלוחמים לממש את יעודו המבצעי ולנצח במלחמה", אמר. "האלוף שרון אפק ממלא תפקידו במקצועיות ובהצטיינות שזוכה להערכה בצה"ל ומחוצה לו. יש להשאיר את צה"ל מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

בתגובה לדברים, מלשכתו של בנט נמסר כי הוא "ביטא הבוקר את עמדתו הברורה - בצה"ל, ולא רק, שוררת כיום עודף משפטיזציה. השר בנט מאמין, כי כיום חיילי צה"ל נדחקים לפינה ע"י חישוקים משפטיים עודפים, באופן שפוגע ברמת המבצעיות ובלוחמי צה"ל, מעבר למגבלות הדין הבינלאומי. האיזונים אינם נכונים כיום. השר בנט מעריך הערכה עמוקה את מפקדי צה"ל ובראשם הרמטכ"ל גדי איזנקוט. לצד זאת, דעתו בנושא איתנה".