אבוג'ן מתפצלת ותהפוך לחברת החזקות של חברות בנות; המהלך הראשון: ספין-אוף לעסקי הכימיה

הכוונה היא שבסוף התהליך, תכיל החברה האם אבוג'ן רק חלק קטן מפעילותה כיום וכן את הפלטפורמה החישובית שבבסיס מוצריה • המנכ"ל עופר חביב: "מודל כזה מאפשר לנו לגייס הון ממשקיעים שמעוניינים בנדבך אחד מפעילותנו, אבל לא בהכרח בכל חלקיה" • בשנה האחרונה איבדה המניה 30% בנאסד"ק

עופר חביב/ צילום: תמר מצפי
עופר חביב/ צילום: תמר מצפי

חברת אבוג'ן  הודיעה היום על הקמת חברת אגפלנוס, ספין-אוף של אבוג'ן שירכז את פעילות הכימיה של החברה.

זוהי הראשונה מבין מספר חברות בנות שאבוג'ן  (Evogene) שואפת לפצל מתוכה בתהליך של ארגון מחדש לחברה. הכוונה היא שבסוף התהליך החברה האם אבוג'ן תכיל רק חלק קטן מפעילות החברה היום, וכן את הפלטפורמה החישובית שבבסיס מוצריה - מערכת ביג דאטה שנועדה לגלות דברים חדשים על ביולוגיה של צמחים וחרקים. לפי התוכנית, החברות הבנות יקבלו רישיון להשתמש בפלטפורמה החישובית, כל אחת לתחום שלה, ותהיה להן גם בעלות על ההסכמים שכבר חתמה החברה כל אחת בתחומה.

אבוג'ן נסחרת כיום לפי שווי של 67 מיליון דולר בנאסד"ק. בשנה האחרונה איבדה מניית החברה 30%.

מניית אבוג'ן איבדה 30% בשנה האחרונה
 מניית אבוג'ן איבדה 30% בשנה האחרונה

שיתוף פעולה עם כיל

לאבוג'ן כבר יש כיום שתי חברות בנות, שהוקמו כספין-אוף משום שלא היו בליבת הפעילות של החברה. האחת היא ביומיקה, המשתמשת בפלטפורמה החישובית של אבוג'ן לחקר חיידקי המעי בבני אדם. השנייה היא אבופיול, שפיתחה צמחים ייעודיים לשוק הדלק הביולוגי על בסיס הידע החישובי של אבוג'ן.

חטיבת הכימיה, המתפצלת מאבוג'ן כיום, מפתחת חומרי הדברה כימיים נגד חרקים ונגד עשבים. לחטיבה שני הסכמים עם חברת BASF שנחתמו בשנתיים האחרונות. הסכמים אלה עוסקים בפיתוח קוטלי חרקים על בסיס ידע ייחודי של אבוג'ן לגבי הביולוגיה של החרק והאופן שבו קוטל החרקים ישפיע עליו, וזאת מבלי לפגוע בחרקים שאינם מזיקים. כמו כן חתמה החטיבה על הסכם עם כיל בתחום של התערבות כימית לשם שיפור היבול. פרטי ההסכמים לא נחשפו, אך עיקרם אמור להיות תשלומי אבני דרך ותמלוגים מן המוצרים אם וכאשר יגיעו לשוק.

"ניכנס לתחומים חדשים"

מנכ"ל אבוג'ן, עופר חביב, אמר היום כי "אנחנו בונים מחדש את אבוג'ן כך שתורכב מחברות בנות שכל אחת עומדת בפני עצמה. מודל כזה מאפשר לנו לגייס הון ממשקיעים פרטיים וציבוריים, שמעוניינים בנדבך אחד מפעילותנו, אך לא בהכרח בכל חלקיה".

חביב מציין כי חברות מקבילות שעוסקות רק בחלק מן הפעילות של אבוג'ן ונמצאות בשלבים דומים לה, נסחרות בשוויים שהובילו את החברה להעריך כי פיצול החברות יכול להציף ערך באבוג'ן, וכי המודל המורכב של החברה היום מונע ממשקיעים להבין את מהותה.

עוד מסביר חביב כי "נוכל להיכנס כעת לתחומים חדשים שאינם קשורים לחקלאות, בדומה לפעילות שלנו בתחום הרפואי עם ביומיקה, או אולי בעתיד גם תחום הכימיה לתעשייה (התאמה של אנזימים לתהליכים תעשייתיים על בסיס ידע חישובי לגבי מבנה האנזים, ג' ו')".

מעניין לציין כי אבוג'ן עצמה הייתה ספין-אוף של חברת קומפיוג'ן שפיתחה פלטפורמה חישובית לתחום הרפואי והקימה את אבוג'ן כדי שתיישם את הידע של קומפיוג'ן בתחום החקלאי. בימים הקשים של קומפיוג'ן, אבוג'ן נסחרה בשווי גבוה ממנה, וקומפיוג'ן מכרה מניות אבוג'ן כדי לשרוד. חביב אינו שולל אפשרות כי גם אבוג'ן תציף ערך למשקיעיה על ידי מכירת נתחים מן החברות הבנות, אם וכאשר יהפכו אלה לציבוריות.

אגפלנוס תנוהל על ידי ערן קוסובר, היום מנהל חטיבת הכימיה וסמנכ"ל בכיר באבוג'ן. קוסובר אמר היום כי "לאגפלנוס יש צנרת מוצרים מבטיחה, שלושה הסכמים ומספר תהליכי פיתוח עסקי שאנחנו מקווים שיבשילו להסכמים בשנה הבאה.

כיום אבוג'ן מורכבת מחמש פעילויות - שתיים מהן, ביומיקה ואבופיול שתוארו לעיל, כבר פוצלו לחברות בנות. בתוך אבוג'ן האם ישנן היום שלוש חטיבות: חטיבת הכימיה היוצאת לדרך עצמאית היום; חטיבת האג-ביו, שעוסקת בטיוב התנאים הביולוגיים סביב הצמח (כולל סביבת החיידקים סביב הצמח); וכן חטיבת שיפור תכונות צמחים באמצעות מידע גנטי.

חטיבת שיפור תכונות הצמח היא זו שחתמה את ההסכמים הגדולים של החברה עם תאגידי חקלאות מובילים כגון מונסנטו, אשר היו אמורים להניב לה הכנסות משמעותיות כבר היום. אולם הפיתוח של המוצרים בבסיס הסכמים אלה התעכב מסיבות שונות, הקשורות הן להעדפות השוק (המתרחק מהנדסה גנטית שהייתה בבסיס חלק מהמוצרים), הן למשברים ושינויים בחברות עצמן (מונסנטו למשל, נרכשה על ידי באייר במסגרת גל של קונסולידציה בשוק) והן לסיבות של תעדוף בתוך התאגיד. ההסכמים נמשכים ומתפתחים, אולם אבוג'ן אינה יכולה כרגע לחזות את ההכנסות הצפויות מהם ולכן פועלת להציף ערך בדרכים אחרות.

בסוף הרבעון השלישי של 2018 היו לאבוג'ן 58 מיליון דולר בקופה והיא מעריכה כי תשרוף השנה 16-17 מיליון דולר, לעומת 14-16 מיליון דולר ב-2017. 

חטיבות הפעילות הקיימות והעתידיות של אבוג'ן
 חטיבות הפעילות הקיימות והעתידיות של אבוג'ן