ורשבסקי: "טעינו בגדול בתמיכה בתאגיד"; קובלנץ: "תחרות זמר לא במנדט שלנו"

אלדד קובלנץ: "הפקת תחרות זמר אינה חלק מהמנדט של התאגיד" • יוסי ורשבסקי: "למרות התקציב המנופח שלו, לא הצליח התאגיד להותיר שום חותם. תוצאות הצפייה שלו מבישות"

נטע ברזילי
נטע ברזילי

האירוויזיון ותקצובו לא מפסיקים לייצר קרבות והפעם את מקומו של הקרב המסורתי שבין תאגיד השידור לממשלה ולמשרד התקשורת תופס קרב חדש - בין מנכ"ל ערוץ עשר ומי שמיועד להוביל את הערוץ הממוזג עם רשת יוסי ורשבסקי לבין מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ. ורשבסקי שלח הבוקר מכתב חריף לשר האוצר בו הוא מתנגח ישירות בקובלנץ וטוען כי לא ניתן להציב את אירוע האירוויזיון שחשוב למדינה כולה כבן ערובה של מנכ"ל התאגיד. 

קדמה לכך הצהרה של קובלנץ בכנס אילת, ולפיה "הפקת תחרות זמר אינה חלק מהמנדט של התאגיד. עכשיו צריך התאגיד לממן ב-110 מיליון שקל את האירוויזיון. הממשלה אישרה את ה-80 מיליון שקל כהלוואה ולא כתקציב. אני אמליץ מחר להנהלת התאגיד לא לקבל את המתווה". 

במכתב ששלח ורשבסקי לכחלון לא רק שהוא טוען כי בניהול נכון לא אמורה להיות בעיה להחזיר את ההלוואה אלא הוא גם מתנגח ישירות בקובלנץ ובצורה שבה הוא מנהל את התאגיד:

"כמי שתמכנו תמיכה לא מסויגת בהקמת התאגיד", כותב ורשבסקי, "לצערי טעינו בגדול. לא מדובר שם על חופש עיתונות ויצירה, אלא על ניהול כושל. לצערי למרות התקציב המנופח שלו, לא הצליח התאגיד להותיר שום חותם במהלך השנה וחצי לקיומו. תוצאות הצפייה שלו מבישות. במקום להשתמש במנדט שיש לו לקידום היצירה הישראלית, עסוק מנכ"ל התאגיד בלקנות תכניות מוכנות של הטלוויזיה המסחרית, ולשלם מאות אחוזים יותר למפיקים ולטאלנטים. בנוסף קראנו על ההתנהלות הפוגענית מול העובדים, ועל עוד כשלים ניהוליים, הדורשים בדיקה חיצונית".

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
 אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

ורשבסקי מתייחס לכוונה להלוות לתאגיד את הכסף לקיום האירוויזיון וכותב: אני שומע מהתקשורת שמנכ"ל התאגיד מאיים שלא יפיק את האירוויזיון אם ההלוואה לא תומר למענק. אדוני, ראיתי את תקציב התאגיד. אין שום בעיה להחזיר 12 מיליון שקל בשנה ולהפיק אירוויזיון לתפארת. לא ייתכן להציב את אירוע האירוויזיון שחשוב למדינה כולה, בן ערובה של מנכ"ל התאגיד. בתאגיד יש אנשי מקצוע טובים. אנשי התוכן שגויסו להפקת האירוויזיון מצוינים. בניהול נכון, אין בעיה להחזיר את החוב בתוספת הריבית בשש שנים, זאת מבלי לפגוע בעובדי התאגיד וביצירה המקומית".

כדי להבהיר את הנקודה מזכיר ורשבסקי את הניסיון שלו בערוץ עשר: "לפני שש שנים", הוא כותב, "נקלע ערוץ עשר לקשיים והתקשה לשלם את חובו לרשות השנייה, חוב שעמד על 57 מליון שקל. לאחר משא ומתן עם נציגי המדינה נפרש החוב לשש שנים.

"ההלוואה ניתנה על ידי המדינה בריבית של 5.25 אחוז צמוד למדד. החזר ההלוואה היקשה מאוד על תפעול הערוץ, אך צעדי ייעול שנקטנו, עזרו לנו להחזיר את החוב ללא פיגור כלשהו. אני שמח לבשר לך שבימים אלה אנו פורעים את התשלום האחרון".

יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי
 יוסי ורשבסקי /צילום: תמר מצפי

נזכיר כי בימים אלה נמצא התאגיד בעיצומן של הכנות אינטנסיביות לקראת קיום האירוויזיון. עלות ההפקה הכוללת מוערכת בכ-120 מיליון שקל אך בחלקה אמורה עלות זאת להיות ממומנת מחסויות ומהשתתפות של ה-EU. כבר מהשלב שבו נדרש היה להפקיד ערבות התנגד מנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ לקבל כסף מהממשלה באמצעות הלוואה - כמו גם לממן את הוצאות הפקת האירוויזיון מהתקציב המשותף של התאגיד. נזכיר כי תקציב התאגיד נגזר מתוקף חוק שמכוחו הוא פועל וכדי לשנות את התקצוב נדרש שינוי חקיקה.

מכאן נמסר: "לא ניגרר להכפשות ולא נדרדר את התאגיד לקריסה. כאן זה לא הכיסים של בעלי המניות של ערוץ 10, כאן זה כסף ציבורי. ממשיכים במלאכת הקודש - השקעה ביצירה ישראלית ובתוכן איכותי ומתן פרנסה לאלפי עובדים בתאגיד ומחוצה לו".