מנדלבליט נגד בנט: מגבה באופן מלא את הפרקליטות הצבאית

שר החינוך אמר הבוקר כי "הלוחמים שלנו פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר" • בתגובה, ביקש היועמ"ש להבהיר כי הוא עצמו שימש בתפקיד במשך שבע שנים, וכי הוא "מגבה באופן מלא את מלאכתם החשובה של הפרקליטות הצבאית" • איזנקוט: "יש להשאיר את צה"ל מחוץ לכל ויכוח פוליטי"

אביחי מנדלבליט / צילום:  מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
אביחי מנדלבליט / צילום: מרק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, דוחה את הביקורת של שר החינוך, נפתלי בנט. בתגובה לדבריו של שר החינוך הבוקר (ב') במסיבת העיתונאים שערך בכנסת, לפיהם "הלוחמים שלנו פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מיחיא סינוואר (בכיר החמאס. ח,מ)", הוציא היועץ המשפטי לממשלה, האלוף (במילואים) ד"ר אביחי מנדלבליט, הבהרה לפיה "אין שחר לדברים".

איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ
 איילת שקד ונפתלי בנט / צילום: רפי קוץ

נזכיר כי מנדלבליט שירת בתפקיד הפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) בשנים 2004-2011. בתקופתו כפצ"ר, בעקבות דו"ח גולדסטון, הנחה מנדלבליט את הפרקליטות הצבאית לחקור ולהעמיד לדין לוחמים רבים שנחשדו בביצוע עבירות במבצע עופרת יצוקה. באופן תקדימי מנדלבליט פתח את דלתו לארגונים פוליטיים מובהקים כדי להשמיע בפניו עדויות, ואף איפשר הרצאות של ארגון 'מחסום Watch' בפני חיילי צה"ל. בראיון ל"הארץ" בעניין זה בספטמבר 2009 אמר: "שיתוף הפעולה עם 'בצלם' הכי בולט. הם עוזרים לנו להגיע לדבר עם עדים, לברר תלונות. הם עושים את שלהם ואני את שלי. האינטרסים לא חופפים, אבל עם כל הביקורת של הארגונים עלינו, מטרתם להגיע לחקר האמת".

על עבודת הפרקליטות הצבאית במבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה אמר מנדלבליט כי "דיני הלחימה הם חוקים שנועדו להסדיר ולצמצם, אך לא למנוע, את ההרג וההרס שהם חלק ממציאות המלחמה". לדבריו, "המשפטנים בפרקליטות הצבאית פועלים כדי לסייע לצה"ל להילחם בתוך גבולותיו של משטר זה, מול אויב שאינו יודע גבולות". 

גם הרמטכ"ל גדי איזנקוט התייחס לדברי בנט, ואמר בפתח ישיבת פורום המטה הכללי כי הוא "גאה בלוחמי צה"ל שעומדים על משמרתם, פועלים בנחישות ובמחויבות רבה בכל גזרות הלחימה ומגנים על תושבי מדינת ישראל. הפרקליטות הצבאית היא חלק מעוצמתו של צה"ל ומסייעת לו כתף אל כתף עם המפקדים והלוחמים לממש את יעודו המבצעי ולנצח במלחמה. האלוף שרון אפק ממלא תפקידו במקצועיות ובהצטיינות שזוכה להערכה בצה"ל ומחוצה לו. יש להשאיר את צה"ל מחוץ לכל ויכוח פוליטי".

גדי איזנקוט / צילום דוברות צהל
 גדי איזנקוט / צילום דוברות צהל