הולכים לבחירות? בזמן שהמערכת הפוליטית סוערת, חקירות רה"מ בתיק 4000 ודרעי עומדות להסתיים

בהתלבטות האם ללכת לבחירות או לשמר את הקואליציה, אחד משיקולי נתניהו נוגע לחקירות שמתנהלות נגדו • הדבר האחרון שרה"מ רוצה הוא שהבחירות יערכו בסמוך למועד פרסום החלטת היועמ"ש או גרוע מכך, בסמוך למועד העברת תמלילי החקירה לסנגורי החשודים ומשם לתקשורת

נתניהו ודרעי / צילום: רויטרס
נתניהו ודרעי / צילום: רויטרס

התפטרות שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בשבוע שעבר, הותירה את הקואליציה עם 61 חברי כנסת בלבד, והכניסה את המערכת הפוליטית כולה לקלחת. נכון להיום (א'), רבים הסיכויים שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יאלץ להודיע על הקדמת הבחירות הבאות לכנסת כך שהן יערכו באביב הקרוב.

בהתלבטות האם ללכת לבחירות מהירות או לנסות ולשמר את הקואליציה הנוכחית, לוקח נתניהו בחשבון שיקולים רבים. אחד מהם נוגע לחקירות הפליליות שמתנהלות נגדו. הדבר האחרון שנתניהו רוצה הוא שהבחירות יערכו בסמוך למועד שבו תתפרסם בציבור החלטה של היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לזמנו לשימוע לפני העמדה לדין פלילי, או גרוע מכך - בסמוך למועד שבו יועברו תמלילי החקירה של נתניהו ושל שאר המעורבים בתיקים 1000, 2000 ו-4000 לסנגורים של החשודים ומשם הישר לתקשורת.

בימים או בשבועות הקרובים עומדת המשטרה להשלים את חקירת תיק 4000 שבמסגרתו נחקר כזכור החשד שנתניהו קיבל שוחד מאיש העסקים, שאול אלוביץ', ולהמליץ לפרקליטות להעמיד את נתניהו לדין בגין שוחד, מירמה והפרת אמונים ועבירות נוספות. המשטרה, המלווה באופן צמוד על ידי צוות מפרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה, עומדת לסיים גם את השלמות החקירה בתיקים 1000 ו-2000 שבהם כבר המליצה על העמדתו לדין של נתניהו.

בתיק 4000, תיק בזק, חשוד נתניהו כי קיבל שוחד בדמות סיקור תקשורתי מוטה ואוהד באתר החדשות "וואלה" משאול אלוביץ, הבעלים של האתר ושל קבוצת בזק. לפי החשד, בתמורה דאג נתניהו לכאורה לקדם אינטרסים עסקיים של בזק והטבות רגולטוריות לקבוצה של אלוביץ.

נזכיר כי גם רעייתו ובנו של רה"מ, שרה ויאיר נתניהו נחקרו באזהרה במשטרה בתיק הזה. בין היתר, לפי החשד, הם תיאמו עם יועץ התקשורת של המשפחה לשעבר, ניר חפץ - שהפך לעד מדינה - השמדה של התכתבויות ושיחות ביניהם ובינם לבין שאול אלוביץ, שעוסקות בתיק 4000, ושהם חששו כי יסבכו אותם. הפרקליטות והמשטרה גייסו שני עדי מדינה שמסרו מידע רב נגד נתניהו בתיק 4000 - מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, ואת חפץ.

בתוך כך, גם חקירת שר הפנים, אריה דרעי, החשוד בשוחד, במירמה והפרת אמונים, ובעבירות מס, עומדת לפני סיום. בימים הקרובים תעביר המשטרה את המלצותיה לפרקליטות. לפי ההערכה של גורמים הקשורים בחקירה, המשטרה צפויה להמליץ לפרקליטות להעמיד לדין את אריה ורעייתו, יפה דרעי, בגין עבירות מס שבוצעו בקשר לעסקאות נדל"ן שנעשו בין בני משפחת דרעי לבין עצמם בירושלים ובישוב ספסופה שבגליל. הפרשה נחשפה ע"י הכתבת שלומית צור ב"גלובס".

כמו כן, לפי ההערכות של גורמים המעורים בנעשה בתיק, המשטרה תמליץ להעמיד את דרעי לדין בחשד שקיבל עשרות אלפי שקלים מאיש עסקים מקורב אליו בשם אילן שרעבי מבלי שדיווח על כך למבקר המדינה וכשלאחר מכן עסק דרעי בתפקידו הציבורי בענייניו של שרעבי.

המשטרה צפויה להמליץ להעמיד לדין את דרעי ב"פרשיית שרעבי" בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים וייתכן שגם בגין ביצוע עבירה של קבלת דבר במרמה. לפי ההערכות, דרעי לא יואשם בפרשייה הזאת בקבלת שוחד, שכן הוא קיבל את הכספים בתקופה שלפני חזרתו לחיים הציבוריים, כשלא היה איש ציבור.

מנגד, לפי ההערכות, החשד שדרעי קיבל כשוחד כספים בניגוד לחוק, באמצעות תרומות שקיבלו עמותות שבראשן עמדה יפה דרעי, לא התבסס בראיות חזקות דיין להעמדה לדין. עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי טרם התקבלה החלטה סופית במשטרה בנוגע לפרשיית העמותות.

*** חזקת החפות: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רעייתו ובנו, ושר הפנים, אריה דרעי, הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הועמדו לדין ולא הורשעו בדין, הם בחזקת חפים מפשע.