8 שנים לאחר שהתפוצצה פרשת הרפז, הורשע בועז הרפז בעסקת טיעון

הרפז הורשע על פי הודאתו בעבירה של זיוף מסמך • זאת, בגין יצירת המסמך השקרי שדימה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, במטרה לטרפד את מינויו של יואב גלנט • המדינה תעתור להטיל על הרפז 200 שעות עבודות שירות לתועלת הציבור בלבד

בועז הרפז / שלומי יוסף
בועז הרפז / שלומי יוסף

הבוקר (א'), כ-8 שנים אחרי שהתפוצצה "פרשת מסמך הרפז" שטלטלה את הצמרת הפוליטית ואת צמרת צה"ל, הורשע בועז הרפז על פי הודאתו בעבירה של זיוף מסמך. זאת, בגין יצירת המסמך השקרי שדימה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, במטרה לטרפד את מינויו של יואב גלנט (אלוף במיל', והיום שר השיכון) לתפקיד. על פי הסדר הטיעון שנחתם בין הרפז לפרקליטות, המדינה תעתור להטיל על הרפז 200 שעות עבודות שירות לתועלת הציבור בלבד, וכן תוטל עליו התחייבות כספית. עוד על פי הסדר הטיעון, סנגוריו יהיו רשאים להגיש בקשת חנינה לקיצור תקופת התיישנות ההרשעה, והפרקליטות לא תתנגד לכך, ובלבד שההרשעה תעמוד בתוקף במשך שנה. ההסכמות לעניין העונש עדיין טעונות את אישור ביהמ"ש.

העונש הושג לאחר הליך גישור ממושך בין הפרקליטות לסנגוריו של הרפז. הפרקליטות נימקה את העונש הקל עליו הוסכם ב"נסיבות החריגות בתיק", ו"בראשן השיהוי של למעלה מארבע שנים בהגשת כתב האישום ובשים לב לכך שהנאשם סבל לאורך אותן שנים מנזקי החקירה ועינוי הדין, כאילו הורשע כבר- גם על דרך של הוצאתו ממרשם אפ"י של משרד הביטחון וגם על דרך של ביטול ויזה לארה"ב. לכל אלה, מצטרף שיקול נוסף אשר נעוץ בנסיבות רפואיות משפחתיות שמחייבות יציאה לארה"ב לקבלת טיפול".

בכתב האישום נגד הרפז נטען, כי בראשית שנת 2010, נתפס האלוף גלנט בעיני הרמטכ"ל גבי אשכנזי כמועמד המועדף על שר הביטחון ברק לתפקיד הרמטכ"ל; והרפז ידע כי אפשרות מינויו של גלנט לתפקיד הייתה לצנינים בעיני אשכנזי. לדברי הפרקליטות, "במועדים שונים באפריל 2010 סיפר הרפז בכזב לאשכנזי ולוינר, כי נחשף למסמך המגולל תוכנית שתכליתה פגיעה באשכנזי והאדרת שמו של גלנט, מסמך שהוכן על-ידי ראש המטה של שר הביטחון, רוני קורן, ארד, חורב ואנשים נוספים, שהרפז ובני-שיחו כינו 'פורום החווה 2' (בפראפראזה על הכינוי שניתן לצוות היועצים של רה"מ לשעבר, איראל שרון - א' ל"ו)".

עוד לפי הנטען, הרפז אמר לאשכנזי ולוינר כי יעביר לידיהם את המסמך, ואף קבע עם וינר מועדים להעברתו, אך לא עשה כן. "כדי לבסס את המידע הכוזב ולעמוד בדיבורו, גמלה בליבו של הרפז ההחלטה ליצור מסמך שקרי, המדמה בכזב מעורבות חיצונית-אזרחית בהליך מינוי הרמטכ"ל, ולפיו גלנט, או מי מאנשי שלומו, משתמשים בשירותיה של חברת יורו לקבלת ייעוץ תדמיתי-אסטרטגי לצורך קידום מועמדותו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל".

לפי כתב האישום, הרפז נפגש עם ארד במשרדו, בתואנה כי הוא זקוק לכך שארד יכין הצעה לקמפיין בחירות עבור פוליטיקאי איטלקי, שהרפז מייצג. למחרת העביר ארד במייל הצעה הנושאת את לוגו החברה. בתביעתו מתאר ארד את היכרותו הזו עם הרפז: "באותה עת, פנה הרפז לחברת יורו, הציג בפניה קמפיין פוליטי בחו"ל (שככל הנראה לא היה ולא נברא), וביקש את הצעתה לניהול הקמפיין. ביום 5.5.10 נשלח להרפז, לבקשתו, במייל מכתב מחברת יורו ובו הצעה לניהול הקמפיין. הרפז השתמש במכתב שקיבל, ויצר על גביו מסמך מזויף הנחזה להיראות כייעוץ תדמיתי-אסטרטגי שנערך על ניר המכתבים של חברת יורו, ובו "תוכנית פעולה" בת 19 שלבים למניעת הארכת מינויו של הרמטכ"ל לשנה חמישית, כביכול". ארד מבהיר בתביעתו, כי הוא וחברת יורו "לא הכינו ולא היו מעורבים בהכנתה של 'תוכנית פעולה' מעין זו".

זמן קצר לאחר מכן, פרסם הרפז במישרין ובעקיפין את המסמך המזויף בלשכת הרמטכ"ל, ובכלל זה לרל"ש הרמטכ"ל, אל"מ וינר, לרמטכ"ל וכנראה לאחרים, כשהוא מוסיף - כדי להקנות למכתב אמינות - שהוא קיבל אותו מעובדת של יורו. "אף ששמו לא מוזכר במסמך המזויף, ברור היה כאילו מדובר בייעוץ תדמיתי-אסטרטגי שארד, כאיש המקצוע המרכזי בחברת יורו, אחראי לו ועומד מאחוריו", כותב ארד ומוסיף, שאכן, המסמך המזויף זכה לסיקור חסר תקדים בתקשורת, ולפני שהתברר שהוא מזויף, הוא הוצג כאחראי לעריכתו.

מיד לאחר פרסום המסמך המזויף בלשכת הרמטכ"ל, הציג אשכנזי את המסמך המזויף בפני קצינים בכירים שנמנו על המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל, וכן שוחח עם ראש הממשלה ועם שר הביטחון אודות פגמים שנפלו בהליך המינוי. כמו-כן, לשכת הרמטכ"ל העבירה עותק מהמסמך המזויף לאנשים נוספים, אשר העבירו אותו לחדשות ערוץ 2, וכתבה בנושא פורסמה במהדורת "אולפן שישי"

המסמך המזויף של הרפז, שעומד בבסיס האישום, הוא מסמך עליו הוטבע הלוגו של משרד יחסי הציבור EURO RSCG ISRAEL - חברה שהייתה בבעלות אייל ארד וליאור חורב, ועסקה באותה תקופה במתן שירותי ייעוץ תקשורתי לגופים ציבוריים ומסחריים, לרבות ייעוץ לבכירי הפוליטיקאים בישראל - עובדה שהובילה את איש יחסי הציבור והיועץ האסטרטגי-תקשורתי, אייל ארד, להגיש אתשקד תביעה לשון הרע בהיקף 250 אלף שקל, נגד הרפז, בעקבות השימוש בשם החברה שבבעלותו במסגרת המסמך המזויף.

עו"ד עמית חדד ונועה מילשטיין ממשרד חדד רוט ושות' המייצגים את הרפז מסרו: "בשעה טובה הגיעה לסיומה הפרשה שכונתה בטעות "פרשת הרפז". מה שהתחיל כאירוע שפותח מהדורות חדשות, הסתיים היום בהסדר תקדימי.

"לאחר משא ומתן ארוך ובסיועו של בית המשפט שנכנס לעומקם של דברים, תוקן כתב האישום ללא היכר. גם העונש שנקבע בסופו של דבר - עונש של שעות לטובת הציבור בלבד - מלמד על הנסיבות המיוחדות של התיק הזה, ועל חלקו השולי של בעז בפרשה. הגיע הזמן שבעז הרפז ישוב לחייו הקודמים."