סופית: הממשלה תדון מחר בקיצוץ רוחבי ענק למימון תוספות השכר לשוטרים בהיקף 22 מיליארד שקל

מדובר בקיצוץ קשה יותר מבעבר משום שהוא חל לא רק על תקציבי הפעילות והקניות אלא על כלל התקציבים של המשרדים • מאות משרות יקוצצו במשרד לביטחון פנים: "האוצר העניש אותנו בקיצוץ כפול" • ליצמן הודיע שיתנגד לקיצוץ הרוחבי במערכת הבריאות

המפכ"ל אלשיך (מימין), רה"מ נתניהו ושר הפנים ארדן. הכסף לא קובע צילום: חיים צח-לע"מ
המפכ"ל אלשיך (מימין), רה"מ נתניהו ושר הפנים ארדן. הכסף לא קובע צילום: חיים צח-לע"מ

סופית: הממשלה תדון מחר (א') בהצעה ליישם את הסכם כחלון-ארדן על תוספות שכר לשוטרים, סוהרים וגמלאי שירותי הביטחון בעלות כוללת של כ-22 מיליארד שקל בין השנים 2019-2035. ההחלטה התקבלה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו היסס שעה ארוכה האם לאשר להכניס אותה לסדר היום של ישיבת הממשלה ברגע האחרון. בסופו של דבר החליט ראש הממשלה כי ההצעה תוגש בשמו ובשם שר האוצר משה כחלון.

במרכז ההחלטה יעמוד קיצוץ רוחבי יוצא דופן של 1.3% בתקציבי המשרדים לצורך מימון תוספות השכר וכן לצורך תקצוב תחרות האירוויזיון, תוספת 60 תקני מפקחים והטבות לקרן הרווחה למבוטחי הפנסיה התקציבית.

מדובר בקיצוץ קשה יותר מבעבר משום שהוא חל לא רק על תקציבי הפעילות והקניות אלא על כלל התקציבים של המשרדים. הקיצוץ יועמק ל-1.5% לשנה החל משנת 2020 ואילך. במשרד לביטחון פנים הביעו הערב תרעומת על-כך שהקיצוץ בתקציב משרדם הוא בשיעור כפול מזה של שאר המשרדים וטענו כי האוצר "מעניש" אותם בכך.

לא ראינו קיצוץ כפול בתקציב משרד התקשורת למרות המימון לתחרות האירווויזיון

גורמים במשרד אמרו ל"גלובס" כי "משרד האוצר הולך להעניש את השוטרים אחרי שבעצמו החיל מדיניות סותרת להחלטות הממשלה מבלי סמכות. לא ראינו שמקצצים קיצוץ כפול בתקציב משרד התקשורת למרות שנותנים במסגרת ההחלטה מימון לתחרות האירווויזיון". על-פי נוסח ההצעה יידרש המשרד לביטחון פנים לקצץ מחצית האחוז מסך התקנים המתוקצבים על-ידו לעומת רבע אחוז אצל שאר המשרדים.

במסגרת הסכם כחלון-ארדן סוכם כי המדינה תשלם לשוטרים לסוהרים ולגמלאי המשטרה, השב"ס, השב"כ והמוסד תוספת בגין "היעדר יציבות תעסוקתית" בגובה של 7% מהשכר בממוצע ובעלות שנתית כוללת של 650 מיליון שקל. בנוסף תשולם לכל קבוצת הזכאים התוספת רטרואקטיבית משנת 2006 ועד היום בסכום כולל של 7.8 מיליארד שקל בתשלומים שיתפרסו על-פני 16 שנה.

כאמור העלות התקציבית הכוללת של סעיף זה עומדת על 22 מיליארד שקל בתקופת ההסכם. הקיצוץ נועד גם לממן תוספת של 60 תקנים ליחידת הפיקוח על אתרי בנייה, תשלום מענקים בהיקף כולל של 700 מליון שקל לחברות בינלאומיות שישקיעו בפריפריה בהתאם לשינוי לחוק לעידוד השקעות הון, תקציב ממשלתי לתאגיד השידור הציבורי עבור תחרות הזמר הבינלאומית -"האירוויזיון" וכן תיקון הסכם עם הסתדרות העובדים הכללית שמעניק לאלמנות ואלמני מבוטחים בפנסיה תקציבית שיעור הפרשה זהים לאלה של בני זוגם לקרן הרווחה.

יצויין כי מדובר בקיצוץ עמוק בהרבה מזה של קיצוצים רוחביים דומים שהיו מוגבלים לתקציבי פעילות וקניות של המשרדים השונים - כשהמשמעות של הקיצוץ הפעם עלולה להיות פיטורים המוניים של עובדים שאינם נהנים מקביעות. כך למשל אמרו ל"גלובס" הערב גורמים במערכת הביטחון כי המשרד לביטחון פנים יידרש לראשונה לקצץ מאות תקני שוטרים אם הקיצוץ יעבור במתכונתו הנוכחית. בנוסף קובעת החלטת הממשלה כי שר האוצר יבקש את אישור יו"ר הכנסת ומבקר המדינה על-מנת שיקצצו אף הם את תקציביהם.

סגן שר הבריאות ליצמן שוחח עם ראש הממשלה והודיע לו כי הוא מתנגד נחרצות לקיצוץ במערכת הבריאות.

"ההוצאה הציבורית לבריאות בישראל היא הנמוכה במערב ויש לפעול להגדילה. קיצוץ בעת הזאת, עם תחילת תחלואת החורף והעלייה בעומסים במחלקות, יוביל לפגיעה אנושה במערכת.

"הקיצוץ הצפוי, הגדול ביותר בשנים האחרונות, יביא לפגיעה עד כדי ביטול של התכניות שנועדו להבטיח טיפול נאות באוכלוסיה. ביניהם - התכנית להורדת העומסים בחדרי המיון, התכנית לצמצום הזיהומים, התכנית לשיפור השירות בפגיות, קיצור תורים בהתפתחות הילד ועוד.

"בנוסף - בנסיבות אלה לא תתאפשר חתימה על הסכמי הייצוב עם קופות החולים ויוקטן הסיוע לבתי החולים הציבוריים שהיה צפוי להיחתם בימים אלה, בהם אסותא אשדוד ושערי צדק.

"לצד הקיצוץ בתקציב צפוי קיצוץ גם בשכר ובכוח אדם בשירותים אותם מספק המשרד. קיצוץ זה יביא לביטול התכנית לייצוא קנאביס רפואי, קיצוץ בשירות המזון הארצי, במערך בריאות הציבור ועוד".

סגן שר הבריאות שוחח בנושא עם ראש הממשלה וקרא לשר האוצר וראש הממשלה לפעול להגדלת התקציב לבריאות במקום לקיצוצו: "צרכי הבריאות הולכים ועולים לצד העלייה בתחלואת החורף שהחלה והצורך להתמודד גם עם הסיכונים להתפרצויות בתחלואה. אני קורא לשר האוצר ולראש הממשלה לפעול בדחיפות להגדלת התקציב לבריאות ולבטל את הקיצוץ".