למרות הביקורת על תפקודו: צוקרברג לא יוותר על תפקיד יו"ר פייסבוק

תחקיר של הניו יורק טיימס צייר תמונה לא מחמיאה של צוקרברג וסנדברג, והעלה כי משרד יחסי ציבור של פייסבוק, דפיינרס, ניסה לקשור את מותחי הביקורת על החברה לג'ורג' סורוס • צוקרברג לעיתונאים: "לא הכרתי את שיתוף הפעולה עם דפיינרס עד התחקיר"

מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: סטפן לם, רויטרס

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, הצהיר שימשיך לכהן גם כיו"ר החברה למרות קריאות של חלק מהמשקיעים לפרישתו. הקריאות נשמעו בעקבות תחקיר של הניו יורק טיימס שפורסם השבוע וחשף טכניקות שנויות במחלוקת שהחברה השתמשה בהן כדי להתמודד עם הביקורת נגדה, וכשלים ניהוליים שנגעו לשימוש של שחקנים זרים בפלטפורמה כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016. בין היתר, נחשף בו שיתוף פעולה עם חברת יחסי הציבור דפיינרס, שפעלה להפצת טענות שארגונים שביקרו את פייסבוק הם סוכנים של ג'ורג' סורוס, והפצת סיפורים שליליים על חברות טכנולוגיה אחרות כדי להנמיך את האש סביב פייסבוק.

תחת הכותרת "לדחות, להכחיש ולהסיט", מצייר ניו יורק טיימס תמונה לא מחמיאה של מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק ומנכ"ל החברה, ושל שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול, כמנהיגים שנרדמו ליד ההגה ולא נקטו פעולות מתבקשות ברגעי משבר, וכמנהלים ששקיפות לא עמדה בראש מעייניהם.

לפי הניו יורק טיימס, בעוד צוקרברג מנהל קמפיין התנצלויות פומביות, ניצחה סנדברג על קמפיין לובינג אגרסיבי שהיו לו שלוש מטרות: 1. להיאבק במותחי הביקורת על החברה; 2. להסיט את הזעם הציבורי שכוון לפייסבוק לעבר חברות מתחרות; 3. להדוף מאמצים לחוקק רגולציות שהיו עלולות להזיק לעסקי החברה.

בעקבות פרסום התחקיר דרשו חלק מהמשקיעים בפייסבוק שצוקרברג יוותר על תפקודו הכפול, כמנכ"ל וכיו"ר החברה, ושימנה דירקטור עצמאי לפיקוח על דירקטוריון החברה. סקוט סטרינגר, שמפקח על קופות הפנסיה של העיר ניו יורק ומתוקף כך על אחזקות במניות פייסבוק בשווי של 1 מיליארד דולר, אמר לאתר ביזנס אינסיידר כי "חברה עם השפעה עצומה כמו של פייסבוק דורשת פיקוח רב, ואת זה ניתן להשיג רק באמצעות מינוי יו"ר עצמאי".

אמש קיים צוקרברג שיחת ועידה עם עיתונאים, שהייתה אמורה להתמקד בדו"ח השקיפות שפייסבוק פרסמה אמש אך באופן טבעי רבות מהשאלות התייחסו לתחקיר. כשנשאל על ידי עיתונאים אם הוא שוקל לוותר על תפקיד יו"ר החברה הוא ענה: "אני לא מאמין שזו הדרך הנכונה". פייסבוק אמרה בעבר כי פיצול תפקיד המנכ"ל והיו"ר בין שני אנשים ייצור "חוסר וודאות, בלבול וחוסר יעילות". הדרישה להפריד בין התפקידים היא מקובלת בהרבה חברות, ומטרתה פיקוח הדוק יותר על ניהול החברות.

העובדה שחברת דפיינרס קישרה בין הביקורת על פייסבוק לסורוס, מיליארדר ופילנתרופ יהודי שאף שרד את השואה, עוררה סערה מאחר שלרוב מדובר בטקטיקה של מפיצי תיאוריות קונספירציה אנטישמיות. הזעזוע מתחזק בשל העובדה כי שני האנשים החזקים בפייסבוק, צוקרברג וסנדברג, הם יהודים. בשיחה עם העיתונאים צוקרברג אמר כי הוא רוחש "כבוד רב" כלפי סורוס. הוא אף טען שלמד על שיתוף הפעולה של פייסבוק עם דפיינרס רק לאחר שקרא את התחקיר, ובעקבות זאת פייסבוק הפסיקה לעבוד איתה, והצהיר שכעת על פייסבוק לוודא שאינה עובדת עם חברות דומות.

ההצהרה של צוקרברג לפיה כלל לא ידע על שיתוף הפעולה תמוהה, מכיוון שבפוסט בו פייסבוק מגיבה לתחקיר של הניו יורק טיימס, שפורסם אמש בבלוג הרשמי של החברה לפני שיחת הוועידה של צוקרברג עם העיתונאים, נכתב כי "מערכת היחסים שלנו עם חברת דפיינרס היתה ידועה לתקשורת, ובמספר אירועים החברה שלחה הזמנות לאלפי עיתונאים לגבי מסיבות עיתונאים שערכנו".

עוד נכתב באותו פוסט כי "דפיינרס עודדה עיתונאים לבדוק את המימון של הארגון המתנגד לפייסבוק, Freedom from Facebook אך רק כדי להדגים שלא מדובר בהתארגנות ספונטנית, כפי שהארגון טוען, אלא בכזו שנתמכת על ידי מבקר ידוע של החברה. לא נכון לטעון שזו מתקפה אנטישמית".

ממצא נוסף של הניו יורק טיימס שעורר סערה הוא המאמרים שדפיינרס פרסמה נגד חברות טכנולוגיה. המאמרים פורסמו באתר בשם NTK Network שאמנם נראה כמו אתר חדשות, אך הוא למעשה בבעלותה של חברת יחסי הציבור, במטרה שאותם סיפורים יופצו הלאה על ידי גופי תקשורת. בכך, דפיינרס למעשה הפיצה דיסאינפורמציה, או "פייק ניוז" עבור פייסבוק - דווקא כשפייסבוק עצמה הצהירה כי היא מחויבת להילחם בתופעה של הפצת דיסאינפורמציה.

פייסבוק התייחסה לטענה זו וכתבה בפוסט הרשמי כי "הניו יורק טיימס טועה בטענה שביקשנו מדפיינרס לכתוב מאמרים בשם פייסבוק או להפיץ דיסאינפורמציה". צוקרברג חיזק את הדברים בשיחה מול העיתונאים ואמר כי "מעולם לא ביקשנו מהם להפיץ משהו לא נכון. זו לא הדרך בה אנו רוצים לפעול. אני חושב שיש הרבה חברות יחסי ציבור שפועלות ככה ואני מבין למה יש חברות שירצו לעבוד איתן אבל זו לא הדרך בה אני רוצה לנהל את החברה הזו".

נקודה נוספת שעולה מהתחקיר היא הניסיון של פייסבוק להתחמק מהתמודדות עם ניצול הפלטפורמה על ידי הרוסים להפצת דיסאינפורמציה. בנוגע לכך אמר צוקרברג כי למרות שתגובת פייסבוק להתערבות הרוסית בבחירות 2016 הייתה איטית מדי, "לרמוז שלא היינו מעוניינים בגילוי האמת זה פשוט לא נכון". הוא הגן על סנדברג, שבתחקיר נמתחה ביקורת סביב התנהלותה בנושא ואמר כי היא "שותפה חשובה".

גם דירקטוריון פייסבוק פרסם הצהרה לפיה "החברה הייתה איטית בזיהוי ובתגובה להתערבות הרוסית, ואכן דחפנו אותה לפעול מהר, אך הטענה שהם ידעו על ההתערבות הרוסית והתעלמו ממנה או ניסו שלא לחקור את הנושא אינה הוגנת. פייסבוק השקיעה בכבדות בשמונה החודשים האחרונים, בתמיכת הדירקטוריון, במניעת ניצול השירות לרעה, וכפי שניתן היה לראות בבחירות אמצע הקדנציה נעשתה התקדמות ניכרת".

פייסבוק מתמודדת עכשיו גם עם ביקורת חריפה משני צדי המפה הפוליטית בארה"ב בעקבות ממצאי התחקיר. הסנטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל האשים את צוקרברג בכך ש"כשהוא אמר כי התערבות רוסית היא 'רעיון משוגע', הוא למעשה כבר ידע שזה לא נכון. במקום לקחת אחריות, הבכירים בפייסבוק ניסו להטעות את הציבור. זו תזכורת לכך שאי אפשר לסמוך יותר על חברות הטכנולוגיה הגדולות". הסנטור הרפובליקני בן סאס אמר כי "פייסבוק צריכה להפסיק להתנהג כאילו הפצת דיסאינפורמציה בפלטפורמה היא משבר יחסי ציבור - זה איום אמיתי על הבטחון הלאומי". ואילו הסנטור הדמוקרטי רון ווידן צייץ כי "לא רק שפייסבוק סירבה לפעול באופן אפקטיבי נגד נאצים שמפיצים שנאה בפלטפורמה, הניו יורק טיימס חשף שהיא גם עודדה אנטישמיות".

בתוך כך, בעקבות פרסום דו"ח השקיפות של פייסבוק אמש, צוקרברג פרסם ברשת החברתית מסמך ארוך ומפורט על העתיד של ביקורת תוכן ברשת החברתית, והודיע כי פייסבוק תאמן מערכות AI שיאתרו תכנים שאמנם לא מפרים את מדיניות הרשת, אך גבוליים, כדי לדאוג לכך שתכנים כאלה יופצו פחות. בנוסף כתב שפייסבוק תמנה גוף עצמאי שיבחן ערעורים של משתמשים על הסרות תכנים.