בקריית מוצקין החליטו לחזק בניין. זה הפך לסיוט של השכנים. סיפורי תמ"א פרק 3

כשהחלו העבודות לחיזוק בניין קיים בקרית מוצקין, במסגרת תמ"א 38, חיי הדיירים השתנו, אך לא רק עבורם – שכניהם מהבניין הסמוך טענו לנזקים כתוצאה מהעבודות • בסיומה של תביעה שהוגשה נגד הקבלנים פסק בית המשפט על פיצוי בסך 53 אלף שקל

נכנסתם לפרויקט תמ"א 38, אבל מה עם השכנים? תביעה שהתנהלה בבית משפט השלום בקריות, חושפת כי לעיתים הפרויקט, מערב שלא מרצונם גם את דיירי הבניין הסמוך.

בתחילת 2016 החל פרויקט לחיזוק בניין קיים ברחוב יעל בקריית מוצקין, אלא שלפי שתי תביעות שהגישו בשנה שעברה שכניהם מבניין סמוך עולות טענות רבות נגד מבצעי העבודה. " העבודות שנמשכו כ 14 חודשים הפכו את חיי התובעת לסיוט מתמשך. הן שיבשו לחלוטין את שגרת חייהם" נכתב בתביעה שהגישה אחת השכנות נגד מבצעי הבנייה. עוד נטען כי "החניות כוסו בבטון, הגדר המפרידה את החניה מהבית ברחוב יעל 29 כוסתה במלט, מרצפות של קרמיקה נשברו, אדני שיש של החלונות נשברו, תריסים כוסו במלט וטיט ושני כלי רכב ניזוקו".

בתביעה נוספת שהגיש שכנה לבניין נגד העבודות במבנה הסמוך נכתב כי "ככל שהתקדמו העבודות הפכו המטרדים והנזקים לגדולים יותר ומעיקים יותר. נפילת חפצים כבדים כגון: לוחות עץ, אבנים, ברזלים, רסיסי טיט ובטון ועוד לשטח הגינה האחורית והחניה הקדמית הפכו לדבר שבשגרה".

לדברי עו"ד מימון פאר שייצג את שני השכנים התובעים, טרם הגשת התביעה הציע הקבלן לתקן את הנזקים וטען, כך לדבריו, כי הנזקים המתוארים על ידי השכנים מופרזים. לצד שתי החברות האחראיות על הבנייה, הוגשו התביעות גם נגד הועדה המרחבית לתבנון ובנייה קריות שאישרה ומפקחת על הבנייה. "הרשות המקומית היא מחוץ לתמונה לגמרי, אאוט לגמרי. כשאנחנו מדברים על הוועדה, הוועדה בעצם באה ואומרת, כל עוד אין חריגת בניה אני מחוץ לעניין. הגיע מפקח 3 פעמים, רשם דו"ח, אבל הטענה שלי הייתה OK רשמתם דו"ח, מה עשיתם ביום למחרת, מה עשיתם עם הדו"ח הזה, ושם לא מצאנו תשובה" מסביר מימון מדוע הוחלט להגיש תביעה כנגד הוועדה.

ביוני השנה פסק בית המשפט על פיצוי של 28 אלף שקל לאחד השכנים, ומתן פיצוי בגובה 25 אלף שקל לשכנתו, זאת בתוספת הוצאות שכ"ר עו"ד לשני התובעים. השופט מוחמד עלי קבע כי 90 אחוז מהסכום ישולם על ידי חברות הבנייה, ואילו השאר ישולם על ידי הוועדה.

מטעם עו"ד שמעון פרץ המייצג את הקבלן והיזם נמסר :"שכנים אלו התנגדו לפרוייקט עוד בתחילת הדרך גם בוועדה המקומית וגם בערר שהגישו לוועדה המחוזית. כל תלונות השכנים גם המוצדקות וגם הלא מוצדקות טופלו אד הוק ולפנים משורת הדין אולם ככל הנראה עובדה זו לא סיפקה אותם והם הגישו תביעה מופרכת לבית המשפט בהיקף מופרך. היזמית הסכימה להסמיך את בית המשפט לפסוק על פי כתבי הטענות ובית המשפט הנכבד פסק את שפסק והיזמית כיבדה את ההחלטה האף שלא הסכימה עימה. מבעד לצריך הרי שלא יכול להיות חולק שהיזמית הקימה בניין לתפארת וללא כל תלונה מצד הדיירים הקיימים ואו החדשים"