אושר מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל; ייכנס לתפקיד ב-24 בדצמבר

בקשתו של ירון להמשיך ולשמש חבר בשלושה גופי מחקר כלכלי בתחום המימון, שבהם הוא משמש חבר ללא קבלת תשלום, אושרה • ד"ר נדין בודו-טרכטברג תמלא את תפקיד הנגידה באופן זמני עד להשבעתו • ירון: "רואה במשרה זו את פסגת דרכי המקצועית"

אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה
אמיר ירון \ צילום: אונ' פנסילבניה

הממשלה אישרה היום את מינויו של פרופ' אמיר ירון לנגיד בנק ישראל. כמו כן אושרה בקשתו של ירון להמשיך ולשמש חבר בשלושה גופי מחקר כלכלי בתחום המימון, שבהם הוא משמש חבר ללא קבלת תשלום.

היום נקבע המועד להשבעתו של ירון על ידי נשיא המדינה: ה-24 בדצמבר 2018. לאחר השבעתו ירון ייכנס לתפקיד. טקס ההשבעה אמור להיערך במהלך חודש דצמבר. עד אז, תמלא את מקום הנגיד המשנה לנגיד ד"ר נדין בודו-טרכטנברג, שמילאה את תפקיד הנגידה באופן זמני מאז סיום כהונתה של הנגידה הקודמת ד"ר קרנית פלוג ביום שני שעבר.

שר האוצר משה כחלון מסר: "בהצלחה לנגיד בנק ישראל החדש פרופ' אמיר ירון בתפקידו החדש. כלכלת ישראל נמצאת במצבה הטוב ביותר מאז קום המדינה ואנו נמשיך לעבוד יחד עם הנהלת בנק ישראל החדשה בהובלת הנגיד לטובת המשך שגשוגה".

פרופ' ירון אמר בתגובה למינוי: "שמחתי לקבל את החלטת הממשלה להמליץ לנשיא המדינה למנות אותי לנגיד בנק ישראל. ברצוני להודות לראש הממשלה, לשר האוצר ולממשלת ישראל על האמון שניתן בי. זהו כבוד גדול עבורי לאייש את תפקיד הנגיד, שאותו מילאו לאורך השנים טובי כלכלני ישראל. אני מודע לכובד האחריות המוטלת על כתפיי, ואעשה כל שביכולתי כדי לבצר את חוסנה והמשך צמיחתה של כלכלת ישראל, באופן שהציבור כולו יהנה מפירותיה.

"אני מודה לנגידה היוצאת, ד"ר קרנית פלוג, שמעבירה לידי מוסד מנוהל לתפארת, שמוביל כלכלה צומחת ויציבה, וגם לד"ר נדין בודו טרכטנברג, אשר משמשת כנגידה בפועל עד לכניסתי לתפקיד. אני נרגש לחזור לישראל לאחר השנים בהן שהיתי בארצות הברית לטובת עבודתי האקדמית, ורואה במשרה זו את פסגת דרכי המקצועית".

מומחה לבנקאות ופיננסים, מלמד בפנסילבניה

ירון הוא מומחה לבנקאות ופיננסים ומלמד כפרופסור למימון בבית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה. הוא מתגורר בארה"ב ובעל אזרחות ישראלית ואמריקאית. לא ידוע על קשרים משמעותיים שיש לו עם אנשי עסקים בישראל. הוא משמש עמית מחקר בלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), שם הוא עומד בראש קבוצת שוקי הון וכלכלה. בשנת 1994 קיבל אמיר את הדוקטורט שלו בכלכלה מאוניברסיטת שיקגו.

הוא נמנה על חברי הדירקטוריון של מכון אהרון למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי מאז הקמתו ומגיע מדי שנה להשתתף בכנסים מקצועיים הנערכים במרכז בעיקר בנושאי התמחותו - מימון וסיכונים למערכת הפיננסית. בשנים האחרונות ערך במשותף עם אקדמאים אחרים סקירה של מחקר מחירי התמחות, וכן של כלכלה כמותית.

הוא נחשב למוביל בתחום הכלכלה הפיננסית, ופרסם בכתבי עת אקדמיים מובילים בכלכלה ובפיננסים. ירון נודע על מחקרו על תמחור הנכסים וההשקעות. כמרצה, המומחיות שלו היא בתחום השקעות בינלאומיות וחברות רב-לאומיות. הוא נחשב למומחה לסיכוני מקרו למערכת הפיננסית, וצפוי להמשיך במאמץ להקים ועדה ליציבות פיננסית שהובילה פלוג בכהונתה ללא הצלחה. אחת השאלות שמעלה מינויו היא כיצד הוא יוכל להתמודד עם לחצי המערכת הפוליטית והממשלתית ועם ניהול ארגון גדול יחסית המעסיק כ-800 איש.

ירון לא נחשב לבעל ניסיון רב במדיניות מוניטרית והוא אינו מומחה לכלכלת ישראל. כלכלנים המכירים אותו אומרים כי חוסר ניסיונו בתחום אינו צריך להוות מגבלה. פרופ' יוג'ין קנדל המכיר את פרופ' ירון מתקופת לימודיו באוניברסיטת שיקאגו אמר על המינוי: "אני חושב שזה מינוי ראוי, מעניין ומרענן".