ועדת הפנים אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לייצוא קנאביס

ועדת הפנים אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק ליצוא קנאביס רפואי מישראל אך חוסר הוודאות סביב המשך קיומה של הממשלה מאפיל על הדיווח • מניות הקנאביס מגיבות בעליות בבורסה בתל אביב • חבר הכנסת יואב קיש: "המשטרה הרגישה לא בנוח להתקדם עם המתווה שלא מעגן את כלי הפיקוח שלהם בחקיקה"

חממת גידול קנאביס של טילריי /צילום: אתר החברה
חממת גידול קנאביס של טילריי /צילום: אתר החברה

ועדת הפנים אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק לייצוא קנאביס רפואי מישראל, כך נמסר היום (ה') מוועדת הפנים.

"הצעת החוק אמור להעניק למשטרה את סמכויות הפיקוח הנדרשות על מנת לפתוח את שוק הקנביס הרפואי לייצוא מבלי לסכן את בטחון הציבור", לשון ההודעה. "השר לבטחון הפנים גלעד ארדן ויו"ר וועדת הפנים יואב קיש סיכמו לקדם את הצעת החוק שתאפשר יצוא קנאביס רפואי לחו"ל ותיתן בידי משטרת ישראל את הכלים הנדרשים לה כדי לפקח על תעשיית הקנאביס הרפואי ולמנוע זליגת סמים מסוכנים לשטח המדינה".

מניות הקנאביס בבורסה בתל אביב, מדיוי , טוגדר , אופקטרא  ואינטרקיור  נסחרות בעליות ברקע להודעה.

למרות האופטימיות בקרב מגדלי הקנאביס, וגם של מחזיקי מניות החברות הפועלות בתחום, קשה לומר האם מדובר במס שפתיים בצל הזעזועים הפוליטיים שמאיימים על הרכב הממשלה, וקשה לדעת כיצד יתפתחו העניינים.

נזכיר כי באוגוסט 2017 המליץ הצוות הבין משרדי, שכלל את נציגי האוצר, הבריאות, החקלאות, המשפטים, הכלכלה וביטחון הפנים, על ייצוא קנאביס מישראל. כ-280 חקלאים וכ-100 חברות ויזמים קיבלו מהמדינה אישור ראשוני להקמת חוות לגידול קנאביס רפואי המיועד ליצוא. עם זאת, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השהה לאחרונה את ההחלטה באופן תמוהה והעלה את מפלס הלחץ בסקטור הקנאביס בבורסה בתל אביב.

ח"כ יואב קיש אמר בשיחה עם "גלובס" כי "הממשלה מתקשקשת בינה לבין עצמה הרבה זמן. אחת הבעיות הייתה הסדרת תקציבי המשרד לביטחון פנים לפיקוח על חוות הקנאביס הנוספות שאמורות להתווסף אם יאושר הייצוא. המשטרה הרגישה לא בנוח להתקדם עם המתווה שלא מעגן את כלי הפיקוח שלהם בחקיקה. לעומת זאת המשרדים האחרים חששו שהצעת חוק תיקח הרבה זמן. "אנחנו הוצאנו את העגלה מהבוץ באמצעות חקיקה. לקחנו הצעה שכבר הייתה לי והעלינו עליה את החלטות הממשלה".

קיש מציין כי ללא הפתרון הזה לא תוכל להתקבל החלטת ממשלה בנושא. עם זאת, הוא נזהר מלהבטיח שכאשר תעבור החקיקה תתקבל החלטת הממשלה. ברמת העיקרון התהליכים אמורים להתקדם במקביל כאשר החקיקה מסירה את ההתנגדות של המשרד לביטחון הפנים למהלך. אם זה אכן החסם היחיד להחלטת הממשלה, כפי פורסם באופן רשמי, הרי שהמהלך אכן עשוי "לשחרר את הפקק". לעומת זאת אם ישנם אינטרסים נוספים העוצרים את המהלך, החקיקה הזו כנראה לא תשפיע על כך.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר: "כשר לביטחון הפנים אחריותי המרכזית הינה הגנה על אזרחי וילדי ישראל מהצפת המדינה בסמים מסוכנים על כל המשמעויות הנגזרות מכך. לכן גיביתי את דרישת המשטרה לתת לה את הסמכויות הנדרשות לפיקוח על אתרי גידול הקנאביס, ולאכיפה כנגד המפרים את תנאי הרישיון שניתנו להם, והכל על מנת לשמור על בטחון הציבור. לפני כשנה סיכמתי את התנאים הנדרשים לקידום הנושא עם משרד האוצר, אך הוא הפר את הסיכום ואף קיצץ את תקציב המשטרה ויכולות הפיקוח שלה ולכן החלטתי יחד עם יו"ר ועדת הפנים יואב קיש על קידום הצעת החוק שלו שתתן למשטרה את הסמכויות הנדרשות ותאפשר את תחילת הייצוא ללא עיכוב".

כך או כך, אם תעשיית הקנאביס הישראלית התעוררה בחודשים האחרונים כל בוקר בתקווה לראות את האישור של נתניהו לתחילת הייצוא, כרגע נראה שהמצב מורכב יותר.