שער הליש"ט צנח ב-5.2% מול הדולר מתחילת השנה: "דצמבר יהיה חודש קר מאוד עבור הפאונד"

התפטרותו של שר הברקזיט היום מובילה להתרסקות המטבע הבריטי • מדד הדולר אינדקס עולה ב-0.44% מול סל המטבעות • גם הין היפני מרוויח מצלילת הליש"ט • השקל נחלש מול האירו, אבל מתחזק מעט מול הדולר • סקירת המט"ח היומית של "גלובס"

הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock
הליש"ט והאירו ראש בראש / אילוסטרציה: Shutterstock

בשוק המט"ח מתחוללת היום (ה') סערה, כשהסיפור המרכזי הוא אישורה של טויוטת הסכם הברקזיט בבריטניה אמש על ידי הקבינט, בראשותה של ראשת הממשלה תרזה מיי, והתפטרותו של שר הברקזיט היום.

הדולר אינדקס (DXY) עולה היום אל מול סל המטבעות הנבחרים ב-0.44%, הליש"ט  התרסקה בקרוב ל-1.8%, ובשעה זאת יורדת בכ-1.4% לרמה של 1.2757 דולרים לפאונד. גם האירו  יורד מול הדולר ונסחר ברמה של 1.1283 דולר.

"התפטרותו של דומיניק ראב, שר הברקזיט, היא מהלומה קשה לראשת הממשלה, שעלולה לעמוד בפני הצבעת אי-אמון", אמר ל"גלובס" ולנטין מרינוב, ראש אסטרטגיית מט"ח בקרדיט אגריקול. "אי הוודאות בבריטניה בנוגע ליציאה מגוש האירו משפיעה מאוד על הליש"ט בשבועות האחרונים, אבל ההתפטרות הייתה הטריגר לצלילה", הוסיף מרינוב בהתייחסות לירידות של 1.8% במטבע של הממלכה.

"דצמבר צפוי להיות חודש קר מאוד עבור הפאונד הבריטי", אומרת קריסטין טאקסן, ראש אסטרטגיית מט"ח בדנסקה בנק. "התנודות במטבע עוד לפני פרסום תנאי ההסכם מעידות על נפילה עתידית עמוקה במיוחד ואף שיא שלילי", הוסיפה טאקסן תחזית פסימית במיוחד והתייחסה למצב מניות הבנקים הבריטיים, "בארקליס, לוידס ורויאל בנק אוף סקוטלנד מתרסקות ביותר מ-5%, אני לא צופה להתייצבות בזמן הקרוב. לפחות לא עד שגרסת הברקזיט הסופית תאושר באיחוד".

"המשקיעים בורחים משוק המניות אל עבר השווקים הבטוחים יותר והדולר מאותת על מגמת התייצבות", אומר יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון. "בעוד המצב באירופה נראה רעוע עם ממשלת איטליה שמבקשת להעמיק את יעד הגירעון התקציבי מעבר ל-2.4%, ישנה תחושה כי הפדרל ריזרב בארה"ב יעלה את הריבית ויהדק את המדיניות המוניטרית במדינה", הוסיף כץ בנוגע להתחזקות בדולר אינדקס.

גם הין היפני מרוויח מצלילת הליש"ט ומתחזק ב-0.2%, לרמת 113.355 ין לדולר. "שני המטבעות נתפסים כמקומות בטוחות 'להחנות' בהם את הכסף שלכם כרגע", אומר מנואל אוליברי, אסטרטג מט"ח בכיר בקרדיט אגריקול. "בזמן ששאר השווקים משתוללים, הדולר מרגיש כמו עוגן של שפיות".

השקל מתחזק קלות היום וממשיך במגמת ההתייצבות אל מול סל המטבעות. האירו  התחזק (עלייה של 0.213%) מעט מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.7183 בעוד הדולר  נחלש (ירידה של 0.081%) ושערו היציג נקבע על 3.695 שקל. כץ מלידר שוקי הון חושב כי מגמת ההתייצבות נובעת משילוב של מספר גורמים, ביניהם הרגיעה היחסית ברצועת עזה ו"הרגשה בקרב סוחרי המטבע שבנק ישראל יעלה את הריבית בקרוב".

הדולר האוסטרלי  מטפפס היום אל מול האמריקאי, זאת בזכות מידע מעודד על זמינות המשרות במדינה. גם הדולר הניו-זילנדי  מושפע מהאופטימיות של השכנים ועולה.