אחרי שנים של יינות זולים, מגיעים מארגנטינה יינות משובחים

ארגנטינה הייתה במשך שנים רבות ספקית יציבה, אבל לא ממש מעניינת, של יינות זולים; כל זה השתנה לקראת סוף המאה והאלף הקודמים • המלבק הארגנטינאי יכול להזכיר את בורדו וקליפורניה

ענבים מזן מלבק/ צילום: Pablo Betancourt
ענבים מזן מלבק/ צילום: Pablo Betancourt

חובבי יין, לפחות הליברליים שבהם, כלומר אלו המוכנים לשתות גם משהו שאינו יינות בורדו או בורגון, אוהבים מאוד למצוא זנים ואזורים חדשים להתעמק בהם. זה מתחיל כמובן מפזילה לכיוון איטליה ושלל מחוזות היין שלה, אחר כך מגיעים יינות אדומים מספרד ולבנים מגרמניה. ואז מתחילות ההרפתקאות האמיתיות. קברנה מצ'ילה, פינוטאז' מדרום אפריקה, סוביניון בלאן ופינו נואר מניו-זילנד, שיראז מאוסטרליה. הרשימה אינסופית כמעט.

אחד הזנים הכי מסקרנים בעולם היין האדום הוא המלבק, זה המכונה קוט בדרום צרפת. הצלע החמישית בבלנד הבורדולזי הקלאסי, הכולל כידוע גם קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטי ורדו, נזנחה כבר מזמן לאנחות במכורתה. יינות קהור בדרום צרפת מכילים אומנם לפחות 70% מלבק, אבל אלו מעולם לא הפכו לבון-טון של חובבי היין, לפחות מאז ימי הביניים, וזה קצת חבל. אלא שיש מקום אחד שבו זוכה המלבק לכבוד מלכים. ארגנטינה.

כבר סיפרתי לכם פעם על יינותיה של מכורתה של אשתי (טוב, היא אומנם נולדה באשדוד, אבל הוריה ואחיה באו מארץ הפמפס לא הרבה לפני כן). אז גם ציינתי את מעמדו הבכיר של המלבק, המלך הבלתי מעורער של עולם היין הארגנטיני ותרומתו החשובה ביותר לסצנת היין העולמית.

רוב צרכני היין מכירים אומנם את יינותיה של צ'ילה השכנה דווקא. הזיכרונות שיש לרובנו מיינות אלו הם לא תמיד טובים, בגלל אותו "גאטו נגרו" ידוע לשמצה. וזה קצת חבל, כי יש יינות צ'יליאניים נהדרים. אבל אנחנו, כאמור, באנו לדבר בכלל על ארגנטינה, המייצרת כמות יין גדולה פי 5, כמות ההופכת אותה ליצרנית החמישית בגודלה בעולם.

ארגנטינה הייתה במשך שנים רבות, כפי שמעידים אולי המספרים הנ"ל, ספקית יציבה, אבל לא ממש מעניינת, של יינות זולים. כל זה השתנה לקראת סוף המאה והאלף הקודמים, כשחיפוש אחרי אזורי גידול גבוהים ולכן קרירים יותר (בדומה למה שקורה אצלנו בגולן, בגליל, בהרי ירושלים ואפילו בנגב) וצמצום יבולים, הוביל ליצירת יינות רציניים הרבה יותר, יינות שבמיטבם, במיוחד כשמדברים על מלבק טוב, יכולים לעיתים להזכיר אפילו יינות בורדו או קליפורניה, אולי עם מעט יותר עוז ועזוז, מלווים בשמחה דרום-אמריקאית טיפוסית.

מחוז היין המפורסם ביותר של ארגנטינה הוא מנדוזה. בתוכו מסתתרים גם כמה תת-אזורים מרתקים במיוחד, כמו למשל עמק האוקו (uco), שאחד מהיינות שאסקור מיד מגיע ממנו. חלק מהכרמים שוכנים בגבהים מסחררים של לא פחות מ-1,600 מטר. בשיאו, מלבק ארגנטיני משאיר אבק אפילו לטובים שביינות קהור. הוא אחראי כאן ליינות קטיפתיים, מלאי גוף ופרי, אבל גם אלגנטיים ומורכבים בו-זמנית. מי שמחבב קברנה סוביניון, מרלו או סירה, לא ירשה לעצמו להחמיץ את המלבק הארגנטיני.

לאחרונה החלו להגיע לארץ יינותיו של יקב זוקרדי ממנדוזה, יקב שנוסד בשנת 1963 על-ידי אלברטו זוקרדי ומנוהל כיום על-ידי בני הדור השלישי של יורשיו. היקב המשפחתי הזה הפך לאחד החדשניים והמובילים בארגנטינה, ומחלקת המחקר והפיתוח שלה יוזמת מהלכים מרתקים, כמו למשל יישון יין באמפורות בטון דווקא, וכמובן, חקירה מתמדת של הטרואטר המקומי. מטבע הדברים, מרב האנרגיה מופנית ליצור יינות מלבק שישקפו היטב את האדמה והידע המקומיים.

לא פחות משלושה יינות שונים מזן המלבק מגיעים כעת לארץ מיקבי זוקרדי, החל מהסדרה היוקרתית והלא יקרה מדי Q, המציגה יין חגיגי ורציני, וכלה ביקב הבת סנטה ג'וליה, שממנו מגיע יין יומיומי קליל ומקסים. הנה הם לפניכם.

טעימה | טעימת יינות זוקרדי

זוקרדי, מלבק 2015 Zuccardi Malbeq Q. היין היקר ביותר, (לא יחסית למקבילותיו העולמיות) הוא זה המגיע מסדרת Q המייצגת, איך לא, את המילה Quality. המלבק מגיע מעמק אוקו במנדוזה. הוא מיושן הן בחביות עץ אלון והן באמפורות בטון. התוצאה היא יין עשיר, קטיפתי, מורכב ומרתק, המציג ניחוחות פירות יער שחורים עם נגיעות של פלפל ירוק. תענוג אמיתי. יין לארוחת שישי חגיגית. 109 שקל

זוקרדי מלבק 2017 Zuccardi Malbeq A. המלבק מסדרת A מגיע מכמה כרמים ברחבי מנדוזה, מיושן בחלקו במשך 10 חודשים בחביות עץ אלון ומציג קשת טעמים המזכירים דובדבנים ושזיפים. משהו באמצע בין הקיו היוקרתי והסנטה ג'וליה העממי. יין לארוחת ערב טובה ומושקעת באמצע השבוע. 69 שקל

סנטה ג'וליה, מלבק 2016 Santa Julia Malbeq. יקב הבת ה"עממי" של יקבי זוקרדי, יקב סנטה ג'וליה, מציע מלבק זול וידידותי. יין יומיומי ומשמח להפליא בטעמיו הרעננים. שזיפים, סיגליות ופרי יער שחור. יין קליל ומרענן, שכיף לקרר קצת לפני ששותים ואפשר לאכול לצדו אפילו סלט ירקות פשוט. 64 שקל