הדיון על ועדת היציבות הפיננסית זיעזע את היחסים בין יו"ר ועדת הכספים למנכ"ל האוצר

היו"ר גפני החליט במפתיע להעלות להצבעה את הנוסח האחרון לסעיף שנותר שנוי במחלוקת, הנוגע לשימוש בכספי ציבור לבלימת סיכון בזמן משבר פיננסי • באב"ד טען למחטף ואיים בתגובה דומה של האוצר

משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
משה גפני / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

אחרי שנים של עיכובים ועל רקע עימות אישי חריף, אושר היום (ד') החוק להקמת הוועדה ליציבות פיננסית בוועדת הכספים של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית במליאה. החוק אושר לאחר שיו"ר וועדת הכספים, משה גפני, החליט במפתיע להעלות להצבעה את הנוסח האחרון לסעיף שנותר שנוי במחלוקת. מדובר בנוסח שהציע חבר הוועדה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) - נוסח שהיועץ המשפטי לממשלה ומשרד האוצר הסתייגו ממנו.

כמה דקות לאחר ההצבעה הגיע לישיבה מנכ"ל האוצר שי באב"ד, שזעם על כך שגפני ביצע מחטף ולא המתין להגעתו. באב"ד, שטען כי סיכם עם גפני שהחוק לא יעלה להצבעה עד להגעתו, אמר כי הוא רואה בכך שבירת סיכום מצד גפני, צעד שיגרור לדבריו תגובה דומה מצד האוצר בעתיד. גפני טען כי לא היה סיכום כזה ביניהם ובאב"ד השיב: "אתה משקר".

הקמת הוועדה ליציבות פיננסית היא הלקח החשוב ביותר ממשבר האשראי העולמי מ-2008 שלא יושם עדיין. נגידת בנק ישראל היוצאת, ד"ר קרנית פלוג, ראתה בהקמת הוועדה מהלך בעל חשיבות עליונה. הוועדה אמורה להיות מנגנון ליידוע, תיאום ושיתוף פעולה בין כלל הרגולטורים הכלכליים בממשלה לצורך מניעת התממשות סיכונים ליציבות המערכת הפיננסית כמו למשל קריסת בנק. בראש הוועדה אמור לעמוד נגיד בנק ישראל וחבריה יהיו ראשי האוצר, רשות הביטוח ושוק ההון, רשות ניירות ערך ועוד.

פלוג עשתה מאמץ גדול להשלים את חקיקת החוק להקמת הוועדה במהלך כהונתה, אך לא הספיקה. בחודשים האחרונים התעכבו הליכי אישור החוק בשל דרישת ועדת הכספים כי חברי הוועדה יעודכנו על-ידי שר האוצר במקרה שבו קיים חשש ליציבות המערכת הפיננסית ויש צורך בשימוש בכספי ציבור על-מנת לטפל בסיכון שנוצר.

הדרישה עוררה התנגדות עקרונית במשרד המשפטים שסבר כי מדובר בתקדים מסוכן ובפגיעה בעקרון הפרדת הרשויות. נציגי היועץ המשפטי לממשלה הסבירו כי בשום הסדר חקיקתי לא עוגן דיווח לכנסת על תהליך הנמצא בשלבי טיפול ראשוניים ביותר - ושגם בכירים ברשות המבצעת אינם יודעים עדיין על קיומו.

מנגד טען ח"כ לוי כי הסכים להתפשר על דרישתו לעדכון כלל חברי הוועדה והוא מוכן להסתפק בעדכון היו"ר בלבד. בנוסף אמר לוי כי התפשר על חובת דיווח והסכים להשאיר את הדיווח לשיקול דעתו של שר האוצר. לוי התנגד להצעת משרד המשפטים כי שר האוצר יתייעץ עם נגיד בנק ישראל לפני שיקבל החלטה אם לעדכן את יו"ר ועדת הכספים. בנוסח הסופי שאושר נקבע כי לאחר שיעדכן את יו"ר ועדת הכספים יודיע שר האוצר על-כך ליו"ר הוועדה ליציבות פיננסית, היינו נגיד בנק ישראל.