פרשת הצוללות: 5 החשודים הנוספים שהומלץ להעמיד לדין

בנסיבות בהם כוכבי הפרשה בעלי פרופיל כל-כך גבוה, קל לשכוח את שחקני המשנה בה – אלה שעפ"י הטענה סייעו לפעילות הפלילית המיוחסת לחשודים הראשיים, "הפועלים" לכאורה, שסללו את הדרכים שבהן עבר לפי החשד מסלול השוחד בעסקאות רכישת כלי השיט לישראל

רמי טייב / צילום: אמיר מאירי
רמי טייב / צילום: אמיר מאירי

הודעתה הדרמטית של המשטרה על סיום חקירת פרשת הצוללות והמלצותיה להעמיד לדין את החשודים שנחקרו במסגרתה, הציבה תחת אור הזרקורים הפלילי-משפטי-ציבורי דמויות בולטות בכוורת המקורבים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובהם בן-דודו, עו"ד דוד שמרון; השר לשעבר ויו"ר קרן היסוד, אליעזר (מודי) זנדברג; ודוד שרן, שהיה ראש מטה משרד ראש הממשלה. לצידם, מככבים בהמלצות המשטרה על העמדה לדין בפרשה דמויות הבולטות בזירה הביטחונית: קציני הצבא הבכירים לשעבר המעורבים בפרשה לכאורה - תא"ל (מיל') אבריאל בר-יוסף, תא"ל (מיל') שי (שייקה) ברוש ואלוף (מיל') אליעזר (צ'ייני) מרום.

במסגרת חקירת פרשת הצוללות נחקרו ההליכים שקדמו וסבבו את רכישתם של 3 צוללות ו-4 ספינות מהתאגיד הגרמני טיסנקרופ. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד לגורמים שליוו את העסקאות. נציג טיסנקרופ בארץ, מיקי גנור, חתם על הסכם עד מדינה; ראש הממשלה נתניהו העיד בחקירה מספר פעמים, וכך גם צמרת הממשל באותה תקופה - ובהם ח"כ יאיר לפיד והשר לשעבר משה (בוגי) יעלון.

יועץ שטיינמץ ובכירה לשעבר במל"ל

בנסיבות בהם כוכבי הפרשה בעלי פרופיל כל-כך גבוה, קל לשכוח את שחקני המשנה בה - אלה שעל-פי הטענה סייעו לפעילות הפלילית המיוחסת לחשודים הראשיים, "הפועלים" לכאורה, שסללו את הדרכים שבהן עבר מסלול השוחד בעסקאות רכישת כלי השיט לישראל. בהודעת המשטרה על סיום החקירה נמסר, במסתוריות משהו, כי "נתגבשה תשתית ראייתית לכאורית מספקת לביסוס חשדות גם כנגד מעורבים נוספים בפרשה, לרבות אנשי עסקים פרטיים שאינם נושאים במשרות ציבוריות", ואולם שמותיהם לא צוינו.

מדובר ב-5 חשודים נוספים - הראשון הוא רמי טייב, יועצו הפרלמנטרי של שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש המטה שלו, אשר על-פי החשד קיבל כסף מגנור באמצעות ניכיון צ'קים וגלגולם, בין היתר באמצעות עו"ד דב הירש, חשוד נוסף בין שחקני המשנה בפרשה. על-פי החשד, חלק מהכספים שהועברו מגנור לטייב הועברו באמצעות תשלומים לדב הירש.

חשודה נוספת שהמשטרה המליצה על העמדתה לדין היא עתליה רוזנבאום, לשעבר בכירה במל"ל ומי שעמדה בראש קרן המחקר המשותפת של גרמניה וישראל, אשר על-פי החשד - בעקבות חברות אישית עם גנור - פעלה בניגוד עניינים על-מנת לסייע לגנור לקבל הזדמנויות עסקיות.

על שני החשודים הנוספים בקרב שחקני המשנה - היועץ האסטרטגי נתן (נתי) מור ושותפו, היועץ האסטרטגי צחי ליבר, שנחשב למקורב של השר יובל שטייניץ - כתבנו אתמול. השניים נעצרו בעקבות עדותו של גנור כעד מדינה, בסבב המעצרים שבו נעצר דוד שרן.

על-פי אחד החשדות גנור בקש משרן לפעול בעצמו ואל מול גורמי ממשל בלשכת ראש הממשלה כדי לקדם את רכש כלי השיט מטיסנקרופ שבגרמניה ושרן נעתר לבקשה, אך ביקש לכאורה כסף בתמורה. וכאן נכנסים לתמונה שני היועצים שנעצרו: אלה על-פי החשדות מספקים לשרן חשבוניות פיקטיביות על מתן שירותים לגנור, כאשר הכסף שמועבר מגנור הנם למעשה כספי השוחד.

צחי ליבר הודה בחקירתו כי היה מקבל כספים מגנור, במסגרת פגישות משותפות וגם בנפרד, ומספק אותם לדוד שרן.

תגובות: "ההמלצה היא אבסורד"

עו"ד גלית רוטנברג ממשרד גיל דחוח, המייצגת את עתליה רוזנבאום, מסרה בתגובה כי "כפי שצפינו, כל החשדות בנוגע למעורבותה של רוזנבאום בפרשת הצוללות נופצו עוד בשלב החקירה. המלצות המשטרה מלמדות באופן ברור שאין ולא היה לה כל קשר לפרשת הצוללות, וכל העוול שנגרם לשמה הטוב בהקשר זה היה מיותר. אשר ליתר הטענות שהועלו לבחינת הפרקליטות - אנו סמוכים ובטוחים כי נצליח לשכנע את הפרקליטות שלטענות האלה אין כל בסיס או אחיזה במציאות".

עו"ד דב הירש מסר בתגובה: "בשבילי זה כבוד גדול להיות משורבב לפרשה כזו ולעמוד בשורה אחת עם הצמרת הביטחונית של המדינה. אני מאחל לכל החשודים בפרשה שכמוני ירגישו בביטחון שלא יהיה כלום, והפרקליטות לא תקבל את המלצת המשטרה, שהיא פשוט אבסורד".

עו"ד יאיר רגב מסר בשם צחי ליבר: "במסגרת תנאי השחרור בערובה של מרשי, נקבע על-ידי המשטרה תנאי שאסור על מרשי להיות בקשר עם התקשורת או לתת תגובות, ובהתאם לכך אנו פועלים".

עו"ד אורי קינן מסר בתגובה בשם מרשו נתי מור: "אין למרשי דבר וחצי דבר בפרשה דנן. אני בטוח שלאחר סיום הדיונים מול הפרקליטות לא יוגש כתב אישום. עם כל הכבוד, משטרת ישראל אמונה רק על החקירות ולא על ההחלטות באם להגיש או לא כתבי אישום".

עו"ד דוד ויניצקי, המייצג את רמי טייב, מסר בתגובה: "אנחנו לא יודעים מאומה מעבר למה שפורסם, ואפילו עוד פחות. כל מה שנאמר זה שיש המלצה לגבי מרשי. אין לנו מה ההאשמה, אנו מחכים להחלטת הפרקליטות, וככל שיידרש, לשימוע שבו נבין מה בכלל האשמה נגדו, כי אנחנו בינתיים ניזונים משמועות סותרות".

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000) הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הורשעו בדין, הם בחזקת חפים מפשע.