הספקיות מעלות מחירים? הרשתות עשו את זה עוד קודם

נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" מגלים כי באוקטובר נרשמה עלייה במדד המחירים בשוק המשקאות וגידול במכירות הכספיות של 4.2% • מדובר בנתון מפתיע, שכן היצרניות הודיעו על עליית מחירים רק החל מחודש נובמבר • מתחילת השנה מכירות שוק המזון והמשקאות הסתכמו בכ-31 מיליארד שקל, ובאוקטובר לבדו ב-3.7 מיליארד שקל

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

עשרת החודשים הראשונים של 2018 היו טובים לכיס של ספקיות המזון הגדולות בישראל: בחודש אוקטובר נרשם גידול של 4.2% במכירות הכספיות של מוצרי הצריכה בהשוואה לאוקטובר אשתקד, זאת לצד עלייה במחירים של קרוב לשתי נקודות ביחס לחודש ספטמבר - כך עולה מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס". 

מתחילת השנה מכירות שוק המזון והמשקאות הסתכמו בכ-31 מיליארד שקל, ובאוקטובר לבדו ב-3.7 מיליארד שקל.

העלייה בגידול המצטבר מתחילת השנה עומדת על 3.9%, והיא מסתכמת בתוספת כספית של 1.3 מיליארד שקל. במקביל, מדד המחירים עלה בנקודה מתחילת השנה, זאת ביחס לעשרת החודשים הראשונים של השנה אשתקד.

כל הקטגוריות בשוק מוצרי הצריכה מציגות עלייה כספית לצד עליות מחירים, למעט קטגוריות טיפוח הפרט. מהעליות האלה ניתן ללמוד שגם בקטגוריות שבהן לא התבצעה עליית מחירים על-ידי הספקים, הרשתות עצמן ביצעו עליית מחירים אפקטיבית. ייתכן שזה התבצע באמצעות צמצום מבצעים ומתוך החלטות עסקיות יזומות שלהן, וייתכן שמתוך הנחה, ידיעה או אפילו ציפייה שהיצרניות יעלו מחירים.

כך למשל, המכירות הכספיות בשוק המשקאות גדלו ב-4.2%, עם עלייה של חצי אחוז במדד המחירים. זו נקודה ששווה להתעכב עליה, שכן בימים האחרונים הודיעו שלוש הספקיות ששולטות בשוק - החברה המרכזית, יפאורה, וטמפו - על עליית מחירים בשיעור של עד 4% שצפויה להיכנס לתוקף בחודשים נובמבר (עבור החברה המרכזית) ודצמבר (עבור יפאורה וטמפו). והנה, בכל זאת, מדד המחירים רושם עלייה, גם אם מינורית, כבר בחודש אוקטובר. מכיוון שהעלייה הנוכחית עדיין לא משקללת את עליות המחירים החדשות שכוללות גם משקאות קלים וגם משקאות אלכוהוליים, ניתן להעריך שבחודשים הבאים נראה צמיחה משמעותית עוד יותר גם בגידול במכירות וגם במדד המחירים.

המציאות הזו מציבה זרקור על הטענות של רשתות קמעונאות המזון, שעל רקע גל עליות המחירים שנרשם מתחילת השנה ביקשו להפנות אצבע מאשימה אל עבר הספקיות. אלא שהמחירונים הקבועים של ספקיות המשקאות לא השתנו במשך כ-6 שנים, כך שמקורן של עליות המחירים נבע עד כה מהרשתות.

הבחירות לרשויות הובילו לעלייה במכירות 

לפי הנתונים, המכירות הכספיות של תחום המזון גדלו ב-3.8%, זאת לצד עלייה של 1.3% במחירים. העליות הללו, לצד עליות בתחומים האחרים, הביאו את מדד המחירים לעלייה של 1.8 נקודות באוקטובר לעומת דצמבר - כך שהוא שבר שיא נוסף מאז ינואר 2014.

עוד מגלים הנתונים כי יום הבחירות לרשויות המקומיות שחל ב-30 באוקטובר התאפיין בעלייה במכירות בחנויות השוק הפרטי והסופרמרקטים, לצד ירידה במכירות ברשתות ארציות דיסקאונט בהשוואה ליום שלישי ממוצע.

אמנם מוקדם עדיין לסכם את 2018, אך עד כה כל עשרת השחקניות הגדולות בשוק מוצרי הצריכה רשמו עלייה במכירות הכספיות שלהן בעשרת החודשים הראשונים של 2018 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מתוך 20 ספקיות מוצרי הצריכה הגדולות, רק שתי חברות רשמו ירידה במכירות: סוגת, שהמכירות שלה ירדו ב-5.6%, והיא איבדה 0.1 נקודות נתח שוק; ודנלוג, שירדה ב-3.6% ואיבדה נתח שוק דומה. 

נתחי השוק של הספקיות הגדולות
 נתחי השוק של הספקיות הגדולות

המותג הפרטי צמח ב-6.6% 

המכירות של תנובה, יצרנית המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס, גדלו בשיעור של 2%, לצד אובדן של 0.2 נקודות בנתח השוק שלה שעומד כעת על 13.4%. אחריה, יצרנית המזון השנייה בגודלה, קבוצת שטראוס בניהולו של גיורא בר-דעה, גדלה במכירות הכספיות בכ-6%, כשנתח השוק שלה טיפס ב-0.2 נקודות ועומד כעת על 10.1% מהשוק. המכירות של אסם, יצרנית המזון השלישית בגודלה שבראשה עומד אבי בן-אסאייג, גדלו ב-5.3%, ונתח השוק שלה מתחילת השנה עומד על 8.5%.

הספקית הרביעית, החברה המרכזית למשקאות קלים בניהולו של יורם שגיא, הציגה צמיחה במכירות של 2.4%, אך איבדה 0.1 נקודות מנתח השוק שלה. יוניליוור, השחקנית החמישית בגודלה בשוק מוצרי הצריכה בניהולה של ענת גבריאל, הציגה גידול במכירות של 2.8% לצד שמירה על יציבות בנתח השוק שלה.

מגמה נוספת שראוי לשים אליה לב היא הצמיחה בנתח השוק של המותג הפרטי שהגיע בחודשיים האחרונים לשיעורו הגבוה ביותר מהמכירות בישראל - 6.6%. מדובר בעלייה של 0.2 נקודות נתח שוק בעשרת החודשים הראשונים של השנה לעומת התקופה המקבילה ב-2017.