החורף כבר כאן: שפל היסטורי ברכישות משקיעים בשוק הנדל"ן בספטמבר

מספר העסקאות הכולל בחודש ספטמבר עמד על 5,400, נתון המבטא ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • הירידות החדות ביותר נרשמו בירושלים ונתניה, כשבמהלך ספטמבר נרכשו פחות ממאה דירות ע"י משקיעים בשתיהן

נדל"ן / צילום: שאטרסטוק
נדל"ן / צילום: שאטרסטוק

"הקיפאון בשוק הנדל"ן העמיק בספטמבר ב'הובלת' המשקיעים ומשפרי הדיור שמספר העסקאות שרכשו הגיע לשפל היסטורי" - כך קובע הכלכלן הראשי באוצר בסקירה החודשית על הפעילות בענף הנדל"ן לחודש ספטמבר שהוא מפרסם היום (ד'). יש לזכור כי הנתונים הושפעו מהעובדה שמספר ימי העבודה בספטמבר השנה היה נמוך במיוחד ואף נמוך ממספרם בחודשי ספטמבר בשלוש השנים האחרונות בשל ריבוי החגים. מצד שני, מציינים באוצר כי רמת הפעילות שנרשמה בספטמבר השנה היא הנמוכה ביותר לחודש זה משנת 2002 שעמדה בצל אירועי האינתיפאדה השנייה.

ירידה במכירת דירות בשוק החופשי
 ירידה במכירת דירות בשוק החופשי

מהנתונים שמפרסם היום האוצר עולה כי מספר הדירות שנרכשו על-ידי משקיעים בספטמבר עמד על 686 בלבד, נתון המבטא "שפל היסטורי": ירידה של כמעט 50% לעומת ספטמבר אשתקד. מדובר במספר הנמוך ביותר של דירות שנרכשו בחודש זה מאז החל האוצר במדידה. הנתון הנמוך ביותר עד היום היה 943 דירות שנרכשו על-ידי משקיעים בספטמבר 2002.

הירידות החדות ביותר נרשמו בירושלים ונתניה, שתי ערים שנהנו בעבר מביקוש גבוה מצד משקיעים מחו"ל בעיקר בתקופת החגים. מספר הדירות שנרכשו על-ידי משקיעים בירושלים ירד ב-57% לעומת ספטמבר 2017 והנתון המקביל בנתניה נחתך ב-75%. בסך הכל נרכשו בשתי הערים במהלך ספטמבר פחות ממאה דירות על-ידי משקיעים.

היקף מכירות הקבלנים בשוק החופשי ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2011 והיקף רכישות הדירות על-ידי משפרי דיור ירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז ינואר 2012.

מספר העיסקאות הכולל בחודש ספטמבר עמד על 5,400, נתון המבטא ירידה של 22% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באוצר מציינים כי בניכוי דירות מחיר למשתכן עמד מספר הדירות החדשות ויד שנייה שנמכרו במהלך החודש על 4,700 בלבד (בניכוי דירות מחיר למשתכן), מספר המבטא חזרה לרמת השפל שנרשמה בשוק באוקטובר 2016. רמת שפל נמוכה אף יותר נרשמה בנתוני מכירת דירות בשוק החופשי על-ידי קבלנים: רק 1,100 דירות כאלה נמכרו בספטמבר, המספר הנמוך ביותר מאז שיא המחאה החברתית ב-2011 וירידה של 28% לעומת ספטמבר 2017. הירידה הבולטת ביותר נרשמה במכירות באזור ירושלים (46%) ובבאר שבע (36%), שבה נרשמה ירידה גם בנתון הכולל דירות מחיר למשתכן, אך ייתכן כי ירידה זו נובעת מהציפיות לשיווקי מחיר למשתכן בנתיבות.

1,800 דירות נרכשו בספטמבר על-ידי משפרי דיור, מספר המבטא ירידה של 31% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וירידה של 38% בהשוואה לחודש אוגוסט. משך הזמן הנדרש למשפרי דיור כדי למכור את דירתם הקודמת המשיך לעלות, מה שיכול להעיד על המשך המגמה.

היקף רכישת הדירות על-ידי המגזר השלישי, הזוגות הצעירים, עמד בספטמבר על 2,900 ירידה של 5% לעומת ספטמבר אשתקד ושל 29% בהשוואה לאוגוסט. כ-700 מתוך 2,900 הדירות היו במסגרת 'מחיר למשתכן' ובניכוי דירות אלה הירידות חדות יותר ומגיעות ל-16% לעומת ספטמבר הקודם ו-35% לעומת אוגוסט.

באשר לזוגות הצעירים עולה מהנתונים מגמה מעורבת: בעוד שבאזורי הפריפריה יש חזרה של זוגות צעירים לשוק הפרטי ורכישת בהיקף גבוה יחסית של דירות חדשות במחירי שוק בין היתר על-רקע חוסר הודאות לגבי האפשרות לזכות בדירה במחיר למשתכן, באזורים שבהם יש הנחה משמעותית ל'מחיר למשתכן' כמו ירושלים היקף רכישות הדירות החדשות נמוך יחסית. מצד שני מציינים באוצר כי תקופת ההמתנה לדירת מחיר למשתכן, העומדת על כ-30 חודשים בממוצע, איננה ארוכה משמעותית מתוקפת ההמתנה לדירה הנרכשת במחירי שוק, העומדת על 20 חודשים בממוצע.