בנק דקסיה ישראל חתם על הסכם מיזוג עם בנק דיסקונט

(עדכון) - בנק דיסקונט ישלם לבעלי המניות בדקסיה כ-700 מיליון שקל • יו"ר דירקטוריון בנק דקסיה לבנה שיפמן הודיעה ליו"ר דירקטוריון בנק ירושלים כי הצעתם נדונה לעומק, ויחד עם בחינה של שני יועצים חיצוניים הוחלט לדחות אותה

בנק ירושלים / צילום: איל יצהר
בנק ירושלים / צילום: איל יצהר

בנק דקסיה חתמם על הסכם מיזוג עם בנק דיסקונט. זאת לאחר שיו"ר דירקטוריון בנק דקסיה לבנה שיפמן הודיעה ליו"ר דירקטוריון בנק ירושלים כי הצעתם נדונה לעומק, ויחד עם בחינה של שני יועצים חיצוניים - הוחלט לדחות אותה. בנק דיסקונט ישלם לבעלי המניות בדקסיה כ-700 מיליון שקל. 

"הדירקטוריון ביקש וקיבל חוות דעת כלכליות מפרופ' אמיר ברנע ומבנק ההשקעות המלווה את הבנק בתהליך זה המנתחות את הצעתכם שבנדון ואת התמורה המוצעת בה לבעלי מניות הבנק", נכתב במכתב הדחייה לבנק ירושלים. "הדירקטורין החליט, בהתבסס, בין היתר, על חוות הדעת, כי הצעתכם נחותה מההצעה המוצעת לבעלי המניות על ידי קבוצת דיסקונט, ובכלל זה התמורה המוצעת על ידכם לבעלי המניות של הבנק נמוכה באופן משמעותי מהתמורה המוצעת להם על ידי קבוצת דיסקונט".

"נציין כי פנייתכם מעוררת קשיים נוספים וכן כוללת גם תנאים וסייגים אחרים אשר אינם מקובלים על הדירקטוריון", צוין במכתב.  

הדיונים התקיימו תחת הנחיות סודית מחמירות שהעבירה שיפמן. היא הזהירה את הדירקטורים שאם יימסרו פרטים מהדיונים למי שאינו מוסמך לכך, או שלא בידיעתה והסכמתה, היא תיאלץ לקחת את כל חברי הדירקטוריון למכונת אמת.

בנק ירושלים, שכבר שנים מתכנן מיזוג עם דקסיה, היה הראשון שפנה במכתב מסודר לדירקטוריון דקסיה והציע מיזוג. אולם ככל הידוע לא התקיים משא-ומתן. בשלב מסוים בא דיסקונט והציע רכישה מלאה בעסקת מזומנים, בתנאי שיפתחו מיד בדיונים תוך התחייבות של דירקטוריון דקסיה שבמהלך דיונים אלה לא יתקיים כל משא-ומתן עם אחרים, יהיו אשר יהיו. הדירקטוריון בראשות שיפמן קיבל את עמדת אשר-טופילסיקי מדיסקונט, ואכן החל משא-ומתן. נקבע מועד מועדף לסיום וחתימה תוך הסכמה שזה יקרה לפני סוף נובמבר 2018, כדי שאפשר יהיה לבקש את אישורן של הממונה על הגבלים והמפקחת על הבנקים, בכוונה לסגור את העניין עוד השנה.

אלא שבסוף השבוע שעבר הגיש בנק ירושלים הצעה מחודשת, משופרת. במרכזה: שווי דקסיה ברכישה עומד על 730 מיליון שקל - כאשר שווי זה לוקח בחשבון את היתרונות המובהקים שיהיו במיזוג בין שני הבנקים. דיסקונט מיהר להגיב על כך רשמית לדירקטוריון דקסיה ואמר ששווי הצעת משפחת שובל, שבמרכזה מיזוג בין בנק ירושלים ודקסיה, כשחלק מהתמורה תהיה במזומנים וחלק במניות החברה הממוזגת, הוא למעשה 535 מיליון שקל, ולא 730 מיליון כפי שנטען.