הסכם מסגרת חדש בין מנהל הרכש הממשלתי בחשב הכללי למיקרוסופט במעל ל-100 מיליון שקל

החתימה על ההסכם החדש מגיעה לאחר פיצוץ במשא ומתן בין מיקרוסופט ומנהל הרכש בחשב הכללי, לפני קרוב לשלושה חודשים • ההסכם כולל רישיונות למערכת ההפעלה מיקרוסופט, למוצרי אופיס, לתוכנות לשרתים המשמשים את משרדי הממשלה ושירותי עדכונים ותחזוקה

מיקרוסופט / צילום: שאטרסטוק
מיקרוסופט / צילום: שאטרסטוק

מנהל הרכש הממשלתי בחשב הכללי וחברת מיקרוסופט, חתמו על הסכם מסגרת חדש שיאפשר התקשרות בין מיקרוסופט למשרדי הממשלה. לפי ההסכם החדש, הממשלה תשלם סכום של למעלה מ-100 מיליון שקל עבור בעלות על רישיונות למערכת ההפעלה מיקרוסופט, למוצרי אופיס, לתוכנות לשרתים המשמשים את משרדי הממשלה, ועבור שירותי עדכונים ותחזוקה.

החתימה על ההסכם החדש מגיעה לאחר פיצוץ במשא ומתן בין מיקרוסופט ומנהל הרכש, לפני קרוב לשלושה חודשים. המשא ומתן מתנהל לקראת סיום תקופת הסכם ההתקשרות הנוכחי, במסגרתו משלמת הממשלה סכום דומה עבור מוצרי החברה, שהיה תקף לארבע שנים.

על רקע סיום התקופה, במהלך השנה האחרונה, הצדדים ניהלו משא ומתן, שבמסגרתו מיקרוסופט הגישה הצעה לפיה המחיר אותו נדרשו לשלם משרדי הממשלה גדל בכ-70% ביחס להסכם הקודם. בעקבות זאת, הוחלט שלא לחדש את ההסכם עם מיקרוסופט.

לדברי גורמים במנהל הרכש הממשלתי, ההצעה של מקרוסופט הפרה שלושה תנאים שלממשלה לא הייתה כוונה להתפשר עליהם. מלבד הגדלת הוצאות הממשלה בעשרת מיליוני שקלים, ההסכם החדש דרש להעביר את כלל משרדי הממשלה למול שכירות עבור הרישיונות, אשר נמצאים כיום בבעלות הממשלה. המשמעות היא שהממשלה יכולה להמשיך להשתמש במוצרי מיקרוסופט שבבעלותה גם ללא הסכם, אך שאינה נהנית משירותי תחזוקה ומעדכוני גרסאות, אלא אם מדובר בעדכוני אבטחה. המעבר למודל שכירות היה מגביר את תלות הממשלה בחברה.

התנאי השלישי, היה העברה של כלל המשרדים לשימוש בשירותי הענן של מיקרוסופט. לאחר שמנהל הרכש סירב לתנאים החדשים ועצר את המשא ומתן, מיקרוסופט חזרה עם ההצעה הנוכחית, אשר שומרת על מודל הבעלות של הרישיונות, לא כוללת מעבר לשירותי הענן, ושומרת על רמת הוצאה ממשלתית דומה לזו שבהסכם הקודם.

כמו לארגונים גדולים אחרים, גם עבור ממשלת ישראל, מיקרוסופט מהווה מעין מונופול, משום שלא קיימות חלופות נוחות לשימוש במערכת ההפעלה ווינדוס ולמוצרי אופיס. לדברי אותם גורמים במנהל הרכש, כניסה להסכם בתנאי שכירות ובהוצאות מוגדלות, הייתה מביאה לעלויות גבוהות יותר בטווח הרחוק. זאת למרות שביטול ההסכם היה עשוי להביא להוצאות גבוהות על תחזוקת המוצרים של מיקרוסופט שהיו נשארים בשימוש, ועל מציאת חלופות ליתר המוצרים.

מחברת מיקרוסופט לא התקבלה התייחסות.