ה'אני מאמין' של הממונה על שוק ההון החדש: ברקת נגד ההאחדה של סלינגר?

הממונה החדש על שוק ההון בכנס סוכני הביטוח באילת: "הרבה מכם עובדים ב-PUSH כשאתם צריכים לעבוד ב-PULL של הצרכים והמאפיינים של הלקוח וכך להתאים לו את המוצרים שעובדים עבורו" • הנה הצצה ראשונה לתפיסת מי שאחראי על 1.7 טריליון שקל של כספי ציבור

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון החדש, ד"ר משה ברקת, נתן היום הצצה ראשונה לתפיסות שינחו אותו במי שאחראי על 1.7 טריליון שקל של כספי ציבור, במסגרת נאומו הציבורי הראשון שהתקיים בפני באי כנס לשכת סוכני ביטוח באילת. מדבריו עולה כי לפחות בנושא מהותי אחד הוא מחזיק בדעה הפוכה לזו של קודמתו, דורית סלינגר, והוא - תמיכתו בקסטומיזציה של עולם החיסכון הפנסיוני והביטוח - כלומר התאמה אישית של המוצרים והשירותים הביטוחיים לצרכיו בפרטיים של הלקוח, וזאת במקום האחדת מוצרים, כפי שהובילה סלינגר.

"לכם כסוכנים הקשר עם האנשים הוא לא רק עניין של אנושיות, אלא הוא גם היתרון העסקי שלכם. במעבר חד להיבט העסקי, אני מוכרח לומר שאם לא תשמרו על היתרון הזה, אתם תפסידו בקרב מול המכונות. אני יודע שרבים מכם נכנסים לתוך עולמות הטכנולוגיה כסוג של מנוף לצמיחה או התמודדות עם האיומים וזה נהדר, אבל היתרון העיקרי והמרכזי שלכם הוא הקשר הבלתי אמצעי שלכם עם האנשים. הערך המוסף שלכם הוא בקסטומיזציה, לא בפס הייצור של מוצרים אחידים לכל", אמר הממונה החדש בנאומו.

נציין כי בשנים האחרונות הובילה הרשות מהלכים של האחדת תקנוני פנסיה ופוליסות ביטוח בשלל תחומים מרכזיים. המצדדים במהלכים אלה גרסו שמדובר בעולם מסובך ושיש לפשט אותו ולדאוג לציבור הרחב לזכויות בסיס כלשהן תוך העברת התחרות בין הגופים מרמת מבנה המוצר (שלעתים מסובך מדי בכוונה או לחילופין כולל רכיבים שיווקיים מדי) לרמת המחיר. מנגד, המתנגדים להאחדה, בהם רבים מענף הביטוח, גורסים כי מהלך זה פגע ביצירתיות ובחדשנות בענף הביטוח, דבר אשר פוגע לטווח ארוך בלקוחות.

בכל אופן, ברקת הבהיר את האני מאמין שלו לגבי עבודת סוכני הביטוח, ואמר בכנס כי "הרבה מכם עובדים ב-PUSH כשאתם צריכים לעבוד ב-PULL של הצרכים והמאפיינים של הלקוח וכך להתאים לו את המוצרים שעובדים עבורו, ולהנחות אותו בעת אירוע. זה הסיכוי היחיד של הסוכן להתמודד עם האלגוריתמים שסוגרים על פער המידע, אבל לא על פער האמון וההבנה האנושית. אני יודע, זה דורש עבודה וקשר הדוק וממושך יותר מול הלקוח, אבל היום יותר מתמיד זה אופי השירות. הימים של ביצוע מכירה תמורת עמלת היקף יחלפו. אם תהיו רק אנשי מכירות אני חושש כי תהפכו להיות אגפי מכירות או תוחלפו בכלי מכירה".

עוד אמר ברקת כי "יש שני מוטיבים מרכזיים שקבעתי לעצמי כ-MISSION STATEMENT , אם תרצו, לתפקיד שלי ברשות. המסר הפשוט שלי, למנהלים שלי ולעובדים ברשות, אבל גם לסוכנים, לחברות לכולם: היו מקצוענים והיו אנושיים". עוד אמר ברקת, שנכנס לתפקידו במהלך החודש הקודם, כי "מהיום הראשון שלי ברשות אני פועל כדי שהרשות תהיה ותיתפס קודם כל כגורם המקצועי המוביל בכל תחומי פעילותה. זה דורש משאבים, זה דורש עבודה קשה, זה דורש ניהול נכון וזה דורש לשבור קירות. אבל אני לא מתכוון לנוח עד שנגיע לכך".