75 מיליון דולר ושורה של הקלות לא הספיקו לשכנע את חמאס להסכים להפסקת אש

מאות טילים שנורו ביממה האחרונה, פצועים והרוגים ישראלים: מה מנסה חמאס להשיג? • הפסקנו להאמין לאיומים של מבצע פלישה לרצועה, זה כבר לא על הפרק, אמר בכיר בחמאס •  בישראל מחפשים את הפעולה שתשנה את התמונה, זו שתגדיר מחדש את המצב, אבל האפשרויות מוגבלות למדי, והאפשרות היחידה כנראה היא להפיל את שלטון חמאס • פרשנות

כוחות הביטחון בוחנים את ההרס שנגרם לבית באשקלון מפגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס
כוחות הביטחון בוחנים את ההרס שנגרם לבית באשקלון מפגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס

מטח הטילים אתמול אחר הצהריים (ב') ובכלל זה הטיל המונחה שפגע באוטובוס הישראלי, מוטט בפעם המי יודע כמה את בניין הטיעונים ההגיוני שגרס כי אין לחמאס אינטרס אמיתי בהסלמה. מליוני דולרים (75 לפחות) הממתינים להיכנס תמורת המשך השקט, ההקלות הצפויות, ראש ממשלה ישראלי שמדבר על מחוות הומניטריות, תקופת הסדרה, הפסקת אש שהייתה אמורה לתת פסק זמן ארוך לשיקום והצטיידות, חיזוק המעמד במשא ומתן לפיוס מול אבו מאזן.

כל אלה, כבדים ככל שיהיו לא הספיקו להטות את הכף. גורם פלשתיני המכיר מקרוב את מנהיג חמאס השתמש אמש בביטוי ישראלי "ליחיא קפץ הסינואר". קרי המנהיג הקובע ברצועה שב להיות הטרוריסט האכזר שכל מעייניו בפגיעה קשה ככל שהטילים מאפשרים בישראל ובעיקר באזרחים, הבטן הרכה של דעת הקהל. את הלחץ לירות הפעילו בעיקר מפקדי הזרוע הצבאית גדודי עז א-דין אל קסאם, ואלה מהזרוע המדינית, חששו להתייצב מולם ולהיראות פייסנים וחלשים. לפי פרסומים בעולם הערבי ובעיקר בסעודיה גם לאיראן יד ורגל במהלך. הבטחות על מימון חלופי לכסף הקטרי, עוד חימוש ותמיכה. למה איראן? לבד מהנימוקים הרגילים של חזית נוספת מול ישראל, חידוש והחרפת העיצומים האמריקנים נגד טהרן, הם סיבה טובה לגרום לפגיעה במי שקידמה את העיצומים, ישראל.

מקור מצרי אומר כי הפעם מאמצי התיווך אינם כה אינטנסיביים, לפחות עד כה, והמצרים נותנים לחמאס להתבשל בדייסה שבישל לעצמו. השליח מלדנוב הוא נותן הטון העיקרי כעת במאמצים אלה אך המנופים שבידיו לא ממש משפיעים בשלב הזה.

ובכל זאת, מה מנסה חמאס להשיג? סינואר הולך כאן על הקצה, ומעריך כנראה שישראל תגיב, אולי אף בחריפות, אבל תגובה שחמאס כארגון יוכל להכיל. הפסקנו להאמין לאיומים של מבצע פלישה לרצועה, זה כבר לא על הפרק, אומר לנו בכיר בחמאס. שר הביטחון ליברמן אינו הגורם הקובע, ונתניהו אמר במפורש בדרכו לפריז שהוא מעדיף את מהלך ההרגעה בואכה הסדרה.

נזק שנגרם לבית באשקלון לאחר פגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס
 נזק שנגרם לבית באשקלון לאחר פגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס

הכדור עכשיו בידיים של איזנקוט ונתניהו, אומר הבכיר מעזה. אנחנו ממתינים לראות אם נתניהו ילך על תגובה כמו צוק איתן, הפצצות בכמויות ופלישה מוגבלת, או רק הפצצות. האמירה הזו של הבכיר מעידה שמנהיגי חמאס מאמינים כי גם הפעם ישראל לא תבצע את האיום הגדול, ותפלוש לרצועה כדי להפיל את משטרם. בחמאס מעודדים גם מהיכולת המסוימת להתגבר על כיפת ברזל בשורה של פגיעות ישירות בערים ישראליות ובנפגעים בנפש שיש בישראל. בכלי התקשורת ברצועה מצניעים אגב את זהותו של ההרוג מפגיעת הטיל בבית באשקלון, מחמוד אבו עצבה, בן 48 מהעיירה חלחול שבאיזור חברון.

ברשות הפלשתינית בינתיים מביטים מהצד. הם ממשיכים לקוות שישראל היא זו שתעשה את העבודה השחורה עבורם ותפיל את חמאס, אך כיום כבר לא מאמינים כי זה אכן יקרה. ועם זה הדיווחים בכלי התקשורת המקורבים לרשות, מעין נייטראלים, כמעט לא תופסים צד, ומדגישים כי ההרוגים ברצועה היו אנשי הזרועות הצבאיות ולא אזרחים. ברמאללה היו עסוקים אתמול בהפגנה נגד היטל הביטוח הלאומי החדש יותר מאשר בנעשה ברצועה.

ומה עכשיו? הכדור בידיים ישראליות, צה"ל העלה בפני הדרג המדיני את אפשרויות הפעולה, מהמשך הפצצות מהאוויר ועד מבצע רחב היקף הכולל חדירה עמוקה. נתניהו סולד מהרעיון של כיבוש מחדש ובין השאר אמר לאחרונה כי אם נכבוש, מי ישלוט אחר כך? ההערכה היא כי בשלב הראשון יהיה גיוס חלקי של מילואים, הפצצות איכותיות יותר כמו אלה מאמש של מפקדות חמאס בערים, ואולי כניסה מוגבלת למקומות שולטים קרובים לגדר. בישראל מחפשים את הפעולה שתשנה את התמונה, זו שתגדיר מחדש את המצב, אבל האפשרויות מוגבלות למדי. ראשי חמאס ורוב אנשי הזרועות הצבאיות מחופרים בבונקרים, וההפצצות פוגעות בציוד רכוש ונדל"ן, נזק שניתן לתקן.

וגם אם ההערכה הזו תתממש, בסופו של דבר העימות האמיתי רק יידחה, אותו עימות מקיף, הנראה כעת כאפשרות היחידה להפיל את שלטון חמאס. כי ישראל ובעיקר ממשלת ימין ישראלית לא תוכלנה להמשיך ולהבליג לסבבי הלחימה החוזרים ולירי רקטות על אזרחיה.

נזק שנגרם לבית באשקלון לאחר פגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס
 נזק שנגרם לבית באשקלון לאחר פגיעת טיל שנורה מעזה / רויטרס