ירידה במרווחי הזיקוק וטיפול תקופתי הפילו את רווחי בזן ברבעון השלישי

בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל ופטרוכימיים, דיווחה על עלייה קלה בהכנסות לצד ירידה חדה ברווחים ברבעון השלישי של 2018 • בשורה התחתונה הרווח צנח ב-83% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-16 מיליון דולר

מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי / צילום: איל יצהר
מנכ"ל בזן, ישר בן מרדכי / צילום: איל יצהר

חברת בתי הזיקוק (בזן), הנמצאת בשליטת החברה לישראל, דיווחה היום (ג') על עלייה קלה בהכנסות לצד ירידה חדה ברווחים ברבעון השלישי של השנה. בשורה התחתונה החברה, אותה מוביל המנכ"ל ישר בן מרדכי, רשמה צניחה של 83% ברווח הנקי הרבעוני, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-16 מיליון דולר. בחברה מסבירים כי טיפול תקופתי בחלק ממתקני הזיקוק של החברה, השפעת הפרשי שערי חליפין על המלאי הבלתי מוגן ומרווחי זיקוק נמוכים מאלו של הרבעון המקביל אשתקד, היו הגורמים המרכזיים לפגיעה ברווח.

תוצאות בזן ברבעון השלישי
 תוצאות בזן ברבעון השלישי

בשורת ההכנסות נרשם גידול של 6% לרמה של כ-1.53 מיליארד דולר ברבעון על רקע עליית מחירי הנפט, שהביאה לעלייה במחירי הדלקים ומוצרים אחרים שבזן מוכרת, ואילו הרווח התפעולי של החברה צנח בכ-65% והגיע לכ-45 מיליון דולר. מחיר חבית נפט עמד בממוצע על כ-75 דולר ברבעון האחרון, לעומת כ-52 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד. בסוף הרבעון השלישי של 2018 עמד מחיר חבית נפט על 84 דולר לחבית ומאז הוא צנח למחיר של כ-69 דולר כיום.

במהלך הרבעון השלישי עמד מרווח הייחוס של בזן (ההפרש בין ההכנסות ממכירת סל המוצרים של החברה לבין חומרי הגלם שלה, בעיקר עלות חבית נפט) על כ-8.1 דולר לחבית לעומת 9.3 דולר לחבית ברבעון המקביל, בעוד המרווח המשוקלל בתעשייה עמד על 6.2 דולר לחבית, לעומת 7.2 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד, רבעון בו המרווחים הגיעו לשיא כתוצאה מהשפעת סופת "הרווי" על תעשיית הזיקוק והפטרוכימיה בדרום ארה"ב. על רקע הטיפול התקופתי פעלו מתקני הזיקוק של החברה בניצולת של 75% במהלך הרבעון האחרון לעומת ניצולת של 99% ברבעון המקביל.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה בזן עם צמיחה של 22% בהכנסות לרמה של כ-4.9 מיליארד דולר, בעוד הרווח התפעולי שלה נשחק ב-12% והגיע לכ-295 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה החברה על עלייה של 2% ברווח הנקי לכ-187 מיליון דולר. מרווח הזיקוק של בזן בתקופה זו עמד על 7 דולר לחבית לעומת 7.3 דולר לחבית בתקופה המקבילה אשתקד, ואילו מתקני הזיקוק של החברה פעלו בניצולת ממוצעת של 90%, ירידה של 1% לעומת התקופה המקבילה.

אי.בי.אי: עדיין בהמלצת "תשואת יתר"

מניית בזן  הגיבה לדוחות בירידה קלה. מתחילת השנה רשמה המניה עלייה של 16% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-5.9 מיליארד שקל.

המנכ"ל בן מרדכי ציין היום כי "התוצאות ברבעון השלישי הושגו על-אף טיפול תקופתי מתוכנן שביצענו בחלק ממתקני החברה, שהסתיים בהצלחה במהלך הרבעון. קבוצת בזן ממשיכה לנצל את יתרונותיה התפעוליים ולהציג מרווחים גבוהים יותר מול מרווחי הייחוס".

לירן לובלין, אנליסט תחום האנרגיה בבית ההשקעות אי.בי.אי, ציין בתגובה לדוחות כי "תוצאות בזן היו סביב הקונצנזוס בשוק. להערכתנו, במחיר המניה הנוכחי ותחת הנחות סבירות המניה צפויה להניב תשואה של כ-10% על תזרים המזומנים הנקי של החברה, וזאת כאשר לא לקחנו בחשבון את האפסייד הצפוי מחוזה הגז החדש ומתקנות הזיהום החדשות שעשויות להעלות את הביקושים לסולר (על חשבון מזוט) ולתרום תרומה נוספת למרווח הזיקוק של החברה. אנו חוזרים על המלצת תשואת יתר לחברה ושומרים על מחיר יעד של 2 שקלים למניה הגבוה בכ-10% ממחירה בבורסה".