לא מוכרים בלבד: לראשונה זה שנים רמ"י רכשה בירושלים קרקע למגורים

לראשונה זה שנים רבות רכשה רשות מקרקעי ישראל מגרש • הקרקע נמצאת על ציר הרכבת הקלה בירושלים • הרכישה נעשתה לאחר שברשות זיהו את הפוטנציאל לשווק על השטח ועל מגרש שנמצא בצמידות אליו ובבעלות רמ"י כ-400 יחידות דיור

 עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון / צילום: תמר מצפי

אנחנו מכירים את רשות מקרקעי ישראל בעיקר כמי שמוציאים קרקעות למכירה. אלא שפוטנציאל מיוחד שזיהו אנשי רמ"י בקרקע בירושלים, הביא אותה דווקא לצד של הקונה. ל"גלובס" נודע כי ברשות לקחו חלק בהליך התמחרות שהתקיים מזה תקופה לגבי קרקע בהיקף של 5 דונם בשכונת גונן ב' (קטמון). רשות מקרקעי ישראל החזיקה ב 18 אחוז מהקרקע, לצד בעלי קרקע פרטיים רבים, ובניגוד לרוב המכריע של מקרים בהם הליך כזה נגמר במכירת חלקה של רמ"י, הפעם החליטו שם לרכוש את שאר השטח ולהיהפך לבעלים היחיד של כל המגרש. במסמך פנימי של רמ"י שהגיע לידינו מוסבר מדוע הוחלט לצאת למהלך הייחודי "עקב מיקום המקרקעין על ציר הרכבת הקלה, הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מאפשרת הגדלת זכויות הבנייה במגרש זה (עד 720 אחוז עד 18 קומות). לפיכך, להערכתנו קיים פוטנציאל לבנייה של כ 200 יחידות דיור. בנוסף חשוב לציין כי בצמוד למקרקעין קיימת חלקה מספר 196 (מגרש 2) שגודלה כ 5 דונם הנמצאת בבעלותנו המלאה, אשר גם לגביה חלה מדיניות הועדה כאמור. כך שככל שנרכוש את המקרקעין, הפוטנציאל התכנוני יגדל ותתקבל קרקע רציפה של למעלה מ 10.5 דונם שתאפשר ניצול מיטבי של הקרקע".

לא רק מוכרים
 לא רק מוכרים

על הקרקע שנרכשה כעת נסובה תביעת של פירוק שיתוף שהתנהלה מאז 2012. לפי מסמכים שבידינו עולה כי המחלוקת העיקרית בתיק הייתה אופן הפירוק. בשנת 2015 הרשות הגישה לבית המשפט חוות-דעת שמאית לפיה שווי המקרקעין הכולל הינו 52.86 מיליון שקל. ב 2017 הורה בית משפט השלום בתל-אביב על פירוק השיתוף בדרך של מכירה. בחוות-דעת שמאית נוספת שהוגשה בתיק מדצמבר 2017 נמצא כי שווי המגרש עלה ל 87 מיליון שקל. אי לכך הורה בית המשפט כי מחיר המינימום להגשת הצעות יעמוד על 87 מיליון שקל. היות ולא הוגשה שום הצעה, מועד הגשת ההצעות הוארך ליולי השנה ואז נמצא כי הוגשה הצעה אחת על סך 65 מיליון שקל בלבד. לאור המצב הציע כונס הנכסים, עו"ד שגיא תירוש לקיים התמחרות בין כל מי שפנה אליו בעניין והביע התעניינות במגרש. בית המשפט נעתר להצעה. ברמ"י החליטו כאמור בצעד נדיר לרכוש את הקרקע והצעתם הייתה גבוהה בחצי מיליון שקל בלבד מול הצעה אחת נוספת שהתקבלה בגובה 70 מיליון שקל (לכלל שטח המגרש). היות וחלקה של רמ"י מהווה 18 אחוז מהקרקע, הסכום שאותו שילמה עמד על 57.4 מיליון שקל. העסקה כפופה לאישור בית המשפט.

לדברי גורם שליווה את העסקה, שילוב של כמה אלמנטים הביא את רמ"י לנסות ולרכוש את הקרקע מהבעלים הפרטיים: "ראינו פה פוטנציאל כי מדובר על קרקע שצמודה לקרקע אחרת של רמ"י וכאמור ניתן ליצור רצף שיכול להביא יחדיו לשיווק של מאות דירות. בנוסף לכך מדובר על קרקע שקרובה מאוד לתוואי הרכבת הקלה, מה שמעלה את הביקוש לאיזור. בנוסף בירושלים יש ביקוש גדול ליחידות דיור ויש צורך למלא את הביקושים היות ואין הרבה עתודות קרקע פנויות בעיר "

משאלות שהעביר "גלובס" לרמ"י עולה כי תכנון הקרקע יערוך צפוי להמשך כשנתיים עד שלוש וכי לאחר מכן שני המתחמים הצמודים יצאו לשיווק. במידה ותכנית מחיר למשתכן תמשך באותה עת, השיווק יערך במתכונת מחיר למשתכן.