"ממשלת גרמניה תתקשה להעניק אישורי יצוא לצוללות - אם יוכח שהייתה שחיתות"

קבינט מיוחד בממשלת גרמניה אמור להעניק אישור לעסקאות ביטחוניות, כפי שעשה בעבר בנוגע למכירת שש צוללות לחיל הים הישראלי וארבע ספינות קרב • העיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט" מעריך שאם יוגשו כתבי אישום הקבינט לא יוכל לאשר יצוא שלוש צוללות נוספות לישראל

המספנה של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס
המספנה של טיסנקרופ בעיר הנמל הגרמנית קיל / צילום: רויטרס

אם יוגשו כתבי אישום בפרשת הצוללות ("תיק 3000") ספק אם הממשלה הגרמנית תוכל לאשר יצוא שלוש צוללות נוספות למדינת ישראל; כך מעריך העיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט" בדיווח שהקדיש לפרשה. העיתון בחן את מצב העניינים מהזווית העסקית בעבור הקונצרן הגרמני הענק, שנמצא בקשיים חמורים בשנה האחרונה. העיתון העריך, כי הפרשה "עלולה לגרום לטיסנקרופ להפסיד לקוח מרכזי (מדינת ישראל)" והוסיפו: "הממשלה הפדרלית תתקשה להעניק אישורי יצוא לצוללות - אם יוכח שהייתה שחיתות בתהליך".

קבינט מיוחד בממשלת גרמניה אמור להעניק אישור לעסקאות ביטחוניות, כפי שעשה בעבר בנוגע למכירת שש צוללות לחיל הים הישראלי וארבע ספינות קרב. הממשלה הגרמנית גם מסבסדת כשליש מעלות הצוללות, כך שכספי מסים גרמנים מעורבים בעסקאות הללו.

העיתון הכלכלי הגרמני ציין שוב, כי ב"טיסנקרופ" טוענים שלא נפל שום רבב בהתנהלותם, וכי החלפת הנציג המקומי ב-2009 משייקה ברקת למיקי גנור "נעשתה על פי דרישת הלקוח". לפי המלצות המשטרה שפורסמו בשבוע שעבר, מי שיזמו את הצעד לפי החשד הם אבריאל בר-יוסף ומפקד חיל הים לשעבר, אליעזר "צ'ייני" מרום. מ"תיסנקרופ" נמסר ל"גלובס" כי הם אינם מגיבים לפרסומים בנושא וכי "לא קיבלו שום מידע מהימן מהרשויות הישראליות עד כה".

גם הממשלה הגרמנית מסרבת להגיב בשלב זה לפרסומים, ולשאלות בנוגע להשלכות ההמלצות על עסקת הצוללות העתידית ועל עסקת בניית ארבע ספינות הקרב שכבר החלה בשנה שעברה. "אנו מודעים לחקירות המתנהלות על ידי התביעה הכללית בישראל בנוגע להחלטה הסופית לגבי החוזה (לרכישת ספינות קרב בהווה ולרכישת צוללות בעתיד, א.א.)", נמסר מממשלת גרמניה ל"גלובס", "החקירות טרם הסתיימו והן עניין פנימי ישראלי". הממשלה הגרמנית שמרה לעצמה את הזכות לבטל את מזכר ההבנות למכירת שלוש צוללות אם תתגלה שחיתות הנוגעת להחלטה להצטייד בהן.

בנוגע ליחסי ישראל-גרמניה, הרי שהמלצות המשטרה מאמתות את ההערכה בשנים האחרונות, לפיהן גרמניה התנתה את אספקת הצוללת השישית לישראל תמורת ביצוע מחוות ישראליות לפלשתינים. לפי החקירה, צעד זה גרם לנציג תיסנקרופ בישראל, מיקי גנור, להיפגש עם שליח ראש הממשלה, יצחק מולכו, בדרישה שיפעל בנושא. המגזין "שפיגל" דיווח בעבר כי ברלין התנתה את האספקה בהקמת מתקן לטיפול בשפכים בעזה ובביטול הקפאת כספי המסים הפלשתינאים.