מנהל העבודה לשעבר בקו הרכבת ת"א י-ם: "כל ערב אני חותם על ליקויים, אני לא מוכן לשתוק יותר"

ערן זפוליו, שהיה מנהל עבודה בחברת סמי הספרדית המבצעת את פרויקט הקו המהיר לירושלים, מספר על כשלי בטיחות קשים בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת • ח"כ איתן כבל: מדובר בדברים חמורים ביותר ובעלי משמעויות פליליות

"הועסקתי על ידי חברת סמי (SEMI), בתחום הבטיחות כשאני חותם ערב ערב על יומן עבודה, ואני לא מוכן לשתוק יותר. בחברת סמי שמו אותי לשתוק. כל ערב אני חותם על ליקויים - כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) המסילתיים ללא אישור עבודה או פסולים לעבודה", כך טוען ערן זפוליו שהיה מנהל עבודה בחברת סמי הספרדית המבצעת את פרויקט הקו המהיר לירושלים. הדברים נאמרו בדיון בנושא הליקויים בהשקת הקו שמתקיים בשעות אלה בוועדת הכלכלה של הכנסת.

"הייתה שריפה ברכבת של כלי מסילתי ואף אחד לא רצה לפרסם את התמונה. האחראי על הכיבוי יכול לאשר את זה. אני מדבר מדם ליבי. עובדים שהגיעו ללא תעודת זהות, הממונים עלי אומרים לי לעצום עין", הוסיף זפוליו.

כאשר נשאל על ידי יושב ראש הוועדה ח"כ איתן כבל האם הוא מבין את חומרה ומשמעות הדברים שנאמרו, השיב זפוליו: "אני מבין, בגלל זה אני פה. היו עובדים שעבדו בגבהים לא נורמליים. יש כלים מסילתיים שהגיעו מרוסיה ביבוא אישי של סמי משנות ה-90. האם יש כלים שהחליפו להם את הג'נטים לגלגלי רכבת? דרישות החוק לא ברורות - כלי מסילתי שעולה על המסילה אסור לו לנסוע במהירות יותר גבוהה מ-15 קמ"ש".

הלחץ לסיים העלה חשש לתאונות

זפוליו טוען כי פנה למנכ"ל הרכבת "עשרות פעמים", ציין את הליקויים וביקש להיפגש איתו, בנוסף פנה גם לאחראי בטיחות של הרכבת אך נענה כי הדבר לא נמצא באחריותו. לכך הגיב ח"כ כבל שמדובר בדברים חמורים ביותר בעלי משמעויות פליליות שיועברו על ידי הוועדה לבדיקת מבקר המדינה ולהנהלת הרכבת.

כזכור, לפני כארבעה חודשים חשפנו ב"גלובס" כי קיים חשש לתאונות עבודה באתר העבודות של הקו המהיר לירושלים. זאת, על רקע הלחץ העצום ברכבת לסיים את העבודות עד ערב סוכות כפי שהתחייב שר התחבורה ישראל כ"ץ.

אחד הגורמים אמר לנו אז כי "יש כל-כך הרבה גורמים שעובדים על הקו, קבלני תשתית, Semi, רכבת ישראל, גורמי האיתות ועוד רבים אחרים - עד שהיו כמה מקרים של "כמעט תאונות" של התחשמלות ו"כמעט תאונות" דריסה. זה קורה למשל כאשר נכנסים לקטעים שאסור להיכנס אליהם - קטר נוסע או קרונית הטסטים של הרכבת". יצוין כי גם בעבר דיווח "גלובס" על חריגות לכאורה מנוהלי הבטיחות בפרויקט, למשל כאשר נהגי קטרים נכנסו למנהרות שלאורך התוואי מבלי שהיו ברשותם אמצעי קשר תקניים.

ברכבת ישראל סירבו להגיב לדברים.