נתניהו במסע"ת בפריז: "העניין של הצוללות צלל למצולות"

(עדכון) - רה"מ בנימין נתניהו שוחח בפריז עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, לאחר שהשניים לא נפגשו מאז הפלת המטוס הרוסי ע"י טילי נ"מ סוריים • נתניהו: "השיחה הייתה טובה, עניינית, חשובה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי

סוכנות הידיעות אינטרפקס מדווחת כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שוחח היום (א') עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בפריז. אחת הסיבות העיקריות לרצונו של נתניהו להגיע לכנס הבינלאומי בפריז לציון 100 שנים למלחמת העולם הראשונה, הייתה ניסיון לתאם לו פגישה עם פוטין.

נתניהו ופוטין לא נפגשו מאז הפלת המטוס הרוסי אילושיין 20 על-ידי טילי נ"מ סוריים. לאחר אירוע זה, בספטמבר האחרון, האשימו הרוסים את חיל האוויר הישראלי באחריות. פוטין ונתניהו שוחחו מאז בטלפון, אך נתניהו ביקש גם לפגוש אותו לפגישת עבודה.

הבוקר צולמו מנהיגי העולם צועדים בטקס בפריז, כאשר בין נתניהו ורעייתו שרה, ממוקמים נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה. מן העבר האחר של טראמפ נמצא פוטין.

במסיבת העיתונאים בפני עיתונאים ישראלים שכינס נתניהו בפריז, הוא אמר: "אין עדות יותר טובה למעמדה של ישראל בעולם כיום, כשרואים את המקום שקיבלנו בשורה הראשונה באירוע. גם לאחר האירוע ניגשו אליי מנהיגים רבים מכל העולם, חלקם לשיחות קצרות, ואחרים לארוכות יותר. זו עדות לקשרים עם מדינת ישראל".

נתניהו ציין כי הוא שוחח עם הנשיא טראמפ וגם עם הנשיא פוטין בקצרה, והוסיף כי בארוחת הצהריים הוא ישב ליד קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

באשר לשיחתו של נתניהו עם פוטין, אמר ראש הממשלה: "השיחה הייתה טובה, עניינית, חשובה. לא אפרט מעבר לכך". 

"העניין של הצוללות צלל למצולות"

בהמשך, כאשר נשאל על נושא הצוללות פעם נוספת, אמר נתניהו: "אני מבין שלא הלך לכם עם המסע התקשורתי נגדי, ולא הספיק לכם לצלם אותי עולה ויורד בצילומים של הצוללת. העניין של הצוללות צלל למצולות. מישהו מכם שאל אותי אם אני ראוי להנהגה. תנו לציבור להחליט".

עוד נשאל נתניהו על המעורבות של בכירי הלשכה שלו, ומה הציבור הישראלי אמור לחשוב על תהליכי הרכש הביטחוני בישראל.

נתניהו ענה: "אתם עושים מאמץ גדול, ראוי להערכה מבחינת העורכים שלכם ומי שמדרבן אתכם, לנסות לקשור אותי לעניין הזה… אתה רוצה שאנסה לעשות לכם פה CNN. אתה רוצה שהציבור יחשוב מה חושב ברק רביד".

העיתונאי ברק רביד המשיך לשאול את השאלות, ונתניהו ענה לו: "סיימת? אתה רוצה לעשות משפט שדה? תמתינו בסבלנות ואל תעשו לי משפט, ניסיתם לעשות לי, וזה לא הולך". 

נתניהו נשאל כיצד יתכן שלא ידע על המתרחש בפרשת הצוללות כאשר כל מקורביו סביבו ידעו. "בוודאי שאני לא ידעתי, אני מצפה מכולם להמתין לסוף התהליך", אמר. 

נתניהו נשאל גם על האישור שנתנה מרקל למצרים לרכוש צוללת מתקדמת, ואמר: "גרמניה היא מדינה ריבונית, ומדובר בנושא בטחוני רגיש, ואני לא אשוחח על כך בתקשורת, אבל אתם תמשיכו לחפש". 

עוד נשאל נתניהו, האם הוא מפיק לקחים בנוגע לרכש ביטחוני, והשיב: "יש לחכות לסוף התהליך, ולא נטפל בזה לפני שהנושא יתמצה. תהליכי הרכש מלווים בהרבה מאוד דיונים ופרוטוקולים ארוכים. ואחרי שיבדקו את הכול, הדברים יתבררו. אך אני יכול לומר שהדיונים שאני שותף להם הם דיונים קרדינליים בנוגע למערכות הנשק שאנחנו זקוקים להם אל מול האיומים עלינו. זה נוגע לחלוקת משאבים, אך עלינו להיות מצוידים, כך שישראל תהיה מסוגלת להגן על עצמה אל מול כל איום. זו אמנם אמירה לא פשוטה מצדי, אך אנחנו מאוימים על-ידי איסלם רדיקלי ועל-ידי כוחות אחרים לא יציבים, והעובדה שלישראל יש עוצמה רבה במרחב גדול, הוא חיוני לקיום שלנו".

באשר להעברת הכסף לעזה, נתניהו ציין: "אני רוצה למנוע מלחמה מיותרת. אני רוצה בשני שלבים, שלב ראשון רגיעה ואחר-כך שלב שני של הסדרה, שלא בטוח שנגיע אליו. ההחלטה לעשות את הצעד הזה (להכניס כסף לעזה - ט"ש) התקבלה לא בלי התלבטות, אך מנהיג צריך למצוא את הדרך להחזיר ביטחון ולמנוע מלחמה מיותרת". 

בתגובה למסיבת העיתונאים של נתניהו בפריז, הגיבה יו"ר מרצ, תמר זנדברג: "הצוללת לא צללה אלא הטביעה את שלטון החוק ומערכת הביטחון. ביבי שוב משועמם מלתת לציבור הסבר איך צמחה רשת של פשע מאורגן אצלו במשרד, ואיפה הוא היה כשמיליונים עברו מיד ליד כמו חבילת סיגרים בערב הוללות".