אופקו השלימה גיוס פרטי של 92 מיליון דולר - בעיקר מ"מקורב לבעל השליטה והמנכ"ל פיליפ פרוסט"

נוסף על הגיוס, חברת הביומד חתמה על קו אשראי לעוד 60 מיליון דולר • הכנסות אופקו צמחו בכ-3 מיליון דולר בלבד ברבעון השלישי •ההפסד הנקי צומצם מ-35.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ל-27.7 מיליון דולר • לפני כחודשיים הואשם פרוסט יחד עם 10 משקיעים בכירים בוול סטריט כי היה מעורב בהרצת מניות של חברות ביומד קטנות - ואז צנחה המניה בכ-30%

פיליפ פרוסט, מנכ"ל ובעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט, מנכ"ל ובעל השליטה באופקו / צילום: תמר מצפי

חברת הביומד הרב תחומית אופקו, שייסד ומנהל יו"ר טבע לשעבר ד"ר פיליפ פרוסט, פרסמה במהלך סוף השבוע דוחות לרבעון השלישי. במקביל לדוחות הודיעה החברה על גיוס פרטי של 92 מיליון דולר, וחתימה על קו אשראי לעוד 60 מיליון דולר, אבל נתנה מעט מאוד פרטים על העסקה בהודעה לעיתונות שלה ובשיחת הוועידה. 

גם קו האשראי לאופקו  מיוחס לגוף המקורב לפרוסט. הריבית על ההלוואה היא 10% לשנה. מהדיווח של החברה לבורסה ניתן ללמוד כי "גוף המקורב לפרוסט" השקיע 70 מיליון דולר מתוך 92 מיליון הדולר שגויסו בהנפקה הפרטית, שבוצעה לפי מחיר של 3.49 דולר למניה - מחיר השוק במועד פרסום הדוחות. לאחר הדוחות ירדה המניה 11%, והחברה סיימה את המסחר בנאסד"ק כשהיא נסחרת לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. בשעה זו המניה רושמת ירידה דומה בת"א. 

לפני כחודשיים הואשם פרוסט יחד עם 10 בכירים אחרים בשוק ההון, כי היה מעורב בקנוניה להרצת מניות של חברות ביומד קטנות כאשר מאז הדיווח צנחה המניה בכ-30%. אופקו לא הייתה אחת החברות לגביהן נאמר כי התרחשה הרצה, אולם שמה הוזכר כחברה שייתכן ושימשה ככלי להשקעה בחברות הקטנות בהן בוצעה ההרצה. בשיחת הוועידה של החברה אמר סטיבן רובין, סגן נשיא החברה, כי "לא הייתה לנו שום אזהרה. אנחנו לא מסכימים עם טענות ה-SEC. אנחנו מתוסכלים מהאופן שבו האירוע הזה השפיע על המשקיעים שלנו, והגיע בתקופה שבו ראינו מומנטום חיובי בכל כך הרבה חזיתות".

עוד מחכה לנסיקה 

מדוחות החברה עולה כי הכנסות אופקו צמחו בכ-3 מיליון דולר בלבד ברבעון השלישי, לעומת הרבעון המקביל, לסכום של 249 מיליון דולר. ההפסד הנקי צומצם מ-35.9 מיליון דולר ברבעון המקביל, ל-27.7 מיליון דולר ברבעון הנוכחי, בשל הפחתת עלות המכר והוצאות המו"פ.

מוצר הדגל של החברה, Rayaldee, לטיפול במחסור בויטמין D אצל חולי כליות, רשם הכנסות של 5.8 מיליון דולר. זוהי צמיחה של 20% לעומת הרבעון הקודם, אך תוצאה שעדיין אינה מעידה על נסיקה בפעילות זו, אשר אופקו ראתה בה פוטנציאל הכנסות של מאות מיליוני דולרים.

אופקו עורכת בימים אלה ניסוי שלב II בשימוש בריאלדי בחולים שנמצאים בדיאליזה, ומקווה כי התרחבות זו של ההתוויה של המוצר תוכל להרחיב גם את השימוש בו.

רוב ההכנסות של אופקו מגיעות מ-Bioreference, רשת מעבדות שרכשה אופקו ב-2015 ב-1.46 מיליארד דולר בעסקת מניות. ההכנסות מהרשת עמדו ברבעון על 202 מיליון דולר, דומה לרבעון המקביל. יצוין כי רשת המעבדות סבלה מירידה חדה בהכנסות ברבעון הרביעי של 2017, ומאז מתאוששת בהדרגה, אולם דווקא ברבעון הנוכחי חלה ירידה לעומת הרבעון הקודם (השני של 2017), כך שעוד מוקדם לומר שהעסק הזה התאושש.

מוצר נוסף שהוא משמעותי לחברה, הוא הבדיקה 4Kscore לבחינת קצב ההתפתחות של סרטן הערמונית. מוצר זה קיבל אי-המלצת שיפוי ביטוחי מגוף משמעותי בארה"ב, והחברה מערערת על החלטה זו. בינתיים היא אינה מפרסמת את היקף ההכנסות מן המוצר.

באשר למוצרים בפיתוח, החברה מצפה לכמה אבני דרך בתקופה הקרובה. היא סיימה ניסוי שלב III (ניסוי יעילות לקראת שיווק) בהורמון גדילה בשחרור מושהה בילדים (המוצר שנרכש מחברת פרולור הישראלית), ומצפה לתוצאות תוך מספר חודשים, וכך גם מניסוי שלב IIb (ניסוי יעילות רב מרכזי), במוצר לטיפול בסוכרת והשמנה. מוצר לאבחון סרטן הערמונית בקליניקה של הרופא נמצא בבדיקה על ידי ה=FDA, ואישור השיווק עשוי להתקבל במהלך הרבעון הראשון של 2019.