סופית: הותמ"ל אישרה תוכנית להוספת 11 אלף יחידות דיור ללוד

הותמ"ל דחתה את ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית שחלה על קרקע במערב העיר ותסופח ללוד • התוכנית כוללת גם למעלה מ-100 אלף מ"ר שטחי תעסוקה

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

העיר לוד תתרחב מערבה: הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה ביום רביעי האחרון למתן תוקף את התוכנית במערב לוד, הכוללת 11 אלף יחידות דיור. הותמ"ל דחתה את ההתנגדויות שהוגשו כנגד התוכנית ואישרה סופית את התוכנית הגדולה ביותר שאושרה עד כה בעיר.

התוכנית תואמת את הסכם-הגג שנחתם בין עיריית לוד למדינה במאי 2017, שכולל בסך-הכול בנייה עתידית של כ-17 אלף יחידות דיור בעיר על קרקעות חקלאיות בשטח 1,600 דונם, שיסופחו אליה מהמושבים הסמוכים ניר צבי ובן שמן.

התוכנית, שקודמה על-ידי חברת "דירה להשכיר", בתיאום עם עיריית לוד, ממוקמת בסמוך לשכונת גני אביב, וקובעת כי יוקמו 11,158 דירות בבנייני מגורים בני 7-15 קומות כשמתוכן יוקצו 2,200 דירות קטנות. עוד כוללת התוכנית 600 יחידות דיור מוגן, 111 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, 35 אלף מ"ר שטחי מסחר וכן, מבני ציבור ושטח ציבורי פתוח. התוכנית, שמה דגש על חיבור בין העיר הוותיקה לרובע החדש בעיר, וכן לנגישות לתחבורה ציבורית וחיבור לתחנת הרכבת הקיימת. תוכנית זו מצטרפת ליתר התוכניות אשר מקודמות במסגרת התוכנית האסטרטגית לפיתוח העיר לוד.

יש לציין כי האתגר המשמעותי בהצלחת התוכנית כמו גם בהסכם-הגג, הוא שיווק שטחי התעסוקה הנרחבים שאושרו במסגרת התוכנית. שכן, הביקושים לשטחי התעסוקה, ותשלום הארנונה העסקית לקופת העירייה, הם שיאפשרו את מימון תוספת יחידות הדיור העצומה.

סגן ראש אגף תקציבים באוצר ויו"ר הותמ"ל, אריאל יוצר, מסר: "הותמ"ל ממשיכה במגמתה לקידום מדיניות הממשלה ליצירת פתרונות דיור באזורי הביקוש בכלל ובלוד בפרט, עיר אשר נמצאת במוקד המאמצים הממשלתיים השנים האחרונות. התוכנית שאושרה במערב העיר יוצרת רובע עירוני חדש ומודרני שיתרום לחיזוקה והתפתחותה של העיר הקיימת".

מנכ"ל "דירה להשכיר", עוזי לוי, מסר: "אנו שמחים על אישור מתן תוקף של תוכנית חשובה זו, אשר ביחד עם אישור תוכנית בן שמן, יביאו לבנייה של כ- 20 אלף יחידות דיור לטובת זוגות צעירים ומשפרי דיור, ויצעידו קדימה את העיר לוד. התוכנית הגיעה לאישור תוך קצב עבודה מהיר ויעיל, הודות לתמיכתם של ראשי הרשויות: יאיר רביבו, ראש העיר לוד; דוד יפרח, ראש מועצת שדות דן; ונציגות מושב ניר צבי. התוכנית היא צעד מהותי ביישום הסכם-הגג לעיר לוד, והיא תאפשר לאוכלוסייה צעירה ותוססת להגיע ללב אזור הביקוש".

ראש עיריית לוד, עו"ד יאיר רביבו, אמר כי "לוד נמצאת בתנופה וזו עובדה בשטח. הסכם הגג הממשלתי ויישומו כבר מביאים להישגים, כשתכנית ניר צבי היא הבעת אמון נוספת בעיר ובתושביה. התיאום והמאמץ של העירייה, כלכלית לוד והגופים הממשלתיים שלצדנו הניבו פירות. לוד נמצאת בלב אזורי הביקוש של ישראל ולכן, התכניות שאושרו, לצד מהלכים נוספים, יהפכו אותה בשנים הקרובות לאחד היעדים המועדפים עבור משפחות צעירות".

התוכנית תוכננה על-ידי האדריכלים יאיר אביגדור ורונן כינורי.