הוסר הערעור נגד תוכנית הותמ"ל לתוספת 1,500 יחידות דיור בגן יבנה

העותרים נגד התוכנית הסירו את הערעור בהמלצת בג"ץ • מתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו, נגד הטענות על תוכניות הותמ"ל: "אנחנו לא מאשרים תוכניות 'ערומות' למגורים בלבד"

הדמיה של הרחבת גן יבנה / קרדיט: הותמ"ל
הדמיה של הרחבת גן יבנה / קרדיט: הותמ"ל

אור ירוק להרחבת גן יבנה: בהמלצת בית המשפט, הוסר הערעור שהוגש לבג"ץ על החלטת בית המשפט המחוזי לאשר את תוכנית הותמ"ל להקמת 1,500 יחידות דיור ביישוב.

מדובר בתוכנית שיזמו החברה הממשלתית "דירה להשכיר" ורשות מקרקעי ישראל, שאושרה במרץ 2016 במסגרת הותמ"ל. על-פי התוכנית שאושרה, ליישוב גן יבנה, שבו מתגוררים 22 אלף תושבים, יתווספו 1500 יחידות דיור, בתמהיל של בתים צמודי קרקע ועד בניינים של עד 4 קומות, כאשר 20% מהדירות שיוקמו יהיו דירות קטנות, ו-240 דירות יוקצו לטובת דיור מוגן. התוכנית אף כוללת 11 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר, מבני ציבור ופארק בן 85 דונם.

נגד התוכנית הגישו 4 תושבי גן יבנה עתירה לבית המשפט המחוזי, בו טענו כי התוכנית משנה את אופי היישוב הכפרי-קהילתי. עוד נטען כי יש להמתין לתכנון כוללני ליישוב כולו שייתן מענה כולל לסוגיית התשתיות במקביל לאישור תוספת גדולה של יחידות דיור.

בינואר 2018 דחתה שופטת בית המשפט המחוזי זהבה בוסתן את העתירה וקבעה כי העותרים מונעים מאינטרס צר. בוסתן דחתה את הטענה כי מדובר בתכנון נקודתי ואת הטענה כי היה מקום להמתין לתכנון הכוללני של היישוב, משום שקבלת טענה זו תסתור את תכלית חוק הותמ"ל. כמו כן, בוסתן קבעה כי התוכנית אושרה לאחר הליך תכנוני מקיף והתייחסה למכלול נושאים כמו הסדרי תנועה, סלילת כבישים ומדרכות, ניקוז וביוב, חינוך, ספורט, תרבות ופנאי.

בסיכום פסק הדין של בית המשפט המחוזי קבעה בוסתן כי "לא ניתן להתעלם מהרושם כי העתירה נובעת מהאינטרס האישי והצר של העותרים ומרצונם כי היישוב גן יבנה ייוותר כפי שהוא. אל מול אינטרס זה, של ארבעה מתושבי גן יבנה, עומד האינטרס הציבורי אותו מייצגת הותמ"ל, המבקש לתת פתרון חלקי למצוקת הדיור בישראל ומצוי בסדר העדיפויות הלאומי".

העותרים הגישו ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, שכאמור המליץ להם להסיר את הערעור, מה שהביא כיום לדחייה רשמית של הערעור ולסלילת הדרך למימוש התוכנית.

אחת הטענות החוזרות שנשמעות נגד תוכניות הותמ"ל הן כי מדובר בהרחבות משמעותיות של יחידות דיור לערים וישובים קיימים, בהיקפים שיקשו על היישובים להתקיים, שכן הדגש בתוכניות אלה הוא על הגדלת היצע הדיור ולא על שימושים נלווים ליחידות הדיור כמו תעסוקה ודרכי תחבורה.

בהתייחסותה לפסק הדין בגן יבנה התייחסה מתכננת הותמ"ל, דקלה פרסיקו, גם לטענות אלה: "בית המשפט נותן רוח גבית חשובה לעבודת הותמ"ל בהתמודדותו מול משבר הדיור, ומתייחס לתפיסת העולם שמקודמת בוועדה - ששכונות טובות המייצרות איכות חיים לתושביהן חייבות לכלול בתוכן את כל המרכיבים של חיים עירוניים, ובכלל זה מבני ציבור ושטחים ירוקים, תעסוקה ומסחר. המדיניות בותמ"ל אינה לאשר תוכניות 'עירומות' למגורים בלבד, ושיש צורך להלבישן בתוכניות נוספות, אלא תכנון מקיף ויסודי של תוכניות שלמות המבטיחות מענה לצורכי העיר ותושביה עם מימושן".