חמישה חורים שניתן למצוא בהמלצות המשטרה בפרשת הצוללות

כמה שאלות מטרידות במיוחד, שהודעת משטרת ישראל אפילו לא מתחילה לענות עליהן • מיקי גנור אינו "הנציג" הראשון של טיסנקרופ בישראל, קדם לו שייקה ברקת המכונה "מר צוללות" • אבל עבור איזו עבודה קיבלו השניים סכומי-עתק? • פרשנות

מיקי גנור / צילום: תמר מצפי
מיקי גנור / צילום: תמר מצפי

1. למה בדיוק נדרש "מתווך" בעסקאות בין ממשלות, G to G? אם צה"ל מגדיר את הצרכים, משרד הביטחון קובע את תנאי ההתקשרות והתשלום, הקאנצלרית וראש הממשלה סוגרים ביניהם תנאים עקרוניים, ונציגי הממשלות חותמים על חוזים, הסכמים, מסלולים, מועדים ופרטים - איפה נכנס "מתווך"? למה צריך אותו? מה הוא עושה? למה טיסנקרופ משלמת אחוזים, כסף כבד, עבור "דמי יעוץ/שכר טרחה/דמי ייצוג/דמי תיווך"? עבור מה? עבור מי?

מיכאל (מיקי) גנור, עד המדינה בפרשת 3000, הוא "הנציג" השני של טיסנקרופ בישראל. לפניו שימש בתפקיד משך שנים רבות שי (שייקה) ברקת, המכונה "מר צוללות". התפקיד נלקח-נגזל ממנו, על-פי עדותו, ב-2009. זה היה בסיס החשיפה בעיתונות ובסיס תחילת החקירה.

גנור, נאמר בזמנו, קיבל מהחברה הגרמנית 2.5%-5% בעוד ברקת קיבל 1%-1.5% משך שנים רבות - והעיד בעצמו שהוא כבר איש אמיד מאוד. מה עשה ברקת כל השנים האלה? הוא חיבר את האינטרסים של טיסנקרופ עם מי? למה? מה יצא לגרמנים בתמורה לעשרות המיליונים שהזרים? שמא עוד כמה אנשים, ששמם לא ידוע, נהנו בדרך התיווך הזה? מה עשה גנור בשנותיו כמאכער-על שברקת לא עשה?

2. אם רוני אלשיך היה נשאר עוד שנה מפכ"ל, ולא היה מסיים במבוכה בעוד ימים אחדים, גם אז הייתה המשטרה יוצאת עם הפרסום הדרמטי היום? גם אז הייתה נשלחת הודעה כל-כך ארוכה וכל-כך מפורטת, שלא נראתה כמותה מעולם?

3. אם המשטרה ממליצה לפרקליטות להגיש כתב אישום נגד עו"ד דוד שמרון, איך היא לא ממליצה להגיש כתב אישום נגד שותפו עו"ד יצחק מולכו? משרד עורכי דין א.ש שמרון, י. מולכו, פרסקי ושות' הוקם ב-1953. מולכו, בן 73, הצטרף למשרד של ארווין שמרון, האבא של דוד, בן ה-67, ב-1970. זה אומר שדוד ויצחק שותפים כבר כמה עשרת שנים. הם גם גיסים, מולכו נשוי לבתו של ארווין שמרון, אחותו של דוד. הם גם מהמקורבים ביותר לבנימין נתניהו. האם האחד לא ידע מה השני עושה? הם לא מעורבים זה בזה? לא מדברים? לא מתייעצים?

4. בנובמבר 2016 הורה היועץ המשפטי לממשלה, בהמלצת פרקליט המדינה, לפתוח ב"בדיקה" בעניין המדובר. ביום 27.2.2017 הודיע פרקליט המדינה על מעבר מבדיקה לחקירה משטרתית. במציאות: עברו שנתיים עד להמלצות המשטרה. כמה זמן יעבור עד להחלטה על כתבי אישום נגד מי שיהיה, מותנה בשימוע? כמה שנים עוד ייקח לכתבי האישום, אם בכלל? לתחילת המשפט? לסיום ההליכים? מי יזכור אז על מה מדובר - כשהפרקליטות תודיע על עסקת הטיעון לכמה קשישים שהותשו והתישו?

5. חלק נכבד מהחשודים המרכזיים בתיק המשטרה - קשורים איכשהו לנתניהו. אבל השם הזה לא מוזכר בניירות אלא רק בשמועות וכותרות. מה זה אומר? יש או אין משהו בתיק 3000 נגד ראש ממשלה מכהן שמנהל את מערכי הביטחון של ישראל? אם יש - למה לא אומרים? אם אין - למה לא אומרים?

*** חזקת החפות: כל החשודים בפרשת הצוללות (תיק 3000) הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם, וכל עוד לא הורשעו בדין, הם בחזקת חפים מפשע.