בנק הפועלים מכר 5% ממניות כלל ביטוח למוסדיים ב-180 מיליון שקל

לפני המכירה הנוכחית החזיק בנק הפועלים בכ-9.5% ממניות חברת כלל ביטוח • בהודעתו לבורסה מאמצע אוקטובר ציין הבנק כי אם יימכרו כל המניות שבידיו, הוא ירשום רווח לפני מס של כ-119 מיליון שקל

בנק הפועלים נפרד ממרבית החזקתו במניות כלל ביטוח. ל"גלובס" נודע, כי אמש בוצעה הפצה לגופים מוסדיים של 5.5%-4.5% ממניות כלל ביטוח  שבידי הבנק, תמורת סכום של 160-200 מיליון שקל.

את ההפצה הובילה אפסילון חיתום מקבוצת אי.די.בי, והיא נסגרה במחיר של 64 שקל למניה, המשקף הנחה של 1.58% על מחיר הסגירה שלשום.

הפצת המניות אתמול בוצעה במסגרת הסכמות שאליהן הגיע בנק הפועלים באמצע אוקטובר עם חברת אי.די.בי פתוח, שמחזיקה ב-29.8% ממניות כלל ביטוח. במסגרת אותן הסכמות נקבע כי הבנק יעניק לאי.די.בי תקופה לאיתור רוכשים עבור מלוא החזקות במניות כלל ביטוח, במחיר של 62 שקלים, בעסקאות מחוץ לבורסה. תום התקופה נקבע ל-10 בנובמבר, ואם עד אז לא תושלם מכירת כל המניות כאמור, יהיה הבנק רשאי למוכרן.

טרם המכירה הנוכחית החזיק בנק הפועלים בכ-9.5% ממניות כלל ביטוח. בהודעתו לבורסה, מאמצע אוקטובר, ציין הבנק כי אם יימכרו כל המניות שבידיו, הוא ירשום רווח לפני מס של כ-119 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2019.

על פי המידע הנוכחי נמכרו באתמול בהפצת המניות רק כמחצית מהחזקות בנק הפועלים בכלל ביטוח, בעוד שאת יתרת המניות יוכל הבנק להמשיך ולמכור באופן עצמאי. עד אז יירשום הבנק רווח רק על המניות שנמכרו בפועל.

עם זאת, עד מחר עוד יכולה אי.די.בי לפעול למכירת יתרת המניות, באמצעות עסקת החלף (SWAP) עם מוסד בנקאי, וכך ליהנות מפער של 2 שקלים למניה עבור כלל החזקות בנק הפועלים.

עסקת החלף, אם תבוצע, תהיה בהתאם לאותם עקרונות שנקבעו בעסקאות החלף קודמות שביצעה אי.די.בי למכירת 25% ממניות כלל ביטוח שבידיה. עקרונות אלו קובעים כי בתום תקופה של 24 חודשים ממועד כל עסקת מכירה, תבוצע התחשבנות בין אי.די.בי לבין המוסד הבנקאי (שמולו בוצע ה-SWAP) ביחס להפרש בין מחיר המכירה של המניות הנמכרות לבין ערכן במועד ההתחשבנות.

הערך במועד ההתחשבנות ייקבע על פי המחיר שבו יימכרו המניות בידי המשקיעים הפיננסיים שמולם ביצע הבנק את ה-SWAP. התחשבנויות אלו פותחות חשיפה לאי.די.בי על מניות כלל ביטוח, ומשום כך מחזיק הבנק שעבוד על פיקדונות שהעמידה אי.די.בי לטובת העסקאות. נכון לסוף אוגוסט החזיקה אי.די.בי 303 מיליון שקל בפיקדונות משועבדים אלו, וסכום זה אמור לגדול במקרה של ירידה בערכן הבורסאי של מניות כלל ביטוח.

כאמור, מאז מאי 2017 מכרה אי.די.בי כ-25% ממניות כלל ביטוח, בהתאם למתווה שקבע הפיקוח על והביטוח במשרד האוצר. מתווה זה קובע, כי מדי ארבעה חודשים מחויבת אי.די.בי למכור 5% ממניות השליטה בכלל ביטוח, וזאת לאחר שהחברה נכשלה בקבלת היתר שליטה מחודש בכלל ביטוח.

מכירת המנה האחרונה, שהתבצעה בתחילת ספטמבר, הורידה את שיעור ההחזקה של אי.די.בי אל מתחת ל-30%, המהווה את שיעור ההחזקה המינימלי בחברת ביטוח לצורך הגדרת המניות כמניות שליטה. כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה טיפסה ב-7% בשבוע האחרון.