הכירו את Xilinx: החברה שעשויה לרכוש את מלאנוקס

לפי דיווח של CNBC מאתמול, Xilinx (זיילינקס) שכרה את בנק ההשקעות ברקליס במטרה שייעץ לה ברכישת מלאנוקס • עסקה כזאת עשויה להיות מוכרזת בחודש הבא • שווי השוק של מלאנוקס בנאסד"ק הוא כ-5 מיליארד דולר - כלומר כרבע משוויה של Xilinx

איל ולדמן/ צילום: באדיבות מלאנוקס
איל ולדמן/ צילום: באדיבות מלאנוקס

שמות של לא מעט חברות ענק הוזכרו לאורך השנים - וגם בתקופה האחרונה - כמי שעשויות לרכוש את חברת הטכנולוגיה הישראלית מלאנוקס, אך האם בסופו של דבר מי שתציע לרכוש אותה תהיה חברה בינונית בגודלה, Xilinx האמריקאית? לפי דיווח של CNBC מאתמול, Xilinx (זיילינקס) שכרה את בנק ההשקעות ברקליס במטרה שייעץ לה ברכישת מלאנוקס, ועסקה כזאת עשויה להיות מוכרזת בחודש הבא. מניית מלאנוקס עלתה אתמול בתגובה ב-4.7% לשיא של מעל חמש שנים.

Xilinx נסחרת בנאסד"ק בשווי של 21.5 מיליארד דולר, נמוך משמעותית ביחס לחברות כמו ברודקום, אינטל, מארוול ואחרות שהתעניינו או היו עשויות להתעניין ברכישת מלאנוקס. שווי השוק של מלאנוקס בנאסד"ק הוא כ-5 מיליארד דולר - כלומר כרבע משוויה של Xilinx, והכנסותיה השנתיות של מלאנוקס הן כשליש מהכנסותיה של Xilinx. אם אכן תרכוש Xilinx את מלאנוקס, היא תידרש מן הסתם לשלם גם פרמיה כדי לשכנע את בעלי המניות להסכים למכור לה את מניותיהם, כך שמדובר על רכישה גדולה ביחס לשווי החברה, דבר שכמובן כרוך בסיכונים. מהצד של מלאנוקס ניתן להתייחס לכך גם כאל יתרון, משום שהיא לא "תיבלע" בתוך חברת ענק ותסתכן באיבוד הזהות שלה, אלא תוכל להפוך לחלק משמעותי בחברה שתרכוש אותה (אם וכאשר זה יקרה). לאחרונה העריך סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, כי ייתכן שבמסגרת עסקת רכישה של מלאנוקס יקבל המייסד והמנכ"ל איל וולדמן תפקיד בכיר בחברה הרוכשת.

Xilinx מסן חוזה, קליפורניה, היא מובילת שוק ה- FPGA - מעבדים שניתנים לתכנות. מתחרה בולטת שלה, אלטרה, נרכשה לפני מספר שנים על ידי אינטל ב-16.7 מיליארד דולר. ל-Xilinx היו בסוף הרבעון הקודם בקופה כ-3.3 מיליארד דולר, כך שרכישת מלאנוקס תדרוש ממנה לגייס סכום נוסף בהנפקת חוב, לקיחת הלוואה או הנפקת מניות; או להציע עסקה משולבת של מזומן ומניות תמורת מלאנוקס. מניית Xilinx עלתה בשנה האחרונה בנאסד"ק בכ-18%. לאחרונה רכשה Xilinx את DeePhi הסינית העוסקת בתחום הבינה המלאכותית, בעסקה שהיקפה הכספי לא דווח אך הוערך בכ-300 מיליון דולר.

בששת החודשים שהסתיימו בחודש ספטמבר (מחצית פיסקאלית ראשונה ל-2019 בשנת הכספים של החברה), הכנסות Xilinx הסתכמו ב-1.4 מיליארד דולר, עלייה של 16.3% לעומת התקופה המקבילה, והרווח הנקי של החברה גדל ב-22.6% לכ-406 מיליון דולר, או 413 מיליון דולר על בסיס Non-GAAP. החברה מצפה להכנסות של כ-3 מיליארד דולר בשנת הכספים 2019, עם רווח תפעולי Non-GAAP של כ-1.14 מיליארד דולר. לשם השוואה, מלאנוקס צפויה לסיים את שנת 2018 עם הכנסות של 1.079-1.089 מיליארד דולר, צמיחה של 25%-26% ביחס לשנת 2017 שלא הייתה שנת צמיחה בחברה.

בתעשייה בה פועלת מלאנוקס ישנה מגמה מובהקת של מיזוגים ורכישות בשנים האחרונות, וגם מלאנוקס שיחקה בה תפקיד, כשרכשה ב-2016 את איזיצ'יפ הישראלית תמורת למעלה מ-800 מיליון דולר - עסקה שנחשבת קטנה בגודלה ביחס לעסקאות ענק שבוצעו בתעשייה בשנים האחרונות. כשוולדמן נשאל בראיון ל"גלובס" בשנה שעברה האם היו ניסיונות לרכוש את מלאנוקס, השיב כי בתעשייה "כולם מדברים עם כולם".

נזכיר, שקרן ההשקעות האקטיביסטית סטארבורד, שנאבקה בהנהלת מלאנוקס בחודשים האחרונים (והגיעה עם החברה להסכם פשרה ביוני), טענו כי מארוול התעניינה בעבר ברכישת מלאנוקס אך נהדפה, כחלק מרצונה של החברה בהובלתו של וולדמן להישאר עצמאית.